«Kroner 0,-» betyr ikke gratis
Mobiloperatørene er ikke åpne nok om minstefaktureringen, mener Forbrukerombudet.
[Mobilen.no]: I det siste har det blitt mer vanlig at operatørene tilbyr en pakke med ringeminutter, meldinger og datatrafikk til en fast månedspris.
Slik var det ikke for bare et par år siden, da flere av de mest attraktive abonnementene gjerne lokket med null kroner i månedspris. Du ble riktignok fakturert et minimumsbeløp hver måned, men visste alle abonnentene det, den gangen?
Sent ute?
Forbrukerombudet har nå sendt ut et brev til alle de store norske mobilselskapene og bedt dem se på sin egen markedsføring av abonnementer og produkter som tilsynelatende er gratis eller uten månedspris, men som likevel opererer med en minimumsfakturering. Dette gjelder for eksempel, men ikke utelukkende, abonnementene Telenor Prat og Tele2 Champion. Tidligere har vi sett langt flere eksempler på slik markedsføring.
Mobilselskapene som mottar brevet fra Forbrukerombudet er Telenor, TeliaSonera (NetCom), Tele2, Chess, Talkmore, Call Norwegian, Ludo Mobil, Telipol og Ventelo.
- Vi har tatt opp dette med forskjellige operatører tidligere, enten basert på klager eller når vi har sett markedsføring som vi mener har vært for dårlig. Bakgrunnen for at vi sendte dette brevet til alle som har slike abonnement nå, er at vi så at flere opplyser for dårlig om dette. Da mener vi det er mest ryddig å ta det med hele bransjen, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til Mobilen.no.
I prisplanen på et slikt abonnement står det gjerne at månedsprisen er kroner null i selve pristabellen, men at en minimumsfakturering på normalt 49 eller 99 kroner per måned er gjeldende - skrevet som en fotnote. Du kan altså ringe for hele beløpet, men du vil bli fakturert det samme selv om du ikke bruker et øre på å ringe eller sende meldinger en måned.
- Det må vi vurdere hvis det skjer. Vårt utgangspunkt er alltid dialog og forhandlinger, også har vi sanksjonsmuligheter hvis det skulle vise seg at dialogen ikke fører frem, svarer han.
Telenor: - Vi følger markedsføringsloven
I brevet som Forbrukerombudet har sendt ut, viser de særlig til abonnementer som er godt merket med "Kr. 0,- per måned" eller "gratis", men som likevel har en minimumskostnad for kunden. Telenor har fått brevet, og hos dem er det abonnementet Telenor Prat som virker å være mest utsatt.
- Telenor ser på brevet fra Forbrukerombudet som en generell henvendelse til operatørene om å følge retningslinjene i markedsføringsloven, og Telenor mener å etterleve gjeldende regler i henhold til markedsføringsloven, også når det gjelder Telenor Prat. Telenor har heller ikke fått spesifikke henvendelser fra Forbrukerombudet om enkeltprodukter som de mener bryter markedsføringsloven. Vi vil selvfølgelig følge Forbrukerombudets råd om igjen å gå gjennom vår produktinformasjon og hvordan dette presenteres for kundene, og gi ombudet tilbakemelding innen fristen, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til Mobilen.no
Han forteller at de ikke har fått mange klager på dette, så vidt ham bekjent, og det er heller ikke noe Telenors markedsavdeling har formidlet.
Synes du det kommer godt nok frem i prisplan og markedsføring at kunden må betale minimum 49 kroner hver måned med Telenor Prat?
- Jeg mener helt klart at svaret er ja. Vi informerer om dette i all kommunikasjon, i butikker, på kontrakter og på Web. Våre forhandlerkonsulenter har spesielt fokus på dette når de har produktopplæring til våre forhandlere, svarer Meling.
Les også: Telenor sletter alle abonnementene
Tele2 Champion berørt
Operatøren Tele2 tilbyr også abonnementer og tjenester som kan bli berørt av Forbrukerombudets jakt på villedende markedsføring hos mobiloperatørene. Deres mest populære abonnement, Tele2 Champion, har en minimumsfakturering på 49 kroner per måned, selv om månedsprisen - uten kjøp av mobil - er 0 kroner.
- Vi har nettopp mottatt brevet fra Forbrukerombudet, og har ikke tatt stilling til dette ennå, sier markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2 til Mobilen.no.
Forbrukerombudet vil forhindre at mobilkunder føler seg lurt av tilbud med minimumsfakturering. Derfor har de anbefalingen klar til operatørene:
- Jeg vil oppfordre operatørene til å tenke nytt når det gjelder hvordan dette kommuniseres. Istedenfor å "gjemme" denne prisinformasjonen, kan de for eksempel si at abonnementet koster 99 kroner i måneden - for det gjør det - men du kan ringe og sende SMS for beløpet, avslutter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Les også: Mobilnettet på smertegrensen etter terrorbomben
Denne saken ble første gang publisert 03/08 2011.