Nå er det mange som «mister» sin gamle telefon
Mange melder telefonen sin stjålet når ny iphone-modell kommer.

Bergensavisen: Fredag er Iphone 6 tilgjengelig i Norge. Forsikringsselskap venter et rush av krav fra kunder som har «mistet» sin gamle.
– Vi venter et rush av henvendelser ved lanseringen av iPhone 6, slik vi har sett det toppe seg ved lansering av andre nye modeller.
Det sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonsansvarlig i Frende Forsikring til Bergensavisen.
– Ikke bare når det gjelder nye modeller av Iphone, men også når det kommer nye modeller av Canada Goose-jakken, eller andre forholdsvis dyre ting, hender det at det hoper seg opp krav av denne typen.
Les også: Lommetrøbbel for iPhone 6 Plus
Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg forsikring, sier at de allerede har merket at det kommer en del flere meldinger om tap av telefon enn vanlig.
– Men det er alltid litt etterslep. Vi venter flere slike meldinger når modellen faktisk er tilgjengelig, sier han.
Sjekker ekstra nøye
Arne Voll, informasjonssjef hos Gjensidige forsikring, sier at de har skjerpet sine rutiner på grunn av at de tidligere har fått mange krav rundt lanseringen av nye modeller.
– Det har vi gjort nettopp for å hindre at folk spekulerer i det.
Det har ført til at de får færre slike krav enn tidligere.
– Vi har jo en del som ringer inn spør og undersøker litt. Det er nok alltid noen som vil prøve seg litt, sier han til Bergensavisen.
Les også: Så lett knuser iPhone 6-skjermen
Samtlige forsikringsselskap sier at de har tillit til kundene sine, men at de er litt ekstra årvåkne med dokumentasjon rundt lanseringen av nye populære produkter.
– Det går an å bli frastjålet en mobiltelefon når som helst, også når en ny modell er på vei. Men vi tar en ekstra titt på tyverimeldingene i slike situasjoner, og tar kanskje en titt på kundens historikk, om dette har skjedd før, sier Irgens i Tryg.

– Vi har faste rutiner på dette, men er ekstra årvåkne når det kommer nye modeller. Det er vanlig å bli spurt om å dokumentere tapet, for eksempel med anmeldelse eller kvittering, sier Tofterå Slettemoen.
– Samtidig er telefoner forbruksvare i dag, og mange telefoner blir stjålet eller ødelagt.
Liten vits i å lure
Gjensidige sin policy er å prøve å reparere gamle iphone-modeller. Er den stjålet, får de en tilsvarende telefon som de hadde før.
– Virkeligheten er at hos oss er det ingen som får byttet en gammel telefon til en ny. Den eneste måten å skaffe ny telefon, er å spare til man har råd å kjøpe seg en ny, sier Voll.
Frende betaler ut erstatning for telefonens verdi, med fradrag for alder hvis det er en gammel telefon.
– Det blir sjelden nok til en Iphone 6 hvis du melder en eldre modell stjålet, sier Tofterå Slettemoen til Bergensavisen.
Les også: For 345 dager siden mistet Ole Vidar sin iPhone på jakt. I dag fikk han en uventet telefon.

Hos Tryg får kunden som regel erstattet samme modell.
– Man har ikke noe krav på å få tilbake en Iphone 6. Her tror jeg noen har en litt feilaktig forestilling om hva som skjer, sier Irgens.
Flere telefonforhandlere, deriblant NetCom, tilbyr en utvidet forsikring for mobiltelefoner. Også de opplever en økning i krav når nye modeller kommer.
– Imidlertid er det lite å hente på dette. Hvis du «mister» eller «får ødelagt» en iPhone, får du tilbake den samme modellen, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen.
Straffbart
Å levere et feilaktig krav til forsikringsselskapet kan straffe seg på flere måter.
Dersom du blir fristet til å melde telefonen din stjålet eller ødelagt til forsikringsselskapet i håp om å få en ny modell, er det ikke bare fånyttes. Det er også ulovlig.
Forsikringsselskapene krever som oftest at du må melde telefonen stjålet til politiet først, noe som i så fall innebærer en falsk anmeldelse.
– Dersom du anmelder mobilen stjålet og det ikke er sant, begår du to lovbrudd: Både falsk anmeldelse og forsøk på forsikringssvindel. Begge deler er straffbart, sier Ole Irgens, kommunikasjonssjef hos Tryg forsikring.
I tillegg kan det få konsekvenser for dine fremtidige forsikringer.
– Vi ser at det er noen som har den holdningen at dette ikke er så farlig. Det stemmer dårlig med virkeligheten. Dersom man blir tatt for å prøve å lure på skademeldingen, kan det skape problemer for alle fremtidige forsikringer. Er det arbeidsgiver som dekker forsikringen din, blir også de varslet om svik, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende forsikring.
Hun opplyser at de i tillegg ber om å få oppgitt IMEI-nummeret, som er telefonens unike ID-nummer, slik at telefonen blir sperret.
Les flere saker hos Bergensavisen.