Denne har tapt seg halvannen million
Nå er Audien med Lamborghini-motor på billigsalg.

Når Audi virkelig skal slå seg på brystet, viser de gjerne til flaggskipet A8. Et digert flak av en bil – som likevel er ganske nedtonet og anonymt i designet.
Toppvarianten av A8 er S8. Forrige generasjon S8 kostet ny over 2 millioner kroner om du utstyrte den godt. I dag kan du få en 2007-modell til prisen av en litt velutstyrt Volvo V70.
Med beskjedne 89.000 kilometer på telleren er prisen nå nemlig blitt redusert med over halvannen million – bilen blir din for 549.000 kroner.
SE VIDEO: Her tester Broom NYE Audi S8 på flyplassen
God stand og mye utstyr
Selgeren, som bor på det glade Sørlandet, lover at bilen er i strøken stand, uten riper, bulker eller andre skader.
Tidligere eier var en lege, og det følger med komplett servicehefte.
I tillegg er det utstyr som karboninteriør, sommer- og vinterdekk, adaptiv cruise control, luftfjæring, keyless go og takluke, for å nevne noe av den lange listen over ekstrautstyr.
Det er imidlertid ikke nevnt i annonsen om bilen er importert eller ikke. For mange vil det være et viktig spørsmål.
Her finner du MASSE Audi-stoff
Potent maskin
S8-en så dagens lys allerede i forbindelse med den første generasjonen av A8 – og kom rett før årtusenskiftet.
Først hadde den 340 hk, deretter 360 hk. Det var mer enn nok til å gi heftige prestasjoner. Sistnevnte fikser 0–100 km/t på 6,2 sekunder.
Men det var først med generasjon to av A8, som kom i 2003, at det ble skikkelig sving på sakene. V10-en er et aldri så lite monster – litt større volum og litt lavere effekt, men i essens samme motor som står i Lamborghini Gallardo.
Med 450 hk/530 nm har den få problemer med å piske den 5 meter lange, og knappe to tonn tunge (!), bilen opp i 100 km/t på smått utrolige 5,1 sekunder.
Toppfart er sperret på 250 km/t.

LES OGSÅ: Audi S8: Dette er et ekte råskinn
God plass
Ettersom A8 er en såpass stor bil er ikke plass et problem. Blant annet er bagasjerommet på 500 liter – og med mindre du er på størrelsen med en velvoksen flodhest er det mer en tilstrekkelig armslag i baksetet også.
Quattro-firehjulstrekk bidrar dessuten til at du kan bruke denne bilen året rundt – og takket være den avanserte luftfjæringen kommer du deg helt til hytta uten problemer også.
LES OGSÅ: Audi A8 4.0 TDI: Denne har tapt seg over 1 millioner kroner

Koster å være kar
Tro ikke et sekund at du bør kjøpe denne bilen om du ikke har en god slump penger på konto til å bruke på «diverse utlegg».
Ikke det at S8-en har et spesielt dårlig rykte. Disse bilene tåler å bli kjørt – og dessuten er de såpass dyre at det stort sett har vært godt voksne eiere på dem.
Skulle noe skjære seg, blir det imidlertid ikke noe lett innhogg i familieøkonomien:
Nesten alt av deler knyttet til mekanikk og motor er unikt til S8-modellene – og koster deretter. Den justerbare fjæringen er også en dyr luksus dersom det skjærer seg.
Verditapet er ikke over
Forsikring er også noe å tenke på for potensielle kjøpere.
Vi gidder ikke å nevne en gang hva snittforbruket er – det er heller ikke interessant. Du kjøper ikke en to tonn tung bil med V10-er under panseret for å se hvor lite den bruker.
Også minner vi om at verditapet nok ikke er ferdig enda, selv om akkurat denne virker å være det beste kjøpet akkurat nå.
Det kan fort være at disse bilene er 100.000 kroner billigere neste sommer ...
LES OGSÅ: Bruktbilene fra helvete: Audi Allroad
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: