Aktuelt
Slutt for Det Nye – vi tar et tilbakeblikk på magasinet gjennom tidene
Etter 62 år legges magasinet ned på print. Slik har det sett ut fra 50-tallet og frem til i dag.
9. desember 2019 kom nyheten om at printversjonen av Det Nye legges ned, etter å ha eksistert på markedet siden 1957.
Magasinet har vært et av Norges lengstlevende og største av sitt slag. Opp gjennom årene har kjendisnyheter, aktualitetsreportasjer, mote, skjønnhet, trening og helse og sex og samliv vært bladets kjernetemaer.
Det Nye har de siste årene, i tillegg til driften av magasinet, jobbet med hjertesaker som #sjekkdeg-kampanjen og influensersatsningen De Nye, som med tiden utviklet seg til å bli Egmont Publishing eget influenserbyrå, Egmont People.
Opplagstallene i magasinet har sunket jevnt siden 2005, da det hadde 62.284 i opplag, mot 11.429 i 2018.
For ordens skyld: Side2 gjør oppmerksom på at Det Nye, Side2 og Egmont People har samme eiere, Egmont Publishing.
- Synes vi var noen useriøse tullebukker
Journalist Peter Nagy jobbet i Det Nye fra 1982 til 1992, og fikk på mange måter med seg storhetstiden da ukebladet var det mest toneangivende av sitt slag for unge. Ifølge ham er det et tydelig skille på Det Nye før og etter 1989, da det gikk fra ukentlige til månedlige utgivelser.
- Da ble ukebladet Det Nye i sin opprinnelige form lagt ned, og ble i stedet et månedsmagasin for kvinner. Før det var det både for gutter og jenter. Jeg surfer på dét fortsatt - at det er damer som kjenner meg igjen på grunn av Det Nye, sier han til Side2.
- Det som var greia med ukebladet Det Nye, var at vi skulle være for ungdom, og da måtte vi være litt sprelske. Alle de andre redaksjonene så på oss med skrått blikk og synes vi var noen useriøse tullebukker. De gamle kjerringene i Norsk Ukeblad synes vi var kjempeteite. Men de var ikke målgruppa vår, og vi brydde oss derfor ikke. Andre journalister synes også vi var tullebukker, men vi skrev ikke for dem heller.
- Men så var vi litt tullebukker også, tilføyer han.
Intervjuet Travolta og a-ha
Peter, som nå jobber for Vi Menn, nevner møtet med Hollywood-stjerne John Travolta som et av de kuleste minnene fra Det Nye-tiden.
- Det som var greia, var at jeg traff ham i Stockholm i en alder av 21 år, da «Saturday Night Fever» hadde kommet og var min egen generasjons store ungdomsfilm. De andre, mer rutinerte, journalistene mente jeg hadde opptrådt som en fjott, at jeg var mer fan enn journalist. Men det var helt greit, for jeg synes han var dritkul. Det var gøy å treffe kjendiser.
Han var også den første som intervjuet a-ha før de slo gjennom for fullt på begynnelsen av 80-tallet:
- Jeg laget en artikkel på tre unge gutter i London som skulle bli stjerner.
Det var før gutta ble berømte og tjente seg rike på den etter hvert ekstremt suksessfulle popgruppa, så forutsetningen for intervjuet var at de fikk påspandert mat på Hard Rock Café, minnes han.
- De inviterte meg til studioet slik at jeg kunne høre på musikken deres, men da var jeg allerede ferdig med saken, så det gadd jeg ikke. Når jeg ser tilbake på det nå, var jo det litt dumt, avslutter Peter.
Møtte ektemannen gjennom Det Nye
Madeleine Strand, som nå er redaktør i Kamille, har en lengre Det Nye-periode bak seg. Hun startet som journalist i magasinet i 2008, og jobbet en lang periode som redaksjonssjef, før hun hadde en periode som redaktør for magasinet i 2018.
Hun synes det var stor stas å få jobbe med sitt eget favorittmagasin.
- Det var fantastisk da jeg fikk jobb i Det Nye! Det var jo det store bladet i min egen ungdomstid. Det var der man lærte om alt fra hår og sminke til sex og flørt. Å få jobbe i den redaksjonen var veldig stas!
Det skulle senere også vise seg at hun fant den store kjærligheten i forbindelse med jobben.
- Det var en tid da vi gjorde mange «stunt»-saker, og jeg som var fersk journalist ble typisk sendt ut på dem. Som å teste ulike måter å få seg en date på eller treffe forskjellige type gutter. Jeg har luktet, sett og pratet meg frem til det som var riktig kjæresteemne for meg.
- Det endte med at jeg satt på skjermen hos NRK som datingekspert, og han som intervjuet meg da, er jeg gift med i dag! Så Det Nye har betydd mye på alle måter, kan du si.
Husker samholdet best
Karine Thyness, som var redaktør i Det Nye fra 2014 til 2017 husker samholdsfølelsen i Det Nye-teamet best. Hun sier gjengen etter hvert ble ganske gode på å jobbe seg rundt på mediehuset Egmont og få gjennom det de trodde på.
- For eksempel i 2011, da den digitale ledelsen sa nei til at vi skulle satse på blogger, og vi satt igjen på kvelden og kodet opp et eget bloggnettverk på detnye.no selv. Av de større tingene er jeg veldig stolt av konseptet «Usminket», at vi løftet retusjering som tema og kuttet all retusjering i vårt eget magasin, og ikke minst #sjekkdeg-kampanjen, sier hun til Side2.
- Alle ideene våre ble drevet frem av en helt genuin visjon om å lage innhold som skulle få jentene i målgruppa til å føle seg bra og våge mer. Det er ganske lett å lage et magasin etter en innarbeidet mal, men vi var opptatt av å pushe grenser og overraske. Derfor gikk vi noen ganger skikkelig på trynet også. Men noe av det vi ville vise frem i innholdet var jo at det ikke er så farlig å drite seg ut, så sånn sett var det en del av «living the brand» at vi selv også totalbommet noen ganger.
En av hjertesakene til Det Nye på den tiden ble etter hvert den store kampanjen #sjekkdeg, som hadde som mål å få flere norske kvinner til å ta celleprøve.
- Digitalsjef Sofia Storhaug skrev en nettsak om livmorhalskreft, som ga oss innsikt i hvor mange norske jenter som ikke sjekket seg. Da begynte vi å drodle på hvordan vi kunne gjort en større kampanje for å lære målgruppa mer om temaet. Så sammenfaller dette med at Thea Steen, som på denne tiden jobber som frilansjournalist fra New York og skal levere saker til oss, selv får livmorhalskreft, forteller Karine Thyness.
Sofia Storhaug, Thea Steen og Kreftforeningen dannet derfor et prosjektteam, som jobbet med hvordan de best kunne bruke sine kanaler, Theas personlige historie og Kreftforeningens kompetanse til å nå flest mulig mennesker.
- Det uutholdelige er at Thea selv gikk bort. Men hun rakk å snu statistikken, få norske jenter til å sjekke seg, og det reddet liv.
I 2017 kom tall som viste at 34.109 flere kvinner sjekket seg for celleforandringer enn før #sjekkdeg-kampanjen.
Karine Thyness jobber fortsatt i Egmont Publishing, nå som leder for kommersiell innovasjon.
Samarbeidet med influensere
I 2016 ble det innholdskollektive De Nye startet opp. Redaksjonen samarbeidet med fem influensere om å skape innhold for magasinet, blogg, video, eventer og podcast.
- Influensere begynte å bli stor business, og vi mente i all ydmykhet at vi kunne utfordre de etablerte profilene og byråene ved å vise at også det kommersielle innholdet kan være ærlig, morsomt og overraskende. Publikum fortjener mer enn et stillbilde av noe sminke på en marmorbenk og hashtag reklame. Samtidig hadde printmagasinet godt av enda mer personlig innhold og tydelige ambassadører, sier Thyness.
- På veldig kort tid ville alle våre drømmeannonsører jobbe med oss, og vi var utsolgte i alle kanaler. Da måtte vi knytte til oss flere profiler, og slik ble vi et influenserbyrå. Jeg er ikke overrasket over at det ble en suksess, og en del av nøkkelen er å forstå hvor smart publikummet ditt er. Både som redaktør og mediekonsument ble jeg drittlei av folk som undervurderer hva unge kvinner vil ha av innhold. Samtidig har nettopp den ignoransen gitt oss stort rom til å lykkes.
Det er ingen tvil om at mange av oss har hatt et forhold til Det Nye, enten tidligere eller nå. Vi tar et tilbakeblikk på magasinet gjennom tidene her!
50-tallet
For 75 øre kunne du altså kose deg med Det Nye, som den gang kom ut ukentlig. Forsiden ble holdt relativt enkel, og bildene fikk tale for seg.
60-tallet
En av 60-tallets hotteste modeller, Jean Shrimpton, prydet Det Nyes forside i august 1965. Stilen var ikonisk 60-talls med pannebånd og bobfrisyre, maskara på vippene både oppe og nede og fargene skulle selvfølgelig matche.
Prisen hadde gått opp til 1,75 kroner per magasin.
70-tallet
Det Nye hadde vært på hjemmebesøk hos den norske skuespilleren og modellen Julie Ege, som på den tiden var intet mindre enn en internasjonal stjerne. Vi kommer aldri til å glemme henne som Bond-pike i «On Her Majesty's Secret Service», og hun er, frem til dags dato, den eneste kvinnelige modellen/skuespilleren fra Norge som har fått medvirke i agentfilmene som nettopp dette. På forsiden var Ege tidsriktig antrukket i røde slengbukser og genser med trykk.
Et Det Nye-magasin kostet 2,75 kroner.
80-tallet
På forsiden av Det Nye 4. mai 1982 kunne vi se Hollywood-stjerne Goldie Hawn. Skuespilleren kunne den gang betro at hun hadde «betalt høy pris for suksessen». Hun var ikledd denim på denim med stilriktige store krøller. La oss heller ikke glemme intervjuet med den norske rockelegenden Marius Müller, i kombinasjon med en dyrereportasje om hunder på forsiden.
Prisen hadde gått opp til 7,75 kroner for ett magasin.
90-tallet
I juni 1995 promoterte magasinet mer livsstilsrelaterte temaer tidligere, og tok med leserne på blind date, hadde mer aktualitetspregede reportasjer, og hadde ikke minst begynt med sexopplysning. Modellen på forsiden hadde minimalt med sminke, enkelt stylet hår og strikkegenser i sterke farger.
Den gang kostet et Det Nye 36 kroner.
00-tallet
På 2000-tallet fortalte Det Nye sterke historier fra virkeligheten, i kombinasjon med stort mote- og skjønnhetsfokus og en rekke livsstilstemaer som vennskap, sexliv, og kosthold. Stylingen på forsiden var i tidens ånd, futuristisk inspirert.
Det Nye kostet 43,50 kroner.
2010-tallet
Siste utgave - oktober 2019
Skuespiller og samfunnsdebattant Iman Meskini prydet forsiden i bladets siste utgave, som hadde temaet Sterke stemmer. I bladet kunne man lese om Imans reise til flyktningeleirer, hvordan man kan ta grep for å få en grønnere hverdag og interiørtips.
Prisen var 89 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 25/11 2019, og sist oppdatert 13/05 2022.