Mikael Persbrandt
– Jeg levde et dobbeltliv
Trebarnspappaen Mikael Persbrandt (60) bruker mer tid på å kjøre hestemøkk enn på å være skuespiller. Byturer og skandaler er byttet ut med familie- og gårdsliv – og han elsker det!
– Jeg kjører hestemøkk. Titalls hjullastere hver uke! Forrige uke kjørte jeg også 180 tonn sand til Sannas ridebane. (Samboer og kjæresten Sanna Lundell, datter av Ulf Lundell).
– Deretter klipper jeg mye gress. Det tar åtte timer, altså en arbeidsdag, å klippe hele plenen på gården vår. Noen dager senere er alt tilbake igjen … Det vokser som fanden! I går var jeg på Biltema og kjøpte et nytt batteri til gressklipperen, og så kjøpte jeg en hoppeball til Fox (5) som han kan hoppe rundt på. Det er den slags ting jeg holder på med, sier Sveriges kanskje mest berømte og beryktede skuespiller, Mikael Persbrandt.
15. mars var det premiere på den svenske storfilmen «Hammarskjöld» i Norge. Mikael Persbrandt gjøre her sin sterkeste rolleprestasjon siden «Mig äger ingen». Men visste du at han som ung egentlig ville bli kunstner og ballettdanser?
Som 17-åring begynte han på kunststudier og holdt også utstilling to år senere, før han begynte på Balettakademiet.
Skuespillerlivet begynte mens han gikk på ballettskolen, da han ble oppdaget av Ingmar Bergman som statist i en av hans oppsetninger ved Dramaten i 1984. Da ble livet en annen dans.
Kjæresten Sanna Lundell
I mange år rådet det en kaotisk «Mickemania» i Sverige, der Persbrandts navn daglig var skrevet med flammende bokstaver på forsiden av tabloidene. Han snublet ut fra en bar og landet med ansiktet først på forsiden av Expressen.
Hvis han jobbet med en ny film eller et stykke, fikk han bare spørsmål om den siste skandalen. Som han selv uttrykker det, befant han seg stadig «midt i kryssilden fra kveldsavisenes skandaler». En av dem var da det i 2005 ble avslørt at han ventet barn med Sanna Lundell mens han fortsatt var forlovet med Maria Bonnevie.
Sveriges mest omtalte skuespiller har siden dette plukket opp bitene så godt det går. I dag er hans fritid oftere knyttet til Biltema enn til Teatergrillen (kjent restaurant i Stockholm), og de eneste ryktene som går, handler om hans antatt høye strømregninger hjemme på familiens herregård Stora Lundby, fire mil sør for Stockholm.
Persbrandt har sluttet fred med seg selv, fått diagnosen bipolar lidelse og avsluttet kapitlet med alkohol og narkotika. Krigen er over.
I 2018 kom hans selvbiografi ut på norsk, «Sånn jeg husker det». Der avslørte han omfattende rusmisbruk og at han i mange år levde et dobbeltliv. Han skriver også at det var kjæresten gjennom mange år, Sanna, som ble redningen da hun i 2013 krevde at han la seg inn til avrusning.
«Det siste året før det smalt, levde jeg bokstavelig talt et dobbeltliv, jeg hadde to mobiltelefoner, to liv. Sanna har beskrevet det som om jeg eksisterte i to versjoner, hver og en av dem i hvert sitt univers», skriver Persbrandt i boken.
Der forteller han også at han har vært nykter i tre år, og at det nå er familielivet som gjelder. Slik er det fortsatt.
Mikael elsker det tilbaketrukkede livet på gården han og journalisten og mediepersonlighet Sanna deler med sønnene Igor Edgar (17), Åke Lo (14) og femåringen Fox. Sannas 23-årige datter Olga har flyttet ut.
– Jeg foretrekker å ikke være i byen. Det blir maks én dag i uken. Da ser jeg nesten bare fedre med kaffe latte og laptop og føler meg helt fremmed, sier han.
Les også: (+) Liv Ullmann og Kari Simonsen: – Vi er de eneste som er igjen
Dramathrilleren «Hammarskjöld»
– Før jobbet jeg konstant. Nå vil jeg gjøre færre, men bedre, og bare utfordrende roller, sier skuespilleren.
I de siste årene har Mikael Persbrandt hovedsakelig dukket opp på teaterscenen og i TV-serier som Lars von Triers nyversjon av «Riket», samt den britiske dramakomedien «Sex Education» på Netflix.
