Hvordan har de fått denne bilen så bra?

Dyrt, men veldig, veldig bra.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Først publisert

BMW er inne i en aldri så liten god flyt for tiden, med et modellspekter som stort sett består av produkter som lever opp til produsentens selvpålagte mål om å være den ultimate kjøremaskinen - der til og med den tidligere utskjelte X3 har blitt en strålende bil.

Og da den nye 3-serien ble lansert for en stund tilbake, var det nærmest til unison anerkjennelse fra en samlet bilpresse.

Les også: Denne skaper en ny standard for «knallgod»

Hvis du derimot er en som har gått og ventet på at den nye 3-serien skal komme i sin vakreste form, nærmere bestemt i coupéutgave, må du vente lenge. Bilelskerne fra Bayern har nemlig funnet ut at produsenter som Audi og Mercedes har mange flere modeller å velge mellom, og de har derfor bestemt seg for å skille ut sin ikoniske coupé til en egen modell.

Resultatet har blitt 4-serien, og la oss gjøre det klart med en gang: Dette er ikke en bil som plasserer seg mellom 3- og 5-serien størrelsesmessig. For alle praktiske formål er dette en 3-serie som en har gjort om til en coupé. Lengden er praktisk talt den samme - formelt 14 millimeter lenger - og det samme er bredden. Vekten er også den samme.

Det BMW derimot har gjort er å legge bilen prismessig mellom 3- og 5-serien. En 3-serie med den samme 3-liters bensinmotoren som vi har på testbilen denne gangen, har en startpris som ligger 5 prosent lavere - mens en 5-serie med samme motor ligger 5 prosent høyere. Priser på ekstrautstyret ser derimot til å stort sett igge noe under tilsvarende 3-serie - med noen unntak.

Drivlinje

Vi kaster oss derimot rett inn i det som virkelig betyr noe på en bil som denne: Hvordan er den å kjøre?

BMW har for anledningen spekket opp en virkelig toppmodell med 3-liters twinturbo-motor på 306 hestekrefter (435i), i kombinasjon med en 8-trinns automatisk girkasse og BMWs utmerkede firehjulstrekksystem xDrive som helt fritt leverer dreiemoment til de hjulene som trenger det.

En skal være godt over middels surmaget for å ha nevneverdig negative ting å si om denne kombinasjonen - utover at den kanskje ikke er veldig billig. Motoren har to turboer med to forskjellige trykk, noe som både gir et godt drag i bunn, og en flott topp på like under 6000 RPM. Legg så til at den har 400 Nm dreiemoment ved 1200 (!) RPM, og du sitter igjen med en utrolig potent motor, som både er med på leken, men også er overraskende lavmælt og behagelig på lange distanser på lavt turtall.

Girkassen er for øvrig lynrask og samtidig utrolig behagelig og sivilisert - og vi tør å nærme oss en påstand m at BMW i denne girkassen har markedets beste automatiske girkasse. Med så mange gir kan den dog bli litt usikker på seg selv under aktiv kjøring, men da har du girhendler på rattet som du uansett ønsker å bruke.

Det hele evner å dra den 1,6 tonn tunge bilen opp til maksimal lovlig hastighet på 5 sekunder.

Med firehjulstrekk og 3-liters motor vil aldri bilen bli en forbruksmester, men 0,76 liter per mil i snitt er ikke galt for en bil i denne klassen.

3700420

Kjøreegenskaper

Med en M-oppgradert sportscoupé fra BMW med dekk som nærmest er malt på felgene hadde vi noen ganske klare tanke om hva slags bil den nye 4-serien skulle være. Men sjelden har vi tatt mer feil - eller halvfeil for å være mer korrekt.

For med en utrolig presis og direkte styring, et herlig monster under panseret og et oppsett som virkelig innbyr til sportslig kjøring, er bilen en nytelse å kjøre aktivt. Den skjærer gjennom svinger, og gjør nøyaktig slik du vil at den skal gjøre. Om du virkelig presser på og rumpa slipper i en våt sving, så er det hele så herlig kontrollerbart med xDrive at en bare smiler.

