Ellen Arnstad lanserte magasinet HENNE med veer og rakk så vidt sin egen fødsel
Nå fyller hun 50 år.
(SIDE2): Ellen Arnstad innrømmer at det var en spesiell dag. Etter måneder med knallhard jobbing skulle magasinet HENNE lanseres, og 27 år gamle Arnstad var spent. Og høygravid.
Så da lille Joachim bestemte seg for å prøve å rekke lanseringsfesten, måtte Arnstad lansere HENNE med veer. Fire timer etter lanseringen ble Joachim født.
Null stress for Arnstad, som er vant til å rekke det meste. Men hun kommer nok aldri til å glemme 4. mars 1994.
- Jeg har fortsatt rød leppestift på bildet der jeg ligger med Joachim på brystet etter fødselen. Jeg hadde sett fram til lanseringen av «blad-babyen» min så lenge, og å bli kjent med babyen i magen min. At alt skjedde på den samme dagen, var helt surrealistisk. Og jeg var verdens lykkeligste.
Var tilbake på jobb få dager etter fødselen
Få dager senere var Arnstad tilbake på jobb. Like engasjert, ivrig og full av energi. Den eneste forskjellen var at hun hadde med seg en liten baby.
- Det endte med at Joachim ble med meg på alt etter det, og det føltes helt naturlig. Mannen min jobbet humanitært og reiste veldig mye de første 10 årene av Joachims liv, så jeg hadde ham med på veldig mye. Joachims liv ble annerledes. Det viste seg at han var født med en sjelden genetisk sykdom, og han er sterkt funksjonshemmet i dag. Men han har opplevd utrolig mye i sitt liv, og har sett store deler av verden før han blant annet mistet synet. Det var helt naturlig å ha med Joachim både i jobbsammenheng og på reiser. Det er jeg glad for i dag.
Arnstad har tatt en del utradisjonelle valg når det kommer til kombinasjonen jobb og familieliv, og det å være tilbake på jobb få dager etter fødsel var helt klart ett av dem.
- Min holdning har hele tiden vært at på seg selv kjenner man ingen andre. Det å respektere andres valg har vært en utrolig viktig lærdom for meg. Men det er klart at jeg har fått noen spørsmål rundt dette, innrømmer hun.
Hun har hele tiden snakket like mye om mannsrollen som kvinnerollen, og har vært opptatt av at kvinner ikke skal opphøye seg selv som eneveldige omsorgspersoner.
- Statistikken er jo den samme som før. Hun gjør mest hjemme og jobber deltid, mens han jobber overtid. Noen må bryte ut av det mønsteret. Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer andre kvinners valg, og jeg sier på ingen som helst måte at kvinner bør begynne å jobbe igjen uken etter en fødsel. Men for meg var tiden da Joachim ble født en spesiell tid, og det å jobbe ble løsningen for meg. Så har jeg vært lengre hjemme med de andre barna, da jeg var i en annen livsfase.
(Artikkelen fortsetter under bildene)
Ble trebarnsmor som 46-åring
Joachim har nå blitt 21 år, og er storebror til Alexander (13) og Gabrielle Margrete (3). Arnstad og ektemannen Stein Støa er med andre ord ikke av de som mener det er best å få tre barn på rappen, så man «blir ferdig med våkennetter og bleiestyr».
På søndag fyller Arnstad 50 år. Det synes hun bare er fint. Hun skal naturligvis feire i en spesialsydd paljettkjole, fordi «en dag uten en liten dose paljetter er en mislykket dag», mener Arnstad. Enda bedre er det at kjolen er sydd av en norsk designer. Hun heier nemlig på grundere, og kanskje spesielt kvinnelige.
- Det er jo en fest å bli 50! Jeg husker godt 30-års dagen min. Den syntes jeg var skummel… Alder gir trygghet, og 50 år i dag er jo ingen alder.
Da hun ble gravid som 45-åring beskrev hun den noe overraskende graviditeten som en gave.
- Jeg var så heldig å bli mor igjen i en alder av 46 år og det er en stor bonus i livet. Gabrielle Margrete gjør at jeg må henge med i «svingene». Hun gjør meg yngre, er verdens blideste lille jente – så jeg har ikke vært noen sliten småbarnsmor. Og kanskje alder og modenhet er en del av forklaringen at dette har gått så bra? Jeg føler meg veldig heldig som fikk oppleve dette igjen etter 10 år.
