Nå kommer de med råbillig familiebil også

Ny sjuseter er akkurat vist.

Publisert

Det er et par år siden vi skrev om prosjektet første gang – at Nissan tørker støv av det gamle Datsun-navnet og nå skal bruke det på en helt ny familie av rimelige biler.

I sommer ble den første modellen vist for aller første gang. Da avduket Renault/Nissan-sjefen Carlos Ghosh bilen som skal hete Go, i New Delhi, India.

Nå viser de allerede en modell til – nemlig en XL-utgave av Go.

Kortere enn Golf

Den er 21 centimeter lenger enn Go og måler fire meter fra støtfanger til støtfanger.

Vi snakker altså fortsatt om en kompakt bil, i lengde er den en god del kortere enn for eksempel vår hjemlige bestselger VW Golf. Til gjengjeld bygger den i høyden, nok til at den faktisk skal kunne romme sju personer.

LES OGSÅ: Snart er det 30 år siden Datsun forsvant

Nødseter

Ut fra bildene virker det som særlig de to helt bakerst får svært begrensede plassforhold. Men i praksis fungerer de setene gjerne som nødseter, som brukes relativt sjelden og ikke over større distanser.

For to ikke altfor store barn bør det duge – og dette blir nok uansett et viktig salgsargument for bilen.

LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV

Svært rimelig

Datsun har foreløpig ikke bekreftet noen offisielle priser på de nye bilene. Men standard Go skal etter planen starte på rundt 40.000 kroner – før eventuelle avgifter.

For +-utgaven blir det spekulert i en pris opp mot 60.000 kroner. Altså en betydelig økning, men fortsatt svært rimelig for en familiebil med sju seter.

Bygges i Indonesia

Datsun holder prisene nede gjennom å basere bilene på velprøvd teknikk og spare der det er mulig. Go er bygget på plattformen til Nissan Micra og har også fått 1,2-liters bensinmotoren derfra, den jobber sammen med en femtrinns manuell girkasse.

De viktigste markedene i starten blir India, Kina og Russland.

Go skal bygges i Renault/Nissans fabrikk i Chennai, India. Go + skal komme fra Nissans fabrikk i Indonesia. Det er også planlagt produksjon ved Lada-fabrikken i Russland.

Sjekk ut Asmunds Datsun 160 B – klikk her

Suksess med Dacia

Foruten å appellere til helt nye kjøpere, er målsettingen også å rekruttere nye kunder til Nissan, etter hvert som kjøperne får bedre råd og har mulighet til å oppgradere seg på bilfronten.

Slik sett følger Renault/Nissan-konsernet samme strategi som de gjør med lavprismerket Dacia. Det har blitt en stor suksess i Europa. Det er foreløpig ikke kjent om de har tenkt å introdusere Datsun i vår del av verden.

Ny sjuseter – og den er nest billigst av alle

Vi har testet Norges billigste bil – les mer her

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Denne saken ble første gang publisert 19/09 2013.

Les også