Melankolsk og vidunderlig
Ikke fullt så fabelaktig som den fantastiske «Amélie fra Montmartre», men med bomber, granater og en hengiven kjærlighetshistorie vil Jean-Pierre Jeunet glede mange med sin nye film.
En langvarig forlovelse (Un long dimanche de fiançailles) – Frankrike 2004. Regi: Jean-Pierre Jeunet. Med Audrey Tatou, Dominique Bettenfeld, Jodie Foster, Marion Cotillard, Jean Pierre Darroussin.
Aldersgrense 15 år
Med «Amélie fra Montmartre» lullet regissør Jean-Pierre Jeunet rekordmange inn i sin spesielle og fargerrike verden. Nå er han tilbake med samme fascinerende beretterstil, men med en annerledes historie.
Audrey Tatou er unge Mathilde som elsker Manek. Men som så mange på den tiden, blir purunge Manek sendt i skyttergravene under første verdenskrig. Siden får ikke Mathilde noe livstegn, men selv etter krigen føler hun på seg at hennes kjære ikke er død. Og dermed starter en tilnærmet detektivhistorie over hele Frankrike om hva som egentlig hendte med soldatene som ble sendt til den grufulle, mystiske skyttergraven Bingo Crepescule.
På sett og vis kan det forstås når andre har påpekt at «En langvarig forlovelse» nesten er en «Amélie 2». Audrey Tatou er med, det samme er fortellerstemmen som med alle sine innfall og parenteser driver filmen fremover i like stor grad som skuespillerne selv på en måte som gjør det vanskelig ikke å sammenlikne Jeunets filmatiske grep.
Til tross for en mer melankolsk og sørgmodig historie, blir det likevel noe livsbejaende og vidunderlig over Mathildes leting etter sin elskede, tilslørt og båret frem av vakkert foto og bevisst lyssetting.
Og det er få som makter den krevende fortellerformen på film som mesteren Jeunet.
«En langvarig forlovelse» er mindre stringent enn «Amélie». Der sistnevnte sprang florlett og i glitrende tempo over historien, er begynnelsen på «En langvarig forlovelse» langt mer omstendelig. Men når alt er presentert og plassert, tar historien virkelig av.
Gjør klar for en virkelig kosestund i kinosalen.