Hovedrollen i den premiereklare dramathrilleren «Hammarskjöld» vil være hans store comeback på kinolerretet.
Filmen handler om FNs generalsekretær og nobelprisvinner Dag Hammarskjöld, en av de mest kjente svensker internasjonalt, i samme liga som Greta Garbo, ABBA, Zlatan og Greta Thunberg. Gater, torg, parker og skyskrapere rundt om i verden er oppkalt etter Dag Hammarskjöld, ikke minst i New York der toppdiplomaten bodde frem til sin tidlige død.
Den samtidige amerikanske presidenten John F. Kennedy kalte han «The greatest statesman of our century», men akkurat som for JFK selv eller Palme, ble hans liv overskygget av hans gåtefulle død. På tiden for den skjebnesvangre flykrasjen i 1961 var Hammarskjöld en av verdens mest elskede – og hatede – personer.
– Det er ikke lett å spille noen som har eksistert i virkeligheten, særlig ikke en superstjerne innenfor verdenspolitikken. Jeg prøvde å finne hullene i ham, for det er vanskelig å nærme seg et helt perfekt menneske som bare gjør godt for menneskeheten.
– En annen ting jeg måtte ta hensyn til, var klasseforskjellen: Dag Hammarskjöld vokste opp på et slott i Uppsala, og jeg i leilighet i Jakobsberg. Jeg var stresset for å ikke ville kunne klare å gi dette ikonet rettferdighet, sier Persbrandt ærlig.
– Hammarskjöld var en spesiell mann som levde i en spesiell tid i verdenshistorien. Han befant seg alltid i hendelsenes sentrum, men privat levde han alene, kun med selskap av apen Greenback. Apen var en gave fra et statsbesøk i Somalia. Jeg ville fange ensomheten hans i leiligheten i 37. etasje i New York, fortsetter skuespilleren.
Les også: Skuespiller Vidar Magnussen: – Kroppen har gitt beskjed om å roe ned
Karakteren Dag Hammarskjöld
– Det var en vanskelig rolle på et annet språk. Jeg fikk toere i engelsk på skolen og visste umiddelbart at dette skulle bli en stor utfordring for meg. Hvor mange filmer har jeg gjort? 150 kanskje? Og hvor mange er jeg stolt av? Persbrandt holder opp den ene håndens fem tatoverte fingre.
– Det er fem stykker jeg føler er virkelig bra. «Dag og natt» er en av dem, «Mig äger ingen» er en annen. Sanna spør meg ofte om jeg ikke er glad for de nye rollene jeg får. Men for meg er det slik at når jeg får en jobb, hopper jeg over å være glad for den og går rett på å bekymre meg for hvordan jeg skal utføre rollen. Det var slik jeg følte det med Dag Hammarskjöld.
– Jeg ble fanget av det velskrevne manuset jeg leste med skrekkblandet begeistring. Det stresser meg at folk kanskje vil si «han kan jo ikke spille en diplomat av det kaliberet». Jeg føler meg alltid utilstrekkelig. Som om jeg har tatt meg vann over hodet. Men nå har jeg sett filmen flere ganger og er fornøyd med innsatsen min. Det får duge. Jeg kan ikke bedre, sier Persbrandt.
En av filmindustriens eldste sannheter er at barn og dyr er vanskeligst å regissere, men det har filmens danske regissør Per Fly herlig ignorert og latt Persbrandt spille mot en ekte ape!
– Jeg måtte reise noen dager tidligere enn alle andre til opptaket for å omgås med apen. Vi var livredde for hverandre til å begynne med, men så ble vi bestevenner.
– Folk pleier å si at barn og dyr er så ekte foran kameraet at de avslører hvor dårlig skuespilleren er, men det har jeg aldri opplevd. Jeg synes snarere man finner en ro hos barn og dyr. Man kan ikke late som noe annet, så man må bare flyte med strømmen, sier Persbrandt.
Les også: Per Christian Ellefsen: – Elling har blitt en del av mitt liv
Svigerfar Ulf Lundell
Filmen fokuserer mest på den mest spennende tiden i hovedpersonens liv; opptakten til den mystiske flykrasjen. I juni 1960 brøt kaos ut i Kongo da landet ble selvstendige fra Belgia.
Til tross for press fra FN nekter amerikanske og britiske etterretningstjenester fremdeles å offentliggjøre sine arkiver om Dag Hammarskjöld.