Karrieren var i ferd med å ta av og bryllupsinvitasjonene var sendt ut. Så...
Pluss ikon
Karrieren var i ferd med å ta av og bryllupsinvitasjonene var sendt ut. Så skjedde det utenkelige

Det eneste vi kan påpeke er at elektrisk styring ikke gir en like god følelse med underlaget som den tradisjonelle hydrauliske løsningen gir. Den er ikke på noen måte distansert, men vi kunne leve med enda mer feedback.

Uansett: Sportsligheten er egentlig bare å forvente av en BMW av dette slaget, men det som overrasket oss var hvor sivilisert bilen samtidig kunne være under rolig kjøring når man setter den i comfort-modus, og spesielt over dårlig, ujevn vei. Bilen ruller over ujevnhetene uten at det smeller i ryggen, noe vi ikke hadde forventet. Bilen gir feedback om at det er ujevnheter, men på en så utrolig skånsom måte. Hvordan BMW har klart å få til denne kombinasjonen er for oss et under.

Det hjelper selvsagt også på at BMW har forstått dette med god sittestilling, og seter som passer omtrent like bra for de kort som de lange.

Design

Vår testbil er dessverre påklistret litt reklame, noe som gjør at en mister litt av linjene i designet, men vi liker enkelt og greit hvordan en har spilt videre på 3-serien med sin nye grill, og på sett og vis koblet det sammen med bakdelen til 6-serie Gran Coupé. Det er ikke veldig dristig, men det er lett å hvile øynene på.

Innvendig har vi allerede vært inne på de gode sportssetene, og ellers kjenner vi igjen designet fra 3-serien. Alt er utrolig funksjonelt, og så får folk krangle om de liker BMWs integrasjon av en skjerm som noe som ser ettermontert ut.

Det vi derimot kan si er at vår testbil er utstyrt med et av de beste ryggeassistansefunksjonene vi har sett, på høyde med biler som Audi A8 og Range Rover. Her snakker vi om kameraer både bak og på siden av bilen, som sammen skaper total kontroll av hvordan du plasserer bilen når du rygger.

Vår testbil var ellers utstyrt med en litt oppgradert utgave av iDrive (versjon 4.2), med et litt større kontrollhjul med trykkfølsom overflate som du kan «skrive» på med fingeren. Hjulet oppleves bedre å holde i, men å skrive med fingeren har vi aldri helt sett poenget med.

Det er også vel verdt å merke seg at bilen har et merkbart lavere støynivå enn 3-serien, som vi opplevde som litt bråkete. Faktisk kunne vi tenke oss litt mer lyd fra rekkesekseren.

Praktikalitet står ikke i sentrum

Alt er fint og vel så lenge en sitter i forsetene, og det er det denne bilen handler om. Baksetene er derimot der mest for syns skyld. For det første er bilen redusert fra femseter til fireseter, og den lange coupéformen gjør at det rett og slett ikke er høyt nok under taket for at voksne mennesker skal sitte der med god komfort.

Det er heller ikke veldig enkelt å komme inn i baksetene, noe som heller ikke gjør det veldig enkelt å plassere barn i barneseter.

Bagasjerommet er isolert sett ikke så halvgalt, men med sine 445 liter er det 35 liter mindre enn i en 3-serie sedan - men helt på linje med Mercedes C-coupé. Audi A/S5 er en noe større bil, og har derfor de samme 480 literne som en 3-serie sedan.

Konklusjon

Den nye 4-serien er ikke gratis, og legger man på godt med utstyr og motor, blir det relativt stivt på lommeboka. Med en premiumbil vil du uansett aldri få lavest pris, men det kan være vanskelig se hvorfor en 4-serie skal være dyrere enn en 3-serie - utover statusen. Bilen ligger også en anelse over C-coupé i pris.

Men når det er sagt: 4-serien, og da i særdeleshet vår testbilen med kraftig motor og firehjulstrekk, er en ren nytelse å leve med. Den er ekstremt kraftfull, uten å være brutal - og den er like lett å kjøre aktivt som den er å ta det helt piano med (bare ikke forsøk å frakt et piano i bilen).

Med firehjulstrekk er du også garantert veldig god fremkommelighet på vinterføre.

Og det er heller ikke til å komme utenom at når du sitter i nye 4-serie, så føles det litt som en steg opp fra den nå et par år gamle C Coupé. Da har en åpenbart truffet godt.