Hverdagen ble aldri den samme for familien igjen

Espen mistet broren Ruben i dødsulykke. Det samme opplevde 190 andre familier i Norge.

Foto: Ole Åsheim, Nordlys
Publisert

Statens vegvesens ulykkestall for 2013, viser at det i fjor omkom 191 mennesker på norske veier. Det er en 46 flere enn i 2012, en økning på hele 32 prosent, skriver Nordlys.

- Vi har lagt bak oss et tøft og vanskelig år med et dramatisk oppsving i antall drepte, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

- Vi har ingen klar og enkel forklaring på at vi har fått 46 flere drepte på veiene. Fagfolkene snakker om naturlige statistiske variasjoner, men det er ikke en god nok forklaring. Denne dramatiske utviklingen må stoppes, fortsetter han.

Mistet broren
Det er spesielt siste halvår i 2013 som har dratt opp ulykkesstatistikken. Siden juli har alle måneder bortsett fra november hatt markant flere omkomne i trafikken enn året før.

- Dette er mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, kolleger, venner og lokalsamfunn, sier veidirektøren.

Det vet Espen Thomassen godt. 28. mai kjørte broren Ruben motorsykkel da han kolliderte med en tilhenger ved Eide Handel i Tromsø. 25-åringen døde som følge av skadene han pådro seg i sammenstøtet.

At 191 personer har dødd i trafikken i fjor, er mye, mener Espen Thomassen.

- Forhåpentligvis kan folk få seg en vekker, sier han til Nordlys.

Etter ulykken var han med å arrangere en minnekortesje med motorsykler. Da kjørte rundt 50 personer over Sandnessundbrua mot ulykkesstedet.

Foto: Vidar Dons Lindrupsen, Nordlys

Manglende bilbelte
En mann er siktet for uaktsomhet i forbindelse med ulykken som krevde livet til Ruben.

Likevel er det fortsatt manglende bilbelte som peker seg ut blant dødsulykken i statistikken fra Statens vegvesen.

- Så langt ser vi flere utforkjøringer, flere møteulykker og flere dødsulykker blant personer over 45 år enn tidligere. Manglende bruk av bilbelte er fortsatt markant. Mens 95 prosent av alle bilførere bruker bilbelte, er det over 40 prosent av de som omkommer i trafikken som ikke har brukt bilbelte, sier Terje Moe Gustavsen.

I tillegg til manglende bruk av sikkerhetsutstyr bidrar fart og rus sterkt til mange dødsulykker.

- Vi ønsker å påvirke folks holdninger gjennom å satse mer på trafikksikkerhetskampanjer spesielt knyttet til høy fart og manglende bilbeltebruk. Vi vil også ha mer midtrekkverk og fysiske tiltak mot utforkjøringsulykker, sier veidirektøren.

Jobber med tiltak
Sammen med Politidirektoratet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunen og de største bykommunene skal Statens vegvesen på nyåret legge fram en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet for 2014-17.

Planen bygger på Nasjonal transportplan og et ambisiøst etappemål om maksimalt 500 omkomne og hardt skadde i 2024, skriver NTB.

- Det blir viktig å målrette tiltakene slik at vi får snudd utviklingen. Vi må tilbake i den positive trenden med færre drepte og skadde i trafikken, understreker veidirektøren.

I 2011 døde 168 mennesker på veiene, i 2012 var det 145.

- Risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken er fortsatt historisk lav, men vi skal videre, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Les flere saker fra Nordlys!

Denne saken ble første gang publisert 01/01 2014.

Les også