(Artikkelen fortsetter under bildene)
Reiste til Calcutta for å intervjue Mor Theresa
Etter 30 år i bransjen, regnes Arnstad som en av medinorges desidert mektigste kvinner. Som forlagsredaktør i Aller har hun ansvaret for alle blader og magasiner, og har siden 2012 vært redaktør i Se og Hør.
Det er mye jobb, men Arnstad elsker det. Hun snakker fort og mye, mens hun kaster hastige blikk på klokka. Intervjuet med Side2 må gjøres i tre deler, litt kan vi ta under bildetaking, noe over e-post og resten over telefon.
«Beklager sent svar, men denne uken så var det mye som toppet seg,» skriver hun i en mail, før hun sender over rundt 20 utvalgte bilder fra en lang karriere i magasinbransjen.
Arnstad var nemlig bare 19 år da hun begynte som reporter i Allers.
- Når man er så ung så er man også veldig uredd. Jeg kastet meg ut i store utfordringer, reiste til Calcutta med oppdrag om å komme hjem med et intervju med Mor Theresa – som jeg ikke hadde noen avtale med – og sannheten skulle vise seg å være at hun ikke ga intervjuer til noen i hele verden. Men etter noen døgn i Calcutta satt jeg plutselig foran soveromsdøren hennes i nonneklosteret, forteller Arnstad.
Et feministisk prosjekt
Da hun åtte år senere lanserte HENNE, var det mye som sto på spill. Både penger og prestisje, men Arnstad tenkte ikke så mye på alt som kunne gå galt.
- Min filosofi bak HENNE var at det var et reportasjemagasin - med mote. Det handlet om å speile de mange sidene ved kvinnerollen, og det var på mange måter et feministisk prosjekt. Vi ble et samfunnsaktuelt featuremagasin, blandet med mote og inspirasjon. Det var en unik miks, som gjorde at HENNE hadde et helt eget rom de første 10 årene. Nå inneholder avisenes magasiner deler av den miksen HENNE var alene om i mange år.
Arnstad fortsatte som HENNE-redaktør frem til 2012. Da tok hun over som sjefredaktør i Se og Hør. Til tross for at mye har endret seg på de siste 20 årene, mener Arnstad at kvinnemagasinene i stor grad oppfyller de samme behovene hos leserne.
- Kvinnebladkonseptene er ikke så mye endret, og innholdet handler fortsatt om en blanding av inspirasjon, tips og råd, samt godt lesestoff med mennesker i sentrum. Det som er utviklet gjennom disse årene er at vi jobber mye mer med hele «universer» rundt de sterke merkevarene. For eksempel så arrangerer Norges eldste ukeblad, KK, KK-Mila hvert år der 7000 damer løper i Oslos gater. Det er det bare KK som kan få til. Det handler om et sterkt interessefellesskap mellom kvinner fra hele landet.
Kjemper for flere kvinnelige toppledere
Da Arnstad først begynte å jobbe som journalist, så hun på det som en selvfølge at menn og kvinner skulle få samme muligheter. Det tok ikke lang tid før hun innså at det dessverre ikke alltid er sånn.
- Nei, så enkelt er det ikke. Det er mange skjulte strukturer, det handler om forskjeller mellom kjønnene, om ulike måter å kommunisere på, mener Arnstad.
Siden har hun vært lidenskapelig opptatt av å rekruttere flere kvinner til lederstillinger, og i løpet av sin tid som styremedlem i Norsk Redaktørforening bidro hun til å mangedoble antall kvinner i styret. Hun er også medforfatter av boken «Slik drar du bra damer. En håndbok i rekruttering av kvinnelige ledere».
- Det er dessverre fortsatt for få kvinner i topplederjobber, og dette er et tema som jeg har vært opptatt av i mange år, sier Arnstad, før hun legger til:
- Men det handler det litt om guts også! Å våge, å ta noen sjanser, å ikke safe. Kvinner kan liksom ha litt korte skjørt, men ikke for korte… Litt høye hæler, men ikke for høye… Jeg har nok aldri latt meg stoppe av en rekke uskrevne regler. Jeg har tatt sjansen, vært meg selv – og latt det stå til.
