KONTROVERSIELL
- Dette vil provosere
Toppløs muslim i en kontroversiell kampanje.
I 2011 satt den tysk-muslimske skuespilleren Sila Sahin sinnene i kok blant landets muslimer da hun poserte naken i Playboy.
Med bilderserien ønsket hun å ta et oppgjør med restriksjonene som var blitt pålagt henne helt siden hun var barn.
- Bildene er en frigjørelse fra min restriktive barndom. Jeg fikk alltid vite at jeg ikke fikk gå ut, at jeg ikke måtte gjøre meg selv tiltrekkende, og at jeg ikke fikk ha mannlige venner, sa Sahin den gangen.
Nå er det nok en muslimsk kvinne som velger å kaste klærne i en kontroversiell "Made in Bangladesh"-reklamekampanje for det amerikanske klesmerket American Apparel.
Til den britiske avisen Daily Mail forteller hun hvorfor hun sa ja til å stille opp.
- Vi burde alle kunne utrykke oss fritt uansett hvor vi kommer fra. Jeg var helt komfortabel med fotoseansen, forteller 22-åringen, som selv jobber i American Apparel, til avisen.
Hun ser på kampanjen som en mulighet til å vise at alle kvinner burde føle seg sterke og mektige uansett bakgrunn og oppdragelse.
Modellen kaller seg Maks, men ønsker å holde etternavnet hemmelig. Hun er født i hovedstaden Dhaka, men flyttet med foreldrene til USA som fireåring. Hun er muslim, men forteller at hun distanserte seg fra islam på ungdomsskolen.
Kleskampanjen lanseres i kjølvannet av en rekke avsløringer om arbeidsforholdene ved klesfabrikker i Bangladesh, verdens nest største eksportør etter Kina. En rekke produksjonssteder har brent de siste 18 månedene. American Apparel hevder sine arbeidere i Bangladesh er blant landets best betalte, med lønninger på 12-14 dollar dagen.
Klesmerket er kjent for bruk av friske bilder og ytringer, og heller ikke denne gangen lar reaksjonene vente på seg:
— Lingran Kong (@Lkong4)
March 7, 2014
Kvinnenettsiden Jezebel.comkritiserer produsenten for å bruke pupper til å promotere rettferdige arbeidsvilkår.
— Women in the World (@WomenInWorld)
March 7, 2014
Magasinet Elle nøyer seg med å poengtere at denne kampanjen kommer til å provosere:
Si din mening i kommentarfeltet: Billig måte å få oppmerksomhet på, eller effektiv metode som bringer arbeidsforholdene i Bangladesh frem i lyset?
— ELLE Magazine (US) (@ELLEmagazine)
March 10, 2014