Ny sosial medie-kampanje skal sette fokus på bryskreft

Fest en cola mellom brystene er ny internett-trend.

Publisert

Isbøtte-utfordringen tok verden med storm i 2014, men nå sprer det seg en ny og, eh, litt annerledes kampanje på sosiale medier.

Den nye kampanjen #HoldACokeWithYourBoobsChallange holder det den lover, og oppfordrer (hovedsakelig) kvinner og menn å holde en Cola-boks eller cola-flaske fast mellom puppene.

Ifølge Playboy ble kampanjen startet som en spøk av pornoagenten Danny Frost og modellen Gemma Jaxx. Målet var å gjøre narr av andre sosiale medie-kampanjer, som nevnte isbøtte-utfordringen. Dessverre for Frost og Jaxx, var det mange som ikke tok spøken. Kampanjen har de siste ukene fått fart på beina etter flere kvinner (og menn) fra hele verden begynte å sende inn bilder av seg selv med en Cola-boks festet i kløften.

Flere medier har også omtalt fenomenet.

Etter all oppmerksomheten, bestemte grunnleggerne seg for å snu spøken til noe positivt, og håper nå at puppe - og colakampanjen kan sette fokus på brystkreft og samle inn penger til kreftforskning.

I skrivende stund har Frost og Jaxx opprett en Facebook-side og en Instagram-konto, der bidragsytere kan sende inn bilder av seg selv og som så vil deles på sidene.

Oppmerksomheten til tross, kritiske røster vil ha det til at kampanjen tar for lett på et så alvorlig tema som brystkreft. Noen mener også at puppebildene bidrar til at kvinner som har måtte fjerne bryster som følge av kreft, får dårlig selvbilde.

Frost og Jaxx ser ikke ut til å bry seg om kritikk, og har så langt gitt full pupp (beklager).

Noen av bidragene så langt:



Noen menn har også kastet seg på trenden: