...men Saab dør aldri
Nå skal Saab-teknologien brukes i nytt bilmerke.
Sagaen om Saab ser ikke ut til å ta noen ende. At selskapet før nyttår ble slått konkurs, var på ingen måte siste spikeren i kista. Det siste vi hørte var at Spyker saksøker den amerikanske bilprodusenten GM for en gigantsum for å presse Saab til konkurs, mens BMW har saksøkt det lille som er igjen av Saab fordi de aldri har fått betalt for motorer de har levert.
Les også: Saab-eier saksøker GM for 18 milliarder
Men om du skulle tro at Saab nå bare skal leve videre i rettskonflikter, så tar du feil. For selv om Saab er konkurs, eksisterer fortsatt konkursboet - og der ligger teknologien i den egenutviklede Phoenix-plattformen, som Saab aldri fikk satt ut i live.
Denne teknologien har Spyker, selskapet som eide Saab, bestemt seg for å ta inn i fremtiden. Spyker har inngått et samarbeid med den kinesiske bilprodusenten Youngman, der de skal lage to selskaper, hvor det ene skal bygge videre på Phoenix-teknologien og lage flere påkostede bilmodeller.
Super SUV
Det nye hovedselskapet får navnet «Spyker PVP», og første modell ut er det som omtales som en firedørs supersport-SUV til 158.000 britiske pund - rundt halvannen million kroner. Før norske avgifter.
Håpet er at bilen skal kunne vises fram i 2014, og vil i all hovedsak basere seg på ren Spyker-teknologi. Spyker lagde som kjent litt sære biler før de begynte å famle med Saab, og nå dras gamle ideer ut av skapet.
Phoenix-modeller
I et annet selskap, som får navnet «Spyker Phoenix», skal det produseres en lang rekke modeller basert på den omtalte Phoenix-plattformen.
- Spyker Phoenix skal utvikle og lage en full stall med premiummodeller basert på Phoenix-plattformen, som vil være modeller som posisjoneres høyere enn tilsvarende Saab-modeller har vært, sier selskapet i en melding.
Kineserne vil eie 80 prosent av det nye selskapet.
Phoenix-plattformen skal ha vært fullstendig utviklet rett før selskapet gikk dukken. Den baserer seg i all hovedsak på firesylindrede motorer, som skal gi drift på forhjulene - og med ekstra mulighet for elektrisk drift på bakhjulene.