Fikk forbud mot å se Flåklypa Grand Prix

Under arbeidet med «Jul i Flåklypa», fikk ikke filmteamet se Ivo Caprinos kjente film.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Først publisert

(SIDE2:) Gjengen bak «Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa» ville lage sin egen tolkning av Kjell Aukrusts univers, og ikke lene seg på Ivo Caprinos film fra 1975.

- Vi nedla forbud mot å se «Flåklypa Grand Prix», fordi vi ville skape noe helt nytt, sier produsent Cornelia Boysen.

Tilbake til originalen

Regissør Rasmus A. Sivertsen mener at det var helt nødvendig.

- Vi skulle ikke bli påvirket av den. Hvis vi hadde sett den underveis, ville det være lett å lage justeringer for å ligne mer på den. Men vi ville ha en egen tolkning, et eget verk, sier han.

Han synes det ville vært feil å bruke «Flåklypa Grand Prix» som inspirasjon.

- Det hadde vært rart å basere oss på en annen tolkning, ikke på originalkilden, sier han.

Men nå er filmen ferdig, og forbudet er opphevet.

- Nå gleder jeg meg til å se igjen «Flåklypa Grand Prix», ler Sivertsen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

- Måtte finne opp kruttet på nytt

Rettighetene til filmen ble kjøpt for fem år siden, og innspillingen av filmen begynte i 2011. Som «Flåklypa Grand Prix», spilte de inn filmen med dukker, ikke med data. Med fem animatører som jobbet parallelt, spilte de inn 20 sekunder film om dagen. De hadde derfor fire Ludvig-, fire Solan Gundersen- og to Reodor Felgen-dukker.

- Dette har ikke vært gjort i Norge på nær 40 år, så det var spennende å se hvordan det skulle bli. Det så fint ut i hodet mitt, men ble enda finere, smiler Boysen.

Det var mye å sette seg inn i når de skulle lage filmen på denne måten.

- Det er ingen ferdige stier. Vi måtte finne opp kruttet på nytt. Det var flere utfordringer, og jeg håper det vises at vi har gjort en skikkelig jobb, sier Sivertsen.

Møtte utfordringer

Filmteamet ønsket å ha så få filmtriks som mulig, men noen ganger ble utfordringene for store.

- For eksempel hadde vi problemer med å få nok fart på kjelken. Hvis den skulle kjøre i 200 km/t, måtte vi hatt et utrolig langt sett. Og vi innså at settet var for lite. Da endte vi med å bruke bluescreen, sier han.

- Som en gammel onkel

Boysen tror ikke det er tilfeldig at «Flåklypa»-universet overlever i generasjoner.

- Jeg tror det kommer av gjenkjenneligheten, vi identifiserer oss med karakterene - det er som naboen eller en gammel onkel, sier hun.