Her er Oslos nye kanaler

Slik blir området rundt det nye Astrup Fearnley-museet.

Foto: Fredrik Drevon (Teknisk Ukeblad)
Først publisert

Den snart ferdig utbygde Tjuvholmen i Oslo er med sine «venezianske» kanaler og broer blitt en flott destinasjon for båtfolk.

Mens andre ankom med kano, kajakk, jetski eller cabincruiser, valgte vi å ro gjennom Tjuvholmens kanaler med en Nordlandsbåt.

SE BILDENE: Alle bildene fra Oslos nye idyll finner du her

Skulpturpark

Nylig åpnet badestranden og skulpturparken ved Astrup Fearnley-museet.

Foto: Fredrik Drevon (Teknisk Ukeblad)

I skulpturparken kan du blant annet se en skulptur av Anish Kapoor, mannen bak det røde OL-tårnet i London .

Kapoors skulptur på Tjuvholmen måler 295 x 175 x 128 centimeter og er hugget i hvit alabast.

Les også: Må bruke fjernvarme på Astrup Fearnley

Gjestebrygge med parkometer

En bred kanal krysset av en gangbro og en bil/gangbro deler Tjuvholmen i to, og gir båtfolk tilgang til leiligheter, kontorer og restauranter.

På bryggene langs nordsiden av kanalen kan man fortøye båter for 120 kroner dagen.

Petter Stordalens nye hotell, The Thief, ligger også ved denne midterste kanalen.

Det åtte etasjers hotellet har 120 rom fordelt på 7500 m, og åpner i januar 2013.

Den smaleste kanalen går langs vestsiden av museet, og passerer rett foran hovedinngangen.

Foto: Fredrik Drevon (Teknisk Ukeblad)

Også denne kanalen krysses av to broer. Det var spennende å ro i denne kanalen, og forhåpentligvis vil det fortsatt være tillatt å ferdes der med båt når museet åpner sine dører 29. september.

Norges første Piano

Astrup Fearnley-museet er tegnet av den italienske arkitekten Renzo Piano. Han har tegnet ikonbygg som Pompidou-senteret i Paris og den pyramideaktige skyskraperen The Shard.

Det 72,25 meter høye tårnet på Tjuvholmen heter Tjuvtitten . Spiret i toppen av tårnet strekker seg til 90 meter over havet, eller 83,25 meter over bakken.

Malin Håvardsdotter Jensen er Vi Menn-piken 2016
Pluss ikon
Malin Håvardsdotter Jensen er Vi Menn-piken 2016

Internasjonalt

Astrup Fearnley er kledd i ubehandlede ospeplanker. Meningen er at plankene skal påvirkes av vær og vind og få en sølvgrå patina, à la sjøboder i Norge-Norge.

Det mest fremtredende ved bygget er glasstaket, formet som et seil. De dobbeltkrumme glaskivene, som finnes i 2000 ulike varianter, er produsert i Tyrkia. Limtrebjelkene er fra Holland, og stålet er fra Tsjekkia, Estland og Taiwan.

Foto: Fredrik Drevon (Teknisk Ukeblad)

Ifølge prosjektdirektør i Tjuvholmen KS, Dagfinn Godell, skal museet ha en temperatur på rundt 22 grader, og en relativ fuktighet på 50 prosent.

I tillegg er det lagt doble gulv og dobbelt tetting. Man har valgt døde materialer i taket for å unngå dugg på feil side.

Teknisk Ukeblad avslørte i fjor at Astrup Fearnley-museet blir et B-bygg. Tjuvholmen KS og Hafslund ble ikke enige om hva som var optimal energiløsning for bygget. Dermed ble all kjøling og noe oppvarming basert på sjøvann. Resten ble fjernvarme.

Denne saken er opprinnelig publisert på tu.no. Les også:

Dette er Oslos nye utkikkstårn

Bjørvika kan få akvarium

Skraper skyene 310 meter over London

Krangler om skyskraper på Filipstad

Hva ville du gjort med så mye stein?