Aktuelt

Isabella Löwengrips tips til unge gründere: - Dette er det viktigste du må huske på

Den svenske forretningskvinnen og suksessbloggeren mener det ikke er nødvendig å kunne alt når man skal starte eget selskap.

VIL VÆRE LEDENDE INNEN HÅRACCESSOIRER: Isabella Löwengrip på lanseringsevent for Hermine Hold i Oslo.
VIL VÆRE LEDENDE INNEN HÅRACCESSOIRER: Isabella Löwengrip på lanseringsevent for Hermine Hold i Oslo. Foto: Astrid-Helen Holm / Side2.no
Først publisert Sist oppdatert

EKEBERGRESTAURANTEN, OSLO (SIDE2): Vi møter forretningskvinne, gründer og influencer Isabella Löwengrip (28) i Oslo. Hun er i byen for å holde lanseringsevent for sitt nye håraccessoirmerke, Hermine Hold.

Isabella Löwengrip startet å blogge da hun var 14 år, og regnes som en av de virkelig store, første skandinaviske bloggerne. Siden da har hun også vist seg å være en dyktig forretningskvinne.

Opp gjennom årene forteller Isabella at hun har startet tolv selskaper. Blant dem er skjønnhetsmerket hennes Löwengrip Beauty, som i fjor nesten doblet omsetningen fra 2017 - fra 47,3 til 84,7 millioner svenske kroner.

Isabella Löwengrip

Alder: 28 år, født 21. oktober 1990

Fra: Stockholm, Sverige

Bio: Gründer, forretningskvinne og influencer

Instagram: @isabellalowengrip

Blogg: isabellalowengrip.se

Da Isabella begynte å klø i fingrene etter å starte noe nytt igjen, ønsket hun å se på et konsept som kunne vokse seg stort via Instagram.

- Da må det være noe som er synlig på en selfie, forteller hun til Side2.

- Tar du et bilde, får du som oftest med håraccessoarene. Vi begynte å se på om det finnes selskap som allerede jobber med det, og hvem som er markedsledende. Vi innså ganske raskt at det ikke er noe tydelig selskap som leder håraccessoartrenden. Vi har H&M, Glitter, Gina Tricot på budsjett og så har vi Gucci og Hermés som gjør de luksuriøse. Vi ville være noe midt imellom.

Med «midt i mellom» mener hun en kombinasjon av kvalitet og en middels høy pris.

- Det er jo sånn at når man skal ha kvalitet, må det koste litt. Skjerfene våre ligger på rundt 1000 kroner, og det er noe mange kanskje kan synes er dyrt. Men det er noe med å ha kvalitet på alt vi gjør. Og jeg tror på at kunder i dag er bevisste på holdbarhet – ting skal ikke gå i stykker - de skal holde lenge. Det har vært viktig for oss.

DELER TIPS: Isabella Löwengrip brenner for å få kvinner opp og frem og deler sine beste gründertips.
DELER TIPS: Isabella Löwengrip brenner for å få kvinner opp og frem og deler sine beste gründertips. Foto: Pressefoto

Ideen viktigst

Isabella brenner for å inspirere andre kvinner til å satse og komme seg opp og frem her i verden, og deler velvillig bort gründertips til andre spirer.

På spørsmål om hva som er det beste rådet for å starte sitt eget brand, svarer hun:

- Alt går! Man må ikke kunne alt fra begynnelsen. Det viktigste er at man har en bra idé, og at man tester denne ideen om man har noen følgere på Facebook eller Instagram eller på bloggen. Gå ut og still spørsmål om de vil ha akkurat dette produktet! Informasjon er kjempeviktig å skaffe. Selv om man har 500 følgere, er det perfekt å gå ut og spørre – vil dere ha dette, vil dere kjøpe dette produktet. Få hele tiden informasjon fra kundene dine.

- Er det slik du har gjort det selv for dine egne konsepter?

- Absolutt! «Vil dere være med på dette, vil dere ha dette?», det handler om å få med folk med tidlig i prosessen.

- Hva er det viktigste fra man kommer på en idé og frem til den skal live?

- Det høres kjedelig ut, men det viktigste er å ha en forretningsmodell bak som holder. At man kan lage noe til en viss pris og selge den til en viss pris, og deretter at det regnestykket gå opp. Det må absolutt være en god idé, men er det ikke økonomisk holdbart er det ingen vits i å starte det.

Opp og ned er en del av å drive business

Alle som har startet for seg selv, kan nok kjenne igjen at ikke hver dag er en solskinnsdag. Men ifølge Isabella Löwengrip er dette en del av spillet.

- Opp og ned er en del av det å drive business. Det finnes ingen periode som er problemfri i et selskap. Man må lære seg å ikke gå inn i det for mye emosjonelt. Heller tenke «Jaha, det var dagens problem», og så får man lære seg å løse dem. For det er mulig å løse alt.

- Hvor viktig tenker er det å ha lidenskap når man driver business?

- Det er kjempeviktig. Det går ikke uten, for konkurransen er så høy. Man kjemper mot mennesker som har mye lidenskap og det er den som brenner sterkest som vinner. Derfor må du velge å jobbe med noe som du virkelig brenner for.