Derfor vil de forby Facebook-reklamen
- Et grelt eksempel, sier Forbrukerombudet.
Forbrukerombudet og Facebook har en pågående feide om det sosiale nettstedets bruk av såkalte sponsede lenker som blander seg inn med det vanlige innholdet i nyhetsstrømmen til brukerne.
Forbrukerombudet mener reklame her havner i samme kategori som reklame per e-post, noe man må gi eksplisitt tillatelse til fra hver enkelt annonsør. Uten slik samtykke er det per definisjon spam. Facebook på sin side mener at reklame her og andre steder på siden er det samme.
Les også: Norge vil stoppe reklame på Facebook
Og nå ser det ut til at de sponsede lenkene i Facebooks nyhetsfeed også blir brukt på nøyaktig samme måte som klassisk spam. De siste dagene har en annonse av typen «jobb hjemme noen få minutter om dagen, tjen mange tusen kroner».
Lokker med øl og økonomisk frihet
Den konkrete annonsen lover deg 2000-5000 kroner per dag, for å jobbe 15 minutter, og lokker med øl og en bunke norske sedler. Siden en blir ført til garanterer (med store bokstaver) at en kommer til å tjene penger.
Det annonsen egentlig er, er tips til en klassisk systematisk måte å spille blackjack eller roulette på, som statistisk sett trolig vil gi gevinst. Systemet, som handler om å doble innsatsen hver gang du taper, kan teoretisk fungere under den klare forutsetningen om du har tilstrekkelig med penger å satse og «huset» ikke har innført maksgrenser på innsats. De to forutsetningene nevnes strengt tatt ikke i det hele tatt.
Om en følger systemet, er det derimot i praksis umulig å tjene 5000 kroner på 15 minutter, slik reklamen hevder, og en anbefales til og med å stikke av hvis man vinner over 3000 kroner.
Det er så lenke til to ukjente gamlingnettsider som man anbefales å prøve systemet på, og der det anbefales å sette inn betydelige summer første gang.
«Hva risikerer jeg? Ingenting. Så lenge du følger mitt system og ikke spiller for høyere summer finnes det nesten ingen risiko for å tape eller at Casinoet skal oppdage dette. Om det skulle skje er det verste som skjer at de stenger din konto.» frister nettstedet med.
- Klassisk spam
- Dette er et ganske grelt eksempel på reklame i nyhetsstrømmen. Innholdsmessig er dette klassisk spam, sier avdelingsdirektør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Side3.
- For det første viser eksempler som dette at nyhetsstrømmen kan brukes på samme måte som e-post-spam, og derfor er det behov for samme regelverk som gjelder for e-post, der brukeren kan bestemme. Behovet er der, slik vi har tatt opp i dialogen med Facebook, sier Elton Haug.
Reklamen som vises er i tillegg etter all sannsynlighet ulovlig.
- Akkurat denne reklamen, uten at jeg har gjennomført noen ordinær saksgang på det, er sannsynligvis i strid med både markedsføringsloven og lotteriloven, selv om Lotteritilsynet er den rette til å uttale seg om sistnevnte. Det er gambling og kasino, og det er litt klassisk pyramide over det, der du skal sitte hjemme og jobbe lite, mens du skal sope inn store penger, sier Elton Haug.
Han forteller at de skal ha et nytt møte med Facebook 1. mars for å gå videre med saken.
- De er jo uenig med vårt standpunkt, og har sine argumenter for det, så får vi se hvordan det går.
- Spam er ikke bra for noen
Facebooks pressetalsmann i Norden, Jan Fredriksson, ønsker ikke å kommentere enkeltsaker.
- Det jeg kan si er litt generelt om problemstillingen. Bedrifter som benytter Facebook som markedsføringsplattform binder seg til å følge de regler som finnes for Facebook generelt og de lover i respektive land, sier Fredriksson.
- Facebook har automatiske og manuelle prosesser for å sørge for at annonseringer og sponsede historier følger reglene. Om det likevel skulle slippe gjennom innhold som bryter med vilkårene, blir saken sendt til moderatorteamet til Facebook i London som vil vurdere saken.
- Spam er ikke bra for noen. Facebook jobber hardt for å sikre at brukerne har tilgang til de tjenester og innhold som gir både brukere og annonsører verdi. Dette er naturlig siden brukertilfredshet er direkte knytte til Facebooks utvikling, sier Fredriksson.
Han avviser også kategorisk at sponsede historier er det samme som spam.
- Facebook avviser bestemt at sponset innhold er spam. Det finnes mange forskjeller mot for eksempel e-post, blant annet at det er regissert av interesser og andre indikasjoner på at mottakeren trolig er interessert, evnen til å kontrollere fremtidig sponsede innlegg ved å benytte de funksjoner som finnes for og styre dette, og lignende, avslutter Facebook-talsmannen.