Disse bilene stopper minst

Ny stor undersøkelse på hvem som trenger veihjelp - og ikke.

Publisert

Driftssikkerhet er et svært viktig moment for de fleste bilkjøpere. Motorstopp, bilberging og verkstedbesøk er aldri hyggelig – og har en tendens til å komme på svært ubeleilige tidspunkter.

Stadig dukker det opp nye undersøkelser som avslører hvilke biler det er mest- og minst problemer med.

I en fersk undersøkelse kommer - kanskje noe overraskende - de tre premiummerkene fra Tyskland svært godt ut.

Grundig statistikk

Så er da også undersøkelsen tysk. Den er gjort av ADAC som har kommet med sin årlige undersøkelse basert på nødstopp og assistanser.

ADAC er den tyske utgaven av vårt hjemlige NAF og de er kjent for svært grundig statistikkjobbing.

Organisasjonen har 16 millioner medlemmer og denne undersøkelsen bygger på analyser av bergingsoppdrag og assistanser i 2012.

Mer fra ADAC: Slik går det når en fullastet bil kolliderer

Best i klassen

Listen over bilene som har lavest feilprosent består av totalt 21 modeller. Av disse utgjør BMW, Audi og Mercedes knappe to tredjedeler av plassene.

Audi er inne med A1, A5, A6 og Q5, mens BMW har 1-serie, 3-serie, 5-serie, X1 og X3 på lista.

Mercedes på sin side kan skryte av A-klasse, B-klasse, C-klasse og GLK.

I tillegg er BMW-eide Mini og småbilen VW Fox to tyske representanter inne på listen over biler med lavest sannsynlighet for å bryte sammen.

LES OGSÅ: Har aldri vært bedre – nå forsvinner den

Her er ADACs «topper og flopper» 2013

Franske suksesser

Interessant er det også at franske bilmerker er godt representert. Både Citroën Picasso, Citroën C1, Renault Twingo og Peugeot 206 er med på vinnerlista.

Tar vi med Ford Ka og Nissan Micra er listen over de 21 beste modellene komplett.

– Det er litt overraskende at så mange tyske modeller er på topplisten, og så få japanske. Men samtidig har nok fokus på driftssikkerhet vært betydelig de siste årene i Tyskland. Og det har gitt resultater. Vi så en lignende utvikling i fjor, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: Her er SUV-ene som stopper mest

Batterifeil

Det som i overlegent størst grad er årsak til at ADAC har måttet rykke ut, er elektriske feil. Og da spesielt direkte knyttet til batteriet.

I forbindelse med at flere og flere modeller har start-stop-teknologi er det blitt større sjanse for slike problemer.

- Det er også viktig at vi ikke snakker om feilstatistikk her, men nødstopp. Det er ikke nødvendigvis slik at disse bilene har minst feil, men de er mer utsatt en snittet når det kommer til behovet for veihjelp, påpeker Benny.

Representativ

ADAC representerer omtrent halvparten av de rundt 30 millioner privateide bilene i Tyskland.

De ulike merkene også sine egne mobilitetsgarantier eller veihjelpsordninger, men disse er ikke med og danner grunnlaget for undersøkelsen.

Målet er at det skal være et så objektivt utgangspunkt som mulig, slik at ingen blir favorisert gjennom egne ordninger.

– Undersøkelsene til ADAC er en av de mest grundige i bilverdenen, og her er det vanskelig å hevde at det er feil i grunnlaget. Med så store tall er det få tilfeldigheter. Derfor er det god grunn til å applaudere de modellene som har fått god karakter i denne undersøkelsen, mener Brooms bilekspert.

LES OGSÅ: Dette er de beste bruktbilene

Her er bilene som hadde minst behov for veihjelp fra ADAC i 2012

  • Audi A1
  • Audi A5
  • Audi A6
  • Audi Q5
  • BMW 1-serie
  • BMW 3-serie
  • BMW 5-serie
  • BMW X1
  • BMW X3
  • Citroën C1
  • Citroën Picasso
  • Ford Ka
  • Mercedes A-klasse
  • Mercedes B-klasse
  • Mercedes C-klasse
  • Mercedes GLK
  • Mini
  • Nissan Micra
  • Peugeot 206
  • Renault Twingo
  • VW Fox

Ingen av bilene som er med på listen er mer enn seks år gamle, og både antall solgte biler og kjørte kilometer er tatt hensyn til.

Kilde: ADAC

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: