Dette betyr elbil-forkortelsene
Snakker du Tesla-språket?
Kommer det en ny FW OTA til NoA, må du huske å sjekke AP.
Elbiler generelt og Tesla spesielt har innført mange nyord i det norske språket. Her forklarer vi hva alle forkortelsene egentlig betyr.
Snakker du med en Tesla-eier eller forsøker å lese om elbil i ulike Facebook-grupper, vil du raskt legge merke til at elbilistene har «sitt eget språk».
For hva betyr egentlig AP, CHAdeMO, DC, D, DS og FOB?
Vi har fått hjelp av elbil-spesialist og Tesla-entusiast, Jim Roger Johansen til å forklare noen av begrepene elbilistene strør om seg med. Johansen driver flere store elbil-grupper på Facebook, blant annet gruppen Teslanytt med snart 10.000 medlemmer.
LES OGSÅ: Dette er verdens raskeste bil - til vanns
Signaliserer tilhørighet
Men, hvorfor bruker vi alle disse forkortelsene og begrepene, når det så ofte finnes gode norske ord vi kan bruke?
- Ved bruk av denne typen begreper og forkortelser, så signaliserer man at man har tilhørighet til en gruppe eller ønsker tilhørighet til en slik gruppe, sier språkprofessor ved Universitetet i Oslo, Bente Ailin Svendsen. Hun peker også på at språket viser hvilke verdier vi har og at språket er med på å signalisere vår sosioøkonomiske status, på samme måte som klærne vi bruker og andre ting vi kjøper også gir signaler om hvem vi er eller ønsker å være.
- Tesla koster jo en del penger og er et signal at du har et visst økonomisk handlingsrom, sier Ailin Svendsen.
Ikke et problem
Ifølge Elbilforeningen er overgangen til elbil stort sett uproblematisk for de aller fleste.
- For ferske elbilister er det mange nye begreper å sette seg inn i. Elbilforeningens medlemsservice er god å ha for en del, de svarer på små og store spørsmål både på telefon og mail, for det er varierende kunnskap blant bilforhandleren om lading og vedlikehold av elbil, mener Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening
- Våre medlemsundersøkelser viser at det går seg til for de aller fleste. Over 90 prosent svarer et de er veldig fornøyd med bilen sin i Elbilisten, den årlige undersøkelsen vi gjennomfører blant elbilister i Norge, sier Haugneland.
LES OGSÅ: Solcelle-elbil med rekkevidde på 70 mil
Under får du vår «elbilordbok» fra A til Å:
A
AC -Vekselstrøm.
ACC - Adaptive Cruise Control.
Adapter - Er en overgang.
AP -Autopilot = selvkjørende egenskaper. Det må finnes både hardware og software på bilen for at den skal ha autopilot. Man kan velge å kjøpe uten AP på en ny bil. Man kan da senere oppgradere med software for å få AP, gitt at hardware er på plass.
For Tesla finnes det flere AP-varianter:
Pre AP er biler som ble levert før AP ble laget, dvs biler fra 2013 og frem til ca Oktober/November 2014.
AP1 er biler med kamera og radar; levert fra ca. november 2014 og frem til ca. november 2016.
AP2 er biler levert med flere kamera og radar; levert fra ca. november 2016.
B
Blått adapter - Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en blå industrikontakt med 32 A på 230 V anlegg. Gir ladeeffekt på 7,4 kW. Blått adapter følger med alle nye Tesla.
C
CHAdeMO - DC hurtiglading. Gir som oftest 40-45 kW ladeeffekt i Norge. CHAdeMO er en forkortelse for «CHArge de MOve» og, ifølge Wikipedia, henspiller navnet på at det er en «flyttbar» kostnadsbasert ladetjeneste. CHAdeMO er opprinnelig en japansk standard og brukes i dag av Nissan, Peugeot, Citroen og Kia. Tesla kan bruke CHAdeMO med adapter. CHAdeMO er sammen med CCS de to mest vanlige standardene for hurtiglading.
For å se hvem som tilbyr CHAdeMO hurtiglading kan du laste ned PlugShare app på telefonen.
CCS – Combo Charging System er utviklet av europeisk og amerikansk bilindustri. CCS-kabelen er normalt fastmontert på en hurtigladestasjon. CCS blir mer og mer vanlig. I dag brukes den av BMW, Huyndai, Opel, Volkswagen og Tesla Model 3. Standarden kan gi 350 kW, men det normale er 50 – 150 kW.
D
D - Står for Dual drive, dvs to motorer. En foran og en bak som til sammen gir firehjulstrekk.
DC – Likestrøm.
Destination Charger - Teslas nettverk av mindre ladere utplassert på ulike hoteller. Kart tilgjengelig i navigasjonen i bilen med egen knapp.
DS - Delivery Specialist -Teslaansatt som utleverer nye biler.
Dobbeltlader - Ombordlader i bilen(Tesla) som gir opp til 22kW ladeeffekt. De med enkellader (standard før) får 11kW. I dag er det standard med 16,5kW.
