BILDESPESIAL
Gjetter du hvor dette fotografiet er tatt?
Hint: Du hadde ikke klart å trekke pusten.
Det ser mer ut som maleri enn fotografi, men det er bare teknikken til fotograf Kim Keever som spiller øynene et puss. Hans frodige landskap, steile fjell og elver som snor seg gjennom dalbunnen befinner seg i en vanntank.
New York-kunstneren bruker en gjennomsiktig tank som tar nesten 800 liter vann og tilfører farge i vannet for å skape atmosfære og dramatiske skyformasjoner.
Resultatet har et visst prehistorisk, nesten utenomjordisk, sus over seg.
- Det som gjør disse dioramaene uvanlige er at de blir skapt i en vanntank på 200 gallons (om lag 760 liter). Jeg bygger av og til en scene foran eller bak tanken, men det meste foregår i vanntanken, forklarer Kim.
- Jeg bruker alt jeg finner langs gata, i butikker og på internett for å skape et inntrykk av en realistisk verden som ikke er helt hva den ser ut til å være.
En pute bak vanntanken kan for eksempel skape illusjonen av skyer i bakgrunnen.
- Intensjonen er å vise skjønnheten i landskapet uten referanser til mennesker eller industri, forteller Kim.
Han forklarer at bildene hans av og til blir nyttet til begrepet "katastrofe" fordi de reiser spørsmål om hva som har skjedd med mennesket.
- Alle arbeidene kunne like gjerne vært et sted på jorden, tenker jeg på dem som bilder av jorden for mange millioner år siden, eller mange millioner år inn i fremtiden. Noen har foreslått at det er bilder fra en annen verden, forteller fotografen.
Kim Keever fikk ideen for over 20 år siden på en reise i Andesfjellene i Ecuador. Her gjorde landskapet et varig inntrykk. Tilbake i New York fordypet han seg i geologi og begynte å eksperimentere med sine egne geologiske undre i liten skala. Siden har naturprogram, magasin, filmer og hans egen fantasi bidratt i unnfangelsen av de unike bildene.
- Det er fantastisk å se hvor ting ligner eksempler fra den virkelige verden. Maling vil flyte gjennom vannet som skyformasjonene vi ser hver dag. En stein kan se ut som digert fjell, sier han.
Bildene blir knipset med et 50 megapixels Hasselblad-kamera, og fotografen knipser hundrevis av bilder av hver installasjon.
- Det er er bra å ta så mange bilder som mulig siden scenen endrer seg kontinuerlig ettersom fargen beveger seg gjennom vannet, forklarer Kim.
Denne saken ble første gang publisert 19/02 2014.