Har de funnet Amelia Earhart?
Sonar har oppdaget noe uvanlig på 180 meters dyp.

Hun var en av verdens første kvinnelige flygere og skapte overskrifter over hele verden da hun krysset Atlanteren i fly i 1928.
Amelia Earhart var tøff, fryktløs og lot seg ikke skremme av det mannsdominerte samfunnet som regjerte den gangen. Det tok ikke lang tid før hun var et kvinneikon.
Ja, mytene var mange om den kvinnelige piloten, men legenden skulle bli et enda større mysterium etter hun prøvde å fly jorden rundt med sitt fly «Electra» i 1937.
For under etappen til Howlandøya i Stillehavet, ble plutselig all kontakt brutt og flyet forsvant sporløst, for å aldri bli funnet igjen.
Helt til nå.
Oppdaget på sonar
Nettstedet The Epoch Times skriver nemlig at forskere har funnet hva de tror er vraket av Earhart og co-pilot, Fred Noonan's, fly.
Et sonarbilder, bare beskrevet som «kornete» av NBC News, har blitt tatt utenfor en ubebodd øy som tilhører stillehavsstaten Kiribati.

Det som fanget oppmerksomheten til The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) var en uregelmessighet rundt 180 meter under havet.
Gruppen er en interesseorganisasjon som arbeider med bevaring og leting av historiske fly, og de har lenge vært på jakt etter Earharts «Elektra».

Organisasjonens leder, Ric Gillespie, sier til NBC News at uregelmessighetene ser ut til å være et menneskeskapt objekt.
– Det som først fanget vår oppmerksomhet var at det ikke eksisterer noen andre uregelmessigheter i informasjonen sonaren har samlet inn utenom denne. Det er virkelig en betydelig uregelmessighet der, og når du jakter på menneskeskapte objekter, er uregelmessigheter veldig bra, slår han fast.
Ifølge nettstedet kan Gillespie avsløre at den uthevede delen av uregelmessigheten ser ut til å være cirka 10 meter lang, noe som gir forskerne ekstra håp, ettersom Earharts fly var 12 meter langt.
Mange teorier
Ingen har noensinne klart å finne ut hva som skjedde på etappen til Howlandøya der de to skulle lande og fylle mer drivstoff. Amelia Earharts forsvinning har fascinert generasjoner siden og teoriene har vært mange, den ene villere enn den andre.
TIGHARs teori er at Earhart og Noonan begge overlevde en nødlanding på en ubebodd atoll i nærheten av korallatollen Nikumaroro (som tilhører Kiribati), men med lite proviant og rent vann måtte de til slutt gi tapt for omgivelsene.


Gillespie er meget optimistisk til funnene så langt, og mener de støtter organisasjonens teori.
– Om vår teori om hva som skjedde er korrekt, er dette noe vi absolutt kunne forvente å finne på et sted som dette, sier han..
Eneste måten å slå fast om uregelmessigheten er Earharts fly eller ikke, er en ny ekspedisjon til området. Dessverre er TIGHAR en organisasjon som baserer seg på donasjoner, og Gilliespie er usikker på når de vil være klare for å reise.
– Så langt regner vi med at en ny ekspedisjon vil koste rundt tre millioner dollar (cirka sytten millioner kroner). Det er mye penger, men det er en liten pris for å finne Amelia, forteller lederen.
Uvanlig for sin tid
Men hva gjorde Amelia Earhart så spesiell og så stor utenfor sirkelen av flyentusiaster? For det første var hun en usedvanlig kvinne for sin tid, noe som startet allerede som barn.
Moren til Amelia synes å ha liten tro på å oppdra sine to døtre Amelia og Muriel til å bli «snille piker». Istedenfor lot hun dem løpe rundt i vide mamelukker, klatre i trær og være svært fysisk aktive. Det gjorde at Amelia på mange måter også følte seg utenfor.
Det gjorde også at hun på mange måter lett ble utsatt for kritikk fra et samfunn der kvinnene på ingen måte var så uavhengige. For eksempel gikk ikke en reklamekampanje for Lucky Strike hjem blant sponsorene hennes.

