Hva skjer her?

Jepp, her kjører traktoren inn på ærverdige Grand Café.

Foto: Camilla Flaatten (Side2)
Publisert

KLAR JOHAN (SIDE2): - Det er jo Grand Café. Ingen ting er vel mer staselig og fest enn det, sier Moods of Norway-designer Peder Børresen til Side2.

Sammen med makker Simen Staalnakce lanserte han fredagsvaffel som en fast konsept hver første fredag i måneden på den ærverdige kafeen. Grand Café har nok aldri i løpet av sine godt over 100 år som kafé hatt en traktor inne i restauranten...

Første i verden
Med sprudlevann i glassene og vafler formet som traktorer, mener gutta selv at konseptet er så norsk og kult som det går an. I Los Angeles har vaffelkonseptet vært en lørdagstradisjon i et par år, og da de fikk muligheten til å lansere samme konsept i Norge med sitt splitter nye vaffeljern slo de selvsagt til.

- Vi fikk inspirasjon til vaffeljernet i USA. Da vi så et jern som laget staten Texas som vaffel, så vi mulighetene. Da bestemte vi oss for en traktor. Vi kan med hånden på hjertet si at det er den første traktorvaffelen i verden, forteller Peder til Side2.

Så i løpet av kort tid startet produksjonen med vaffeljernene som lager vaflene formet som traktorene - og med følger en miks av mormors vaffelrøre.

- Den er godkjent av min glade mormor selv, ler Simen Staalnacke.

- Nå har vi seks prosent av vaffeljernsalget i Norge, gliser han.

De to kommer susende inn gjennom et av hovedvinduene i kafeen på den rosa traktoren - som har blitt et varemerke for designet.

Eventyrmeny
Det var salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel som sto bak ideen om å samarbeide med Moods-gutta. Kari Hasselknippe forteller til Side2 at hun falt for det særs norske ved Simen og Peder. Gutta fra Stryn.

- Jeg kontaktet dem for bare noen få uker siden, og da var de på med én gang. Vi håper jo at dette konseptet vil bli tatt godt imot. Det er fargerikt og folkelig. Både servitører og kokker vil hver første fredag i måneden være kledt i design fra Moods of Norway, så vi tar den helt ut, sier Kari Hasselknippe til Side2.

Grand Café er fullt av kjente og mediefolk som får æren av å være de første til ti lå teste ut det designerne og kafeen håper å bli en månedlig tradisjon.

- Vi har gått konsept i gang med norske råvarer på menyen, og der er også Moods representert med en egen eventyrmeny, forteller Kari.

På kafeen og restauranten er det om lag femti prosent internasjonale gjester. Salgs- og markedsdirektøren håper at både de og andre vil falle for konseptet.

- Vi ønsker alle velkomne. Vi vil at det skal være et folkelig konsept, hyggelig og for alle som vil spise vafler med kaffe eller champagne, sier hun.

Gode vafler
Blant kjente fjes på lanseringen er tidligere Idol-artist Sandra Lyng Haugen. Hun sier til Side2 at hun digger vaflene.

- Det må jo være en slags hemmelig miks. De var kjempegode! Håper ikke mormor leser Nettavisen, smiler Sandra til Side2.

Det rosa vaffeljernet selges i alle Moods of Norway-butikker og koster 990 kroner.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2010.

Les også