FARGENES «HEMMELIGHETER»

Hvorfor er låven rød og tennisballen gul?

Hvorfor består trafikklyset av rødt, gult og grønt? Og hvorfor har fotgjengerfeltet hvite striper? Vi gir deg bakgrunnen til mange kjente fargevalg.

Sjeldent tilfeldig: Som regel er det en logisk grunn til at ting har akkurat den fargen de har.
Sjeldent tilfeldig: Som regel er det en logisk grunn til at ting har akkurat den fargen de har. Foto: Pixabay
Sist oppdatert

Noen ganger oppleves ting som så vanlige at vi ikke stiller spørsmål om hvorfor de er som de er. Men av og til begynner vi kanskje å lure likevel.

Fargevalg, for eksempel. Hvorfor har tingene vi omgir oss med akkurat de fargene de har?

Vi har tatt et dykk inn i fargenes verden og gir deg svar på noen hverdagslige fargevalg.

Hvorfor er låven rød?

Tidligere var det ikke vanlig å male låven. Maling var dyrt, og bøndene så ingen grunn til å prioritere fargen på låven.

Men på 1700-tallet oppdaget de at maling gjorde treverket sterkere, slik at de ikke trengte å bytte det ut like ofte.

De fleste bøndene kjøpte derfor inn den billigste malingen de kunne finne, som var rød.

Snart oppdaget de flere fordeler. Den mørke og sterke fargen absorberte solstrålene langt bedre enn de umalte plankene, noe som gjorde at låven holdt seg varmere gjennom vinteren.

Rød låve: Dette er et kjent syn når du kjører på landet.
Rød låve: Dette er et kjent syn når du kjører på landet. Foto: Pixabay

Hvorfor er trafikklyset rødt, gult og grønt?

Lenge før trafikklysene ble innført, hadde toglinjene sine egne lys. Her betydde rødt «stopp», grønt «senk farten» og hvitt «kjør».

Grunnen til at rødt var stoppfargen, var at dette er fargen øyet oppdager først. Bølgelengdene til rødfargen er lengre enn de andre fargene, og derfor kunne togførerne se rødt før de kunne se andre farger.

Hvitt som «kjør»-fargen hadde flere problemer, blant annet fordi det er flere naturlige hvite lys rundt oss, noe som kunne forvirre togførerne. Derfor byttet de ut hvitt med grønt.

Gult ble brukt som «senk farten» fordi denne fargen er enklest å skille fra de to andre når man kommer kjørende.

Trafikklys: Fargene kunne vært annerledes, men vi endte med rødt, gult og grønt.
Trafikklys: Fargene kunne vært annerledes, men vi endte med rødt, gult og grønt. Foto: Pixabay

Hvorfor er jeansen blå?

Da Levi Strauss og Jacob Davis fant opp jeans på 1870-tallet, var det for å gi gullgravere noe behagelig å ha på seg. De fant ut at indigo fungerte bedre enn andre farger, fordi fargen gjorde buksene myke og deilige.

Andre farger trakk seg inn i fibrene i stoffet, noe som gjorde det stivt. Gullgravere beskrev disse buksene som å «ha på seg et telt». Mens indigo i stedet bandt seg til trådene.

Hver gang buksene ble vasket, forsvant litt av fargen og noen av trådene. Det gjorde at buksene ble mykere for hver gang de ble vasket.

Jeans: I dag finner vi jeans i alle farger, men den blå er den originale.
Jeans: I dag finner vi jeans i alle farger, men den blå er den originale. Foto: Pixabay

Hvorfor er tennisballer gule?

Tidligere var tennisballer svarte eller hvite. Men det tok slutt da tennis ble en populær TV-sport.

På slutten av 1960-tallet ble tennisturneringen Wimbledon første gang vist på farge-TV. Det ble en stor suksess, men seerne slet med å få øyne på ballen på skjermen.

For å løse problemet ble det utført en undersøkelse, som viste at en gul tennisball var lettest å se på TV. Derfor innførte det internasjonale tennisforbundet en regel i 1972 som sa at tennisballer skulle være hvite eller gule.

Det offisielle navnet på fargen til tennisballer, er for øvrig «fluorescerende gul eller elekstrisk lime». Så dersom du, som mange andre, mener at tennisballen er grønn, tar du egentlig ikke feil.

Les også: De uskrevne reglene ved elver og vann: – Det er visse ting du bare ikke gjør

Tennisball: Farge-TV får æren av å gjøre tennisballen gul.
Tennisball: Farge-TV får æren av å gjøre tennisballen gul. Foto: Pixabay

Hvorfor er fotballer svarte og hvite?

Den klassiske svarte og hvite fotballen fikk også fargen sin etter at de startet å vise sport på TV.

Før det, var de fleste fotballer rødbrune. Men da VM skulle vises på TV i 1970, fikk Adidas i oppgave av FIFA å lage en svart og hvit ball som fungerte godt på TV.