Det er imidlertid klart at hun ikke aktet å la seg pille på nesen. Hun tok kjemi og fysikk på videregående og da hun ble slått ut av lungebetennelse i slutten av tenårene, studerte hun mekanikk.
Hun skal ha hatt en utklippsbok der hun samlet informasjon om suksessrike kvinner i mannsdominerte yrker. Amelia Earhart var ikke verdens første kvinnelige flyger, hun var faktisk den 16. i USA med lisens til å fly. Men hun var definitivt den mest profilerte.
- Jeg er fullstendig klar over farene. Jeg vil fly fordi jeg vil fly. Kvinner må forsøke ting slik menn forsøker ting. Når de ikke får det til, bør det være en utfordring til andre å forsøke, sa hun. Hun trodde bestemt at den kvinne som skapte sin egen jobb, ville gjøre suksess.

Motedesigner
At hun ble så populær, skyldtes selvfølgelig at hun fløy over Atlanteren i en tid da flyreiser ikke var for alle, men også at hun designet sin egen motekolleksjon og ikke minst lånte sitt navn til en populær bagasjeserie, spesielt designet til å passe inn i fly selvsagt.
Klærne til Earhart var skapt for et aktivt liv og var enkle og elegante i snittet. Earhart hadde sydd egne klær i mange år. Hun skrev mange bøker og var også en fast bidragsyter i det trendsettende magasinet Cosmopolitan.

Men bak Earhart sto også hennes ektemann, den fraskilte GB Putnam, en mann som visste å bygge opp den mytiske auraen rundt Amelia. Det hadde kanskje noe med at han etter hvert ble med i styret for Paramount Pictures, noe som knyttet Earhart ikke bare til Det hvite hus gjennom vennskapet med Eleanor Roosevelt, men også til Hollywood.

Måtte fri seks ganger
De to giftet seg i 1931 og hadde et ukonvensjonelt ekteskap. Earhart, som måtte fris til seks ganger, sa til sin ektemann at hun ikke forventet at han skulle bekjenne seg til «en middelaldersk tro om trofasthet» og at han heller ikke kunne forvente seg det samme av henne.
Hun nektet å la seg tiltalte som fru Putnam, og dermed var det mange som trodde hun var ugift.

I juli 1937 var Amelia Earhart og navigatøren Fred Noonan klar for et nytt rekordforsøk, nemlig å fly jorden rundt. Men 2. juli ble det stille etter at Earhart skal ha sendt ut nødsignaler. Tenåringen Betty Klenck Brown i California påsto at hun fanget opp mayday-signalene fra Earhart.
- Jeg husker det som det var i går, sa hun så sent som i 2007.
En som helt sikkert fanget opp signalene var skipet Itasca, som kunne høre at Earhart og Noonan var nesten tomme for drivstoff. Det er ut fra disse meldingene at man har lett etter flyet i etterkant.

Spion eller skjult identitet?
Store letemannskaper klarte imidlertid ikke å finne verken flyet eller de to som var med.
Spekulasjonene var imidlertid alt fra at de hadde styrtet i havet nær Howlandsøya til de mer fantasifull.
At de styrtet og forsvant i havet er blitt regnet som den mest sannsynlige, men nå har også teorien om at de kom seg til ubebodde Nikumaroro fått oppsving etter funnene der. I 1949 fant en britisk pilot et skjelett av en kvinne på øya som han tok med til Fiji. Der forsvant skjelettet etter hvert, men rapporten om det finnes, og det antas at skjelettet var en høy kvinne, antakelig fra Nord-Europa.
Andre teorier var mer spekulative. En mente at Earhart spionerte på japanere på vegne av president Frank D. Roosevelt. En journalist hevdet i 1966 at Earhart og Noonan var tatt til fange på øya Saipan der de ble henrettet.

Det mest bisarre er antakelig at Amelia Earhart overlevde, flyttet til New Jersey der hun giftet seg igjen og tok navnet Irene Craigmile Bolam.
Earharts mystiske forsvinning og død gjorde henne til en enda større superstjerne enn hun allerede var forut for forsvinningen. Hun er ofte blitt fremholdt som et forbilde for unge jenter. Den nye teorien om at hun levde lenge etter at man trodde hun var død, vil antakelig igjen føre til større interesse rundt den usedvanlige kvinnen.
- Å fly er ikke bare-bare, men moroa av å forsøke, er verdt hele prisen, sa Amelia Earhart.

Vært der tidligere
En annen grunn til at TIGHAR er optimiskte er fordi de har besøkt og funnet ledetråder på Nikumaroro tidligere.
Sommeren 2010 var organisasjonen sist på øya, og da fant deler av en menneskefinger, samt deler av en lommekniv av samme merke som Earhart brukte og personlige eiendeler som kan passe Earhart, blant annet en hæl av en damesko.
Nå er håpet altså tent på ny for Gillespie og forskerne hans.