– Nå er jeg ikke politiker og skal absolutt ikke snakke politikk, men jeg tror aldri vi har vært så nær et tredje verdenskrig som vi er nå.
– Hvor interessert er du selv politikk?
– Som barn ble jeg ofte tatt med på FNL-togene sammen med mamma. En periode kalte jeg meg selv for sosialdemokrat. Men jo eldre jeg blir, desto mer upolitisk føler jeg meg. Det er et eneste rot, og det bare går rundt i sirkler uten å bli bedre. Men selvfølgelig må man engasjere seg. Å lage en slik film er også et bidrag, mener Persbrandt.
Når det kommer til film, liker ikke Persbrandt å være borte fra hjemmet.
Han forteller at både svigerfar Ulf Lundell og svigersønn lever parallelle liv – svenske kulturkjemper i eksil fra Stockholm som maler bilder på gården sin mens de trives best alene.
Les også: Unni Lindell snur døgnet og isolerer seg fra familien: – Jeg er heldig som har Per Christian
Vokste opp med moren
Skuespilleren har hatt flere maleriutstillinger det siste tiåret, blant annet sammen med sin gode avdøde venn Ari Behn.
– Jeg vokste opp med lukten av terpentin når mamma sto kjøkkenet og malte bilder om nettene.
Moren, Inga-Lill Persbrandt (79), fikk skuespillersønnen da hun var 19 år. Faren dro da Mikael var ti år, og siden var mor og sønn hverandres verden. Hun studerte kunst og måtte jobbe hardt for å få endene til å møtes.
I «Efter tio» på svensk TV fortalte hun blant annet hvordan sønnens liv har påvirket henne sterkt.
– Det har gått bra, men selvsagt finnes det ganger da jeg har vært lei meg, forbannet og fortvilet. Men Mikael har alltid stått med rak rygg, og jeg har fått vite på forhånd hva som antagelig vil komme.
– Vår relasjon er bra, jeg tror den ser ut som relasjoner gjør mellom mødre og sønner som har levd sammen lenge. For det har vi, det var han og jeg, sa hun i programmet.
Moren fortalte også at sønnen alltid har hatt god arbeidsmoral og høy arbeidskapasitet. De første årene som skuespiller tok han ekstrajobber som taxisjåfør og servitør for å bidra økonomisk hjemme.
Båndet mellom Inga-Lill og Mikael er fortsatt tett.
Les også: (+) Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Bor på en stor herregård
Å ta vare på samboer, barn, hunder, katter, hester, høns, biler, traktorer, motorsykler og båter på en stor herregård etterlater lite tid for Persbrandt til noe annet.
– Det er fullt opp på gården. Her om dagen hadde vi en duehauk på besøk som tok to av våre høns. Rev er også etter dem. I tillegg må jeg holde villsvinene i sjakk så de ikke ødelegger. Deretter blir det mye tid med hestene som jeg og spesielt Sanna elsker.
– Vi legger alt vårt håp til vår lille femåring Fox, som er den eneste av sønnene som liker å ri. Jeg skulle ønske jeg kunne ri med familien i fjellene i Nebraska eller Oklahoma med salveske, teppe og Winchester-gevær. Jeg vil lage bål og sove i skogen med hestene. Gårdsarbeidet er bra for helsen, sier skuespilleren.
– Men jeg har også et treningsstudio jeg går ned til tre dager i uken. Der kjører jeg korte økter for mage og rygg, og så løper jeg to kilometer i oppoverbakke. Det er deilig å holde kroppen litt ved like. Vi spiser så mye god mat hjemme, det er ikke lett å holde igjen, for jeg elsker mat! Da er det lett å bli overvektig. Da jeg spilte Hamilton, hadde jeg six pack-mage, nå har jeg «one pack»! ler han og slår seg på magen.
Mikael Persbrandt snakker i en monoton melodi med sin rustne saksofonstemme. Han beveger seg tungt og elegant som bare en gammel danser og skuespiller som har hatt kroppen sin som arbeidsredskap hele sitt yrkesliv kan.
– Jeg synes det er hyggelig å bli eldre her på jorden. Det er fint å bli gammel i dette yrket også. Det blir lettere å portrettere liv hvis du har levd et liv. Det du latet som da du var ung, er nå et faktum. Du får større kontroll over verktøyene du har tilegnet deg gjennom årene, sier han.
Persbrandts mener at finessen ved hans rollespill kommer med alderen.