Juleøl

Morten Ramm raser mot TVNorge: - En dødssynd i alle humormiljøer

Mener kanalen har kopiert julekalender.

<b>IKKE FORNØYD:</b> Morten Ramm er ikke veldig fornøyd med TVNorge og Ylvis-brødrenes julekalender.
IKKE FORNØYD: Morten Ramm er ikke veldig fornøyd med TVNorge og Ylvis-brødrenes julekalender. Foto: Plan-B.no
Sist oppdatert

Onsdag 22. november sendte TVNorge ut en pressemelding der de annonserte et «nytt» julekalender-konsept: Ylvis-brødrene Vegard og Bård har sammen med komiker Calle Hellevang-Larsen, Magnus Devold og kokk Ole Martin Alfsen testet 24 juleøl på én og samme dag. Hver dag sender kanalen en ny episode, der programlederne blir fullere fullere.

– Det er kanskje ikke den mest politisk korrekte julekalenderen som er vist på norsk TV. Ole Martin er det faglige alibiet, han bidrar med kunnskap og trivia. Men det er ikke til å legge skjul på at det faglige fort havner i andre rekke, etter hvert som kalenderlukene åpnes. Det er et morsomt eksperiment, men å drikke 24 juleøl på én kveld er ikke noe vi anbefaler folk å prøve hjemme, opplyser kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks Espen Skoland i pressemeldingen.

Men konseptet er langt i fra nytt. Komiker Martin Marki har laget akkurat samme type julekalender i syv år og publisert det på Youtube. Fire av de siste årene har julekalenderen, kalt «Kalendær'n», blitt publisert på Morten Ramms humorplattform Humornieu.

Ramm liker dårlig at TVNorge annonserer ideen som noe nytt.

- Martin Marki startet med «Kalendær'n» på gutterommet i Kongsberg for syv år siden, før vi (Humornieu red. anm.) begynte å publisere det hos oss. Det har vært en toneangivende julekalender i mange år, sier komikeren til Side3.

Ramm understreker at det å teste juleøl ikke er noe nytt konsept, men det å tylle i seg 24 forskjellig typer juleøl på én og samme kveld og presentere det i 24 episoder som en julekalender er Markis idé.

- Nå aner jo ikke jeg om en eller annen tilfeldig fyr ute i verden har gjort dette her i mange år, men i Skandinavia vet jeg ingen tidligere har laget en slik kalender. Det er en enkel, morsom og tydelig idé. Dansk TV laget et lignende konsept i fjor og det er der TVNorge sier de har kjøpt rettighetene fra, forteller Ramm.

Humornieu-grunnleggeren sier at humor - og TV-miljøet i Norge er så lite at det er umulig for TV-kanalen å si de ikke kjente til Markis konsept. Han sier at flere som jobber i TVNorge har tidligere arbeidet med humorplattformen.

Selv fikk Humornieu nyss om TVNorges kalenderplaner ved en tilfeldighet da de fikk høre at noen arbeidet med manus til en juleøl-kalender for kanalen. Først da ble Ramm kontaktet av kanalen.

- Jeg ble kalt inn til et møte med TVNorge der de fortalte om planene for serien. De sa det var en uheldig situasjon og viste forståelse for at vi føler de har tatt ideen vår. Deres argument er at de har kjøpt konseptet fra Danmark, sier Ramm.

- At de har hyret inn to av Norges mest kjente entertainere i Ylvis-brødrene, gjør jo bare ranet lettere. Det er som å rane hjørnekiosken med bazooka, slår komikeren fast.

Ramm har også kommentert saken på Instagram.

Har pratet med Ylvis-brødrene

Etter det Side3 erfarer skal humorprofiler ha takket nei til å være med i TVNorges julekalender, nettopp fordi de anser det som Marki og Humornieus konsept.

- Det er jo en dødssynd i alle humormiljøer å stjele andre humoristers materiale. Vi synes det er veldig spesielt at TVNorge velger å gå videre med konseptet når de er klar over «Kalendær'n» - og litt spesielt at Ylvis-brødrene takker ja til å være med på det.

- Har du pratet med Ylvis-brødrene om dette?

- Det har jeg, men jeg vil ikke gjengi noe av den samtalen.

- Har TVNorge tilbydd dere noen form for kompensasjon?

- Vi har ikke fått noe tilbud om kompensasjon.

- Hva sier Martin Marki til at TVNorge lager et likt konsept som hans «Kalendær'n»?

- Han er selvfølgelig oppgitt. Dette er jo babyen hans. Det er som om barnevernet kommer og tar ungen din uten grunn. Det føles utrolig urettferdig.

Til Side3 sier Ramm at Humornieu ikke vil gå videre med saken, de vil bare gjøre publikum oppmerksom på at det er noen andre med kalenderen der ute.

- Det er vel første gang kalender får oppmerksomhet på VG, så da vil jeg bare gjøre folk oppmerksomme på at vi var først ute.

Hva skjer med Humornieus julekalender i år?

- Det blir samme som før, bare i litt større skala. Det blir filmet foran publikum med 24 forskjellige gjester, band og full pakke. Det var planen hele tiden.

Ikke hørt om konseptet

I en epost til Side3, skriver TVNorge at de har kjøpt konseptet fra et dansk produksjonsselskap og at de ikke kjente til at det eksisterte et lignende konsept i Norge allerede.

– Vi er blitt gjort oppmerksom på at formatet har en liknende grunnidé som en kalender gjort i sosiale medier i Norge, skriver kommunikasjonsdirektør Espen Skoland.

– Men dette er en kalender som ikke var på vår radar da vi ble presentert for formatet vi har kjøpt. Vi har heller ikke sett grundig på den nå, og forholder oss til at formatet vi har kjøpt, er nettopp det, et format utviklet og eid av Banijay-selskapet Pineapple i Danmark, søsterselskapet til Nordisk Film TV her i Norge.

– Det er for øvrig ikke uvanlig at TV-programmer har noen likhetstrekk,

<b>JULEØLKALENDER:</b> Kokk Ole Martin Alfsen (til venstre), Magnus Devold, Calle Hellevang-Larsen, Vegard Ylvisåker og Bård Ylvisåker har testet juleøl for TVNorge.
JULEØLKALENDER: Kokk Ole Martin Alfsen (til venstre), Magnus Devold, Calle Hellevang-Larsen, Vegard Ylvisåker og Bård Ylvisåker har testet juleøl for TVNorge. Foto: TVNorge/Helene Kjærgaard Sviland

Kommunikasjonsdirektøren skriver videre i e-posten at det er kanalen som har plukket ut testpanelet i deres juleølkalender.

– Dette er et format som vi har kjøpt, og som har utspring i Danmark. Der gjorde tilsvarende program stor suksess med at en gjeng kjente fjes har testet seg gjennom én juleøl om dagen i hele adventstiden. Og det er vi som har bedt testpanelet om å bidra. Så om Ramm skal peke på noen må det være oss.

Skoland avviser at humorprofiler i Norge skal ha takket nei til å være med i julekalenderen som følge av likheten i konseptet.

- Det stemmer ikke. Vi har ikke forespurt noen andre enn de som er med i årets julekalender. De var vårt førstevalg, skriver kommunikasjonsdirektøren.

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2018, og sist oppdatert 22/11 2018.

Les også