Spesielt nyttig når man lader med Type-2 kabel. (Type 2 kabel følger med på alle nye Tesla).
DU – Drive Unit - Den elektriske motoren på bilen med reduksjonsgear. DU skal ha oljebytte ved 1.år/20000km service(Tesla).
E
Effekt, måles i kW (kilowatt). Ladeeffekt og motorkraft er eksempler på dette.
Energi, måles i kWt (kilowattimer) Eller internasjonalt: kWh (kilo Watt hour)
F
FOB - Nøkkelen til Model S og X.
Forbruk - måles i Wh/km – kan ses på skjermene i bilen.
Frunk- Front trunk. Bagasjerommet fremme under panser.
FW- Forkortelse for Firmware som er programvareoppdateringer som man kan laste ned over bilens internett.
FWD - Forkortelse for Falcon Wing Doors på en Model X.
I
Ideal Range - Bilens estimat på gjenværende rekkevidde basert på et forventet fabrikksatt konstant forbruk, angitt i wh/km ved en spesifikk hastighet. Satt av Tesla og er den samme overalt.
ICE - Internal Combustion Engine - Forbrenningsmotor.
L
Ladestasjon - En ladestasjon er den sikreste måten å lade en elbil på.
M
Mode2 - Lading på standard strømuttak som schuko og industrikontakt. Når UMC benyttes til lading er det Mode2.
Mode3 -Lading på ladestasjon som er forskriftsmessig montert. Dette er den sikreste måten å lade en elbil på, siden installasjonen, ladestasjonen og bilen håndterer alle risikofaktorer som oppstår ved lading.
Mode3 ladekabel - Kabel som må brukes for å lade på ladestasjon uten fast kabel. For Tesla kan man bruke en type-2 3-fas Mode-3-kabel. For bil med enkelt-lader (11 kW) holder det med 20 A kabel, for Tesla med dobbelt lader (22 kW) eller 16,5 kW lader, må man ha 32 A kabel for å få full ladeeffekt. Man kan ikke gjøre feil som går ut over sikkerheten ved å velge feil ladekabel, men ladehastigheten kan påvirkes negativt hvis man bruker kabel med for liten kapasitet.
N
NoA – Navigate on Autopilot
O
OTA - Over The Air – Utrykk brukt i forbindelse med programvareoppgradering av bilen via bilens internett eller Wi-Fi
P
Pigtail - Den lille ledningsstubben med schukoplugg på den ene siden og tilkobling til UMC på den andre
Powerwall, PW, PW2 - Teslas hjemmebatteri som kan brukes til å barbere av effekttopper samt lagre vind/solenergi. Selges nå som Powerwall 2.
R
Rated range - Bilens forventede rekkevidde basert på ECE R101 målemetoden i Europa. Det vil si dette er en kalkulert rekkevidde basert på et forhåndsdefinert fast forventet forbruk. Denne konstanten varierer med hvilken størrelse batteri /type bil man har.
Rødt adapter - Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en rød industrikontakt med 16 A på 400 V anlegg (TN-nett). Gir ladeeffekt på opp til 11 kW.
S
SC - Er forkortelse for Service Center, det vil si et Tesla-verksted.
Schuko - Vanlig stikkontakt. Kan lade med alt opp til strømstyrke på 13 A som vil gi maks 3 kW effekt under lading.
SoC - State Of Charge, dvs hvor mye man har igjen på batteriet. På Tesla kan man velge mellom å se % eller å se antall km igjen på batteriet. På km-innstilling vil man se enten rated eller projected range avhengig av hva bilen er satt opp med.
ST - Service Tekniker
Staggered - Bredere hjul bak enn foran på Tesla. Vanlig på 21 til Model S og til 20 og 22 til Model X.
SuC - Er forkortelse for Super Charger, Tesla hurtiglader
T
Type 1 – Standard støpsel/ladeplugg med mulighet for lading med en effekt på inntil 7,4 kW. En standard som brukes hovedsakelig fra bilmodeller fra Asia, for eksempel 1. generasjon Nissan Leaf. Type 1 kalles også for Yakazi-plugg.
Type 2 – Standard støpsel/ladeplugg utviklet for det europeiske strømnettet for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt på opp til 43 kW (400V/63A). De fleste biler som produseres i Europa leveres med denne kontakten og brukes av biler som VW e-Golf og BMW i3. Tesla bruker en modifisert utgave av Type 2-kontakten til hurtiglading via sitt SuperCharger-nettverk.
TWC - Tesla vegglader) for hjemmelading, Tesla Wall Connector.
U
UMC – Ladekabelen som følger med Tesla. Kabelen kan brukes for alle typer lading med vekselstrøm (AC) på vanlige kontakter. På en UMC sitter en kontroller som sørger for at ladingen går riktig for seg.
Noe som mangler? Tips oss gjerne.
Denne saken ble første gang publisert 01/07 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.