Adidas lagde en ball med det kjente mønsteret fordi det ble lettere for TV-seerne å se hvilken vei ballen fløy enn hvis ballen var ensfarget.

Fotball: I dag kommer fotballer i alle farger, men den svarte og hvite forblir en klassiker. Her fra en kamp i 1974.
Fotball: I dag kommer fotballer i alle farger, men den svarte og hvite forblir en klassiker. Her fra en kamp i 1974. Foto: Wikimedia Commons

Hvorfor er basketballer oransje?

De første årene var basketballene lysebrune eller gule. Men baskettreneren på Butler University syntes det var vanskelig for spillerne å få øye på ballen på banen. Derfor ville han innføre en oransje ball i stedet.

I 1958 ble det gjort en test med en oransje basketball under studentmesterskapet i Louisville. Spillerne likte fargen, og basketforbundet tillot bruke av oransje baller i tillegg til de to andre fargene. Men stadig flere foretrakk den oransje, og snart var det standarden.

Les også: (+) – Alt ligger på meg! Barnefar tar ikke ansvar for å følge med på noe som helst

Basketball: Før kunne basketballen ha flere farger. I dag er de fleste oransje.
Basketball: Før kunne basketballen ha flere farger. I dag er de fleste oransje. Foto: Pixabay

Hvorfor er blyanter gule?

I dag kan vi kjøpe blyanter i all verdens farger og med bilder av alt fra solnedganger til Paw Patrol. Men hvis du ser for deg en helt vanlig blyant, er den sannsynligvis gul.

Dette kommer av at blyantmaker Franz von Hardmuth i Østerrike ville lage enda finere blyanter enn andre på slutten av 1800-tallet. Det var stor konkurranse mellom blyantmakerne, og Franz ville gi sine kjøpere en følelse av makt og kongelighet. Derfor lot han seg inspirere av flagget til det østerriksk-ungarske riket. Flagget var gult og svart. Siden blykjernen i blyanten var svart, ble resten av den gul.

Blyanten slo an, og mange lot seg inspirere. Og fremdeles er gul den vanligste blyantfargen.

Blyant: Føler du deg litt ekstra mektig når du har en gul blyant? Det er i hvert fall poenget fra gammelt av.
Blyant: Føler du deg litt ekstra mektig når du har en gul blyant? Det er i hvert fall poenget fra gammelt av. Foto: Pixabay

Hvorfor er brudekjolen hvit?

Hvitt har alltid vært en farge som forbindes med uskyld og jomfruelighet, så det virker kanskje naturlig at brudekjoler gjennom historien har vært hvite.

Men slik er det faktisk ikke. Selv om hvite brudekjoler kan spores langt tilbake i tid, var det først i 1840 at hvite brudekjoler ble det mest normale.

Og det er selvsagt ikke tilfeldig at det skjedde akkurat dette året. Det var nemlig da dronning Victoria giftet seg med prins Albert. Hun hadde en hvit brudekjole, og det ble en stor trend blant kommende bruder - helt fram til våre dager.

Brudekjole: Det var dronning Victoria som gjorde den hvite brudekjolen populær.
Brudekjole: Det var dronning Victoria som gjorde den hvite brudekjolen populær. Foto: Pixabay

Hvorfor er stripene i fotgjengerfeltet hvite?

Det var ikke behov for fotgjengerfelt før biler ble vanlig. Men på 1940-tallet, etter en rekke påkjørsler, fant britene ut at de måtte gjøre det trygt for fotgjengere å gå over veien.

Først ble fotgjengerfeltene markert med metallpigger, men dette hadde liten effekt. Piggene var nesten usynlige for sjåførene, og antallet ulykker ble ikke redusert.

Deretter ble det gjennomført en stor undersøkelse for å finne ut hvilken farge som fungerte best. Resultatet viste at svarte og hvite striper hadde best effekt, dels fordi sjåførene oppdaget disse fargene fortere enn andre, og fordi fotgjengerne ble en kontrast til stripene og derfor lettere å se.

Det første offisielle fotgjengerfeltet ble malt 31. oktober 1951.

Fotgjengerfelt: Når du går over veien, er det lettere å få øye på deg når veien er dekket av svarte og hvite striper.
Fotgjengerfelt: Når du går over veien, er det lettere å få øye på deg når veien er dekket av svarte og hvite striper. Foto: Pixabay

Hvorfor er bildekk svarte?

Tidligere var bildekkene hvite, fordi det er den naturlige fargen til gummi. Men hvitfargen fungerte dårlig, fordi de ble fort slitt og tålte ikke solstrålene særlig godt. De fleste dekk ble derfor ødelagt etter 8000 kilometer.

Dekkfabrikkene fant heldigvis en løsning på problemet i 1917: De smurte dekkene med kjønrøk, som gjorde dekkene svarte. Nå kunne bilene kjøre i tusenvis av mil før de ble slitt, og vi har beholdt fargen den dag i dag.

Denne saken ble første gang publisert 16/09 2024, og sist oppdatert 16/09 2024.

Les også