Disse er nominert til årets Gullbarbie
Prisen deles ut til aktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst»

Det er Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press som får sjette år på rad deler ut årets Gullbarbie og prisen er ment å være en motvekt til kroppspress.
- Behovet har ikke blitt mindre
«I år deler vi ut Gullbarbien for sjette gang – og behovet for en slik pris har ikke blitt mindre siden sist» skriver de på sine nettsider.
De tre nominerte er alle fra Norge og i dag, tirsdag, starter stemmegivningen der folket skal velge en «vinner» blant de nominerte.
Årets nominerte er solsenterkjeden Brun og Blid, avisen Dagbladet og kosttilskuddprodusenten Proteinfabrikken.
Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst».
Derfor er de tre ulike aktørene nominert, ifølge Press:
Brun og Blid:
«Solariumskjeden Brun og Blid har i 2015 satset hardt på å nå ut til mange mennesker med sin ekstremt ensidige reklame. I offentlig rom og sosiale media har de brukt samme type modeller, og vist liten grad av mangfold. Reklamene er tydelig retusjert, modellene er like, veldig lettkledde og med på å fremme det samme, gamle bildet av hva skjønnhet er.»
Dagbladet:
«Dagbladet bruker ofte seksualisering og gamle kjønnsroller på sine forsider for å selge flest mulig utgaver. I en vanlig matvarebutikk er Dagbladet alltid plassert i høyde med barns øyne, og avisen er som regel umulig å overse. Det er derfor bekymringsverdig at Dagbladet bruker så mye forsideplass på å opprettholde ensidige idealer, seksualisering og gamle kjønnsroller.»
Proteinfabrikken:
«Proteinfabrikken selger proteinpulver som de sier skal gjøre det lettere å få muskler. Reklamene forteller at du kan bli som dem, hvis du bare bruker produktene. Proteinfabrikkens reklame retter seg spesielt mot unge gutter, med fokus på store muskler og maskulinitet. Den forteller oss hvordan menn og kvinner skal se ut og være, og er med på å opprettholde kjønnsroller som tilhører fortiden.»
- Ingen kommentar til nominasjonen
- Vi tar til etterretning at Press har nominert oss, og synes det er fint at engasjerte ungdommer viser at de er opptatt av papiraviser. Utover det har vi ingen kommentarer til nominasjonen, sier fungerende nyhetsredaktør i Dagbladet, Hilde Schjerve til nrk.no.