- Hvis du skal gi ett råd til unge kvinner i dag, hva er det?
- Ta på deg høye hæler akkurat når det passer deg!
- Utrolig hva en natts søvn kan gjøre
Dette med høye hæler har vi hørt Arnstad snakke om før. For hun eier nesten ikke sko uten hæler, og forbeholder seg retten til å være en leder som går i både høye hæler og korte skjørt. Akkurat som det passer henne.
- I dag sier vi ofte at dagens kvinner «vil ha alt». De vil gjøre suksess på jobb, samtidig som de skal ha et vellykket familieliv. Kjenner du deg igjen i det?
- Både og. Jeg ser at mange kvinner strekker strikken for langt og noen blir syke av følelsen av å ikke rekke over alt. Jeg er nok flink til å velge bort og ha litt selvironi på alt det jeg ikke kan. Å lage mat for eksempel. Også er jeg veldig god til å sove. Jeg ligger til ladning, som jeg pleier å si. Og det er utrolig hva en natts søvn kan gjøre når livet har floket seg litt til.
Viktig å se meningen med jobben sin
Etter 20 år som leder, har Arnstad lært av sine feil.
- Jeg pleier å takke de medarbeiderne som kom til meg og korrigerte. Jeg har en innstilling som leder om at vi kan løse det meste, men noe kan ta litt mer tid.
Hun er opptatt av å være en åpen og transparent leder, som får medarbeiderne til å se meningen med jobben. Det skal være en grunn til at man trekker kortet når man går inn døra hver morgen, mener Arnstad.
- Tror du at de som har jobbet under deg vil beskrive deg som en god leder?
- Jeg tror de ville beskrevet meg som en brennende sjel. Og at jeg er flink til å løfte andre rundt meg. Jeg har jo en personlighet som tar stor plass, men jeg har vært opptatt av å få andre til å skinne.
Forsvarer kvinnemagasinene
Innimellom dukker debatten rundt kvinnemagasin opp i media, og Arnstad har flere ganger vært nødt til å svare på kritikk rettet mot egne magasin.
Tidligere i år kom forfatter og journalist Mari Grinde Arntzen med boken «Perfekt. Skapelsen av det plettfrie mennesket», der hun retter kritikk mot magasinbransjen for å være «en drømmefabrikk der maskinene holdes i gang av drømmernes kjøpekraft».
Arnstad svarte på kritikken med et eget innlegg, der hun blant annet skrev at «Vi jobber hardt med å være relevante for norske kvinner. Men man må jo kunne ha to tanker i hodet samtidig: Vi leverer på identifikasjon (artikler som tar opp temaer som skilsmisse, selvfølelse, familie, samliv etc.) – og i tillegg gi inspirasjon gjennom mote, skjønnhet, interiør etc. Vi er lei av smakspoliti som skal definere hva som er viktig magasinjournalistikk og kvalitet for leserne».
- Jeg er uenig i at bladene er en drømmefabrikk, og at de blir satt i en sånn bås. Det er en misforstått oppfatning av innholdet, og av hvordan de som helt frivillig kjøper disse bladene oppfatter disse magasinene. Leserne synes nemlig at bladene gir bekreftelse på eget liv, samtidig som de får tips og råd innenfor områder de er opptatt av.
I tillegg påpeker Arnstad at kvinnemagasinene gjør en viktig jobb når det kommer til å sette fokus på kvinnelige rollemodeller.
- I media generelt er det mangel på kvinnelige intervjuobjekter, men i magasinene skriver vi om kvinnelige rollemodeller hele tiden. Så vi spiller fortsatt en viktig rolle i mediemarkedet, og ikke minst så er bladene noe leseren virkelig velger aktivt, sier Arnstad.
Selv er hun ikke i tvil om at valgte riktig yrke, og gleder seg til fortsettelsen.
For 50 år er ingen alder, spesielt ikke for Ellen Arnstad.
Se flere bilder fra Ellen Arnstads karriere og familieliv i bildekarusellen:
Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!