Hollywood-skiltet fyller 100 år
Hollywood-skiltet ble reddet av Playboy-sjefen Hugh Hefner
Gjennom 100 år har Hollywood-skiltet i Los Angeles opplevd stormer, selvmord, demonstrasjoner og forfall. Nå er det berømte skiltet fredet.
Hollywood-skiltet har blitt et ikon for Los Angeles slik Eiffeltårnet i Paris og Big Ben i London har blitt symboler på sine byer.
Da de 15 meter høye bokstavene ble satt opp på Mount Lee for 100 år siden, hadde det imidlertid ikke noe som helst med filmindustrien å gjøre.
Når ble bokstavene satt opp?
I 1923 ble bokstavene, som til sammen formet navnet Hollywoodland, satt opp høyt i fjellsiden for å promotere et nytt byggefelt som var under utvikling i området.
Tanken var at skiltet skulle bli stående i rundt halvannet år, og bokstavene ble laget store slik at bilister flere kilometer unna skulle få øye på reklamen.
De 10 første årene ble de 13 bokstavene i treverk lyst opp av rundt 4000 lyspærer i kveldsmørket, men det ble fort dyrt med strømutgiftene.
Les også: Sjekk hva Hollywood-stjernene forlanger!
Begikk selvmord fra Hollywood-skiltet
I 1932 var Hollywood-skiltet involvert i en tragedie. Skuespilleren Peg Entwistle fra Wales hadde spilt på Broadway og i flere filmer, men den største berømmelsen fikk hun etter sin død.
16. september dette året klarte hun nemlig å klatre opp på H-bokstaven og hoppet ned fra den. Den 24 år gamle kvinnen ble funnet dagen etter med et selvmordsbrev på seg.
På 1940-tallet begynte bokstavene å forfalle, og i 1944 falt H-en ned. I flere år sto det «Hollywoodland» i fjellsiden, og flere ønsket at hele skiltet skulle fjernes.
Imidlertid kom Hollywood Chamber of Commerce på banen og sa at de kunne renovere skiltet dersom de fire siste bokstavene ble fjernet. Fra 1949 har det derfor stått Hollywood.
I årene som fulgte ble bokstavene utsatt for både stormer, vind og vandaler. Og i 1978 hadde igjen flere bokstaver knekt eller kollapset.
Les også: (+) Dronningen av Playboy er norsk – slik var hennes utrolige karriere
Reddet av Hugh Hefner
Da var det Playboy-grunnleggeren Hugh Hefner som tok grep. Han startet en kampanje for å samle inn penger til et nytt skilt.
Til skiltets 75-årsjubileum hadde Playboy-sjefen klart å overtale åtte andre til å kjøpe hver sin bokstav for rundt 27 000 dollar.
Selv kjøpte han bokstaven Y, mens artisten Alice Cooper (75) kjøpte den første O-en. Andre kjøpere var blant andre skuespilleren Gene Autry, artisten Andy Williams og plateselskapet Warner Bros. Records.
Avdukingen av de nye bokstavene laget i stål ble sendt direkte på TV i 1978.
Til 100-årsjubileet har skiltet også fått en oppgradering. Alle bokstavene er nymalte.
– Hollywood-skiltet er et universelt symbol på drømmer og om å lykkes i underholdningsbransjen. Og i likhet med Frihetsstatuen er det et symbol på at USA er et land med muligheter der alle drømmer kan oppnås, sa Chris Baumgart til Nettavisen i 2018.
Han er formann i Hollywood Sign Trust, som er en organisasjon som jobber med å ivareta skiltets interesser.
– I tillegg har skiltet, som Hollywood selv, en fascinerende historie bestående av høye ambisjoner, smuldrende forfall og konstant gjenoppbygging, sa han om det ikoniske skiltet.