- Har lært jentene å tenke på kroppen sin som en business
Nå leter agenten etter en ny toppmodell. Se hvem de tidligere «Top Model»-vinnerne er!

(SIDE2): - Ah, skandinaviske kvinner er de vakreste i verden og blir ansett som svært eksotiske, sier Donna Ioanna, til Side2.

Denne uken ble det kjent at den 43-årige modellmammaen, som blant annet har oppdaget de norske toppmodellene Siri Tollerød, Frida Aasen og Merethe Hopland, skal være med i den norske utgaven av «Top Model». Det var VG som først omtalte saken, og det ble samtidig kjent at Siri Tollerød (25) skal lede den nye sesongen av TV3s-realityen.
Se bilder av tidligere «Top Model»-vinnere i bildekarusellen nederst i saken!
- Hun skal være høy nok
Det er over ett år siden TV3 sist laget en norsk utgave av «Top Model», og Ioanna forteller at kanalen nå jakter etter jenter som har mulighet til å slå gjennom som toppmodeller på internasjonalt nivå.
- Hun skal være høy nok, helst 175 til 180 centimeter eller høyere - og slank. For å være modell nå må man også ha fin og klar hud, samt ta gode bilder. Man må også ha det uforklarlige lille ekstra, sier Ioanna som opplyser om at hennes mangeårige erfaring gjør at hun har evnen til å identifisere denne X-faktoren.
Men utseendet er langt ifra nok om man vil lykkes som modell - både arbeidsmoral og personlighet er viktige elementer, noe Ioanna også understreker.

- Man må ha en god og kul personlighet når man skal jobbe sammen med fotografer og stylister, og være på en måte som gjør at oppdragsgivere får lyst til å booke deg om og om igjen. Det holder ikke bare å ha et bra utseende, man må ha noe mer.
- Man skal ta hånd om jentene
Det er ikke mange tidligere «Top Model»-deltakere som har hevdet seg på toppnivå i modellbransjen. Dette håper Ioanna at det nå blir en endring på. Foruten å være med på og caste jentene, skal Ioanna sitte i juryen i ti av tolv episoder, samt være med å forme og lede programmet i riktig retning.
- På den måten kan finne fram til en virkelig toppmodell denne gangen, sier Ioanna, som mener hun vet hvorfor tidligere «Top Model»-jenter har hatt vanskeligheter med å hevde seg i bransjen.
- Jeg tror kanskje ikke TV3 har valgt ut riktig type folk til juryen. De har ikke hatt med folk som virkelig har greie på hva som skal til for å bli en toppmodell. Og så er det en jobb med jentene etterpå - det er da den virkelige jobben begynner. Da skal man ta hånd om dem og styre dem i riktig retning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Ikke la komplimentene gå deg til hodet
Det er grunn til å tro at Ioanna vet hva hun snakker om. Med over 17 års erfaring i bransjen vet den 43-årige kvinnen, som er modellagent for «Women model management» i Milano, hvordan hun skal løfte unge modellspirer opp og fram i verden - noe hun også akter å gjøre med den jenta som går til topps i årets modellkonkurranse.
- Jeg har lært jentene mine å tenke på kroppen sin som en business. Utseendet er jo bare noe som varer i få år, og man må lære seg å utnytte bransjen - og ikke la bransjen få mulighet til å utnytte deg, sier Ioanna, som understreker viktigheten av å være ydmyk som modell.
- Man må la kritikken prelle av, men man må ikke la komplimentene gå deg til hodet.
En av grunnene til dette er at kun de færreste kan leve av modellyrket hele livet, og det er en kjennsgjerning at mange jenter sliter når unge modellspirer puster dem i nakken.
- Mange begynner som modell når de er svært unge, kanskje 16 år, og man sitter hver dag foran et speil og blir dullet med og fortalt hvor fantastisk man er. Da kan det bli tungt den dagen da nye, unge jenter tar over – og det er de som får høre det du en gang ble fortalt, sier Ioanna, som påpeker at bransjen alltid har vært slik.
- I motebransjen er man alltid på jakt etter det nye, om så dette gjelder jenter, sko eller klær. Derfor må man lære jentene å ruste seg opp. Man er ikke en toppmodell for alltid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Vekten har ingenting å si
Til tross for at man i motebildet nå ser en tendens til at yppige jenter, som Kate Upton, lander prestisjetunge modelloppdrag, tror ikke Ioanna at man i fremtiden kun vil se fyldige jenter på catwalken.
Faktisk så har trenden vært en helt annen - jentene blir tynnere og tynnere. Dette er noe også TV3 må ta til etterretning når de nå lager en ny sesong av modellserien, mener modellagenten.
- Vi leter etter jenter som har det som markedet etterspør. Det markedet vil ha er jenter som har en hoftebredde på 88 til 90 centimeter. Vekten har ingenting å si - det er en myte. Det er målene som er viktig, sier Ioanna, og understreker at dette kommer av at designerne lager sine catwalkkolleksjoner etter spesifikke mål.
- Sånn er det dessverre. På den tiden da Cindy Crawford og Claudia Schiffer var toppmodeller så var målene 91 til 92 centimeter, men vi ser nå altså at det har gått ned. På 50- og 60-tallet var målene 94 til 96 centimeter, fortsetter Ioanna, som mener man kan skylde forbrukeren for denne utviklingen.
- Man må huske på at man leverer det forbrukeren vil ha. Om folk ikke hadde kjøpt den bikinien som hun jenta i reklamen, hos for eksempel H&M, har på seg, så ville man ikke brukt den typen jenter heller. Så det er forbrukeren som bestemmer.
Kan den neste «Top Model» være en plus size-jente?
- Jeg vet ikke enda. Om vi møter ei jente som er helt fantastisk så kan det hende, men det kan man aldri vite, svarer hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Siri er jenta mi
Men en ting er sikkert. Ioanna skal prøve å finne en norsk jente som passer inn i dagens motebilde - en oppgave hun, som nevnt, skal gjøre sammen med den norske toppmodellen Siri Tollerød (25).
- Ah, Siri er jenta mi, sier Ioanna, som oppdaget den 25-årige toppmodellen da hun var 16 år.
Det var under en handletur på Sørlandssenteret at Ioanna fikk øye på Siri. Samme sommer reiste hun til Italia og jobbet som modell, men skjønnheten returnerte til Norge og gjorde ferdig sin utdannelse etter endt skoleferie. I 2007 flyttet hun imidlertid til New York, og har siden den gang opplevd stor suksess.
- Jeg har kjent henne i ni år, og nå som vi begir oss ut på dette eventyret sammen blir sirkelen komplett, kvitrer Ioanna.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Hun gleder seg veldig
Siri er en av få norsk jenter som har vært modell på toppnivå.

Hun har frontet magasinforsidene til for eksempel Vogue, Elle og Harpers Bazaar samt spankulert ned catwalken i klær fra blant andre Dolce & Gabbana, Missoni, Max Mara, Alberta Ferretti og Christian Lacroix.
Hun har også vært ansiktet utad for Valentino's «Rock 'n Dreams» duft og Gwen Stefani's «World of Harajuku Lovers» parfyme.
- Jeg er sikker på at Siri kommer til å gjøre en super jobb. Det blir kjempegøy, sier Ioanna.
Hvilke forventninger har Siri til denne jobben?
- Jeg kan ikke si så mye, men hun gleder seg veldig.
DISSE HAR VUNNET «TOP MODEL» TIDLIGERE:
5420