Reality-TV
Ny studie: Å se på Keeping Up With The Kardashians kan gjøre deg til en dårligere person
Beviset på at realityserier virkelig er søppel-TV?
Realityserier som glorifiserer berømmelse, luksus og rikdom - slik som Keeping Up With The Kardashians (KUWTK), kan gjøre TV-titterne mer kaldhjertede overfor fattige, ifølge en ny studie omtalt av The Telegraph. Det er forskning fra London School of Economics, publisert i Media Psychology, som antyder dette.
Forskere tok blant annet en kikk på hvordan TV-serier og medier påvirker folk. Ett av funnene viser at så lite som 60 sekunders eksponering for det som omtales som «materialistisk medieinnhold», er nok til å gi seere en økt negativ holdning til velferdsordninger.
- Grunnleggende materialistiske
Totalt 487 voksne mennesker deltok i studien fordelt på to kontrollgrupper. Den ene gruppen ble vist bilder av rike kjendiser og luksusprodukter, mens den andre gruppen ble vist «nøytrale bilder» av offentlig transport, landskap og avisoverskrifter om dinosaurer.
- Mennesker er grunnleggende materialistiske, men også veldig opptatt av fellesskap, sier Dr. Rodolfa Leyva, som er hovedforfatteren bak studien.
- Måtten dette uttrykkes på, avhenger av kulturen vår. Hvis det er mer fokus på materialisme som en måte å bli lykkelige må, gjør dette oss mer tilbøyelige til å være egoistiske og antisosiale, og derfor usympatiske overfor mennesker som er mindre heldige.
Hadde negative holdninger
Testpersonene ble også spurt om de så på TV-serier slik som nevnte Keeping Up With The Kardashians, X-Factor og The Apprentice, i tillegg til aviser og magasiner som daglig skriver om kjendiser og luksusprodukter.
Resultatene viste at de som så på serier som KUWTK og X-Factor i større grad hadde materialistiske og negative holdninger til velferdsordninger enn de som ikke så på denne typen serier.
Denne saken ble første gang publisert 06/08 2018, og sist oppdatert 06/08 2018.