Her blir flyet truffet av lyn
Amatørfotograf fanget det hele på film.

Naturen viste krefter da en Airbus gikk inn for landing på Heathrow i London nylig. Et kraftig lyn traff taket på flyet, rett over pilotens hode.
Men teknologien klarte å stå i mot. Fotografen Chris Dawson filmet flyet mens det kom inn for landing, og på videoen ser vi hvordan lynet ledes utenpå skroget, og forsetter sin ferd mot bakken under.
Flyet, en Airbus A380 fra Emirates på vei fra Dubai, landet trygt med alle 500 personer om bord noen minutter senere, skriver avisen Daily Mail.

Skal tåle lynnedslag
- Fly treffes av lyn flere ganger i året, de fungerer som en leder. Å bli truffet så hardt som dette kan se veldig dramatisk ut, men kan ha null effekt på flyet, sier sikkerhetsredaktør David Learmount på nettsiden Flightglobal til avisen.
Learmount forklarer at flyet må inneholde metall for å kunne lede elektrisiteten gjennom flyet.
- Uten det metallet kunne flyet ha eksplodert, sier han.
Nedenfor kan du se videosnutten hvor flyet blir truffet:
Ifølge studier Boeing har gjennomført, treffes fly av lyn gjennomsnittlig to ganger i året. Passasjerene vil høre et kraftig smell og se et lysglimt, men normalt sett er flyene konstruert for å takle slike nedslag.
Nye fly gir utfordringer
Det skilles imidlertid mellom negativt og positivt ladet lyn. Det vanlige er negativt, mens positivt lyn kan utgjøre en større fare for fly. Ifølge denne artikkelen om luftsikkerhet på Wikipedia ble man først klar over faren med positivt lyn i 1999 da et glidefly av typen Schleicher ASK 21 ble totalskadd av et nedslag.
Det har siden blitt spekulert i at positivt lyn var årsaken til at Pan Am Flight 214 styrtet i 1963.

Som Learmount forklarer, har fly i dag et ytterlag av metall som fører strøm bort fra flyet. Nyere fly, som det kommende Boeing 787 Dreamliner, er bygget av komposittmateriale som ikke leder strøm, og her kreves det andre designgrep for å motstå lynnedslag.
Inntil dette er grundig testet og utprøvd, vil vi ikke se fly som Dreamlineren i kommersiell trafikk.