Denne firkantede rundkjøringen kuttet kapasiteten med 57 prosent

Den firkantede rundkjøringen i Oslos knutepunkt har skapt lange køer og lavere kapasitet.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Først publisert

Det såkalte Carl Berner-krysset i Oslo er en av hovedstadens viktigste knutepunkter, der Ring 2 krysser og delvis kombineres med riksvei 4, en av hovedferdselsårene nord/sør. I tillegg sluses det i krysset inn og ut trafikk til den sterkt trafikkerte Grenseveien, som blant annet er bindeledd til E6 og Ring3.

På grunn av sin svært sentrale beliggenhet går det mange buss- og trikkelinjer gjennom krysset, blant annet seks forskjellige lokale busslinjer på dagtid, en trikkelinje og flere distriktsbusser.

I 2007 bestemte en at området skulle ombygges totalt fordi det ble ansett som nedslitt, og som Nettavisen tidligere har skrevet bestemte en seg for å lage en firkantet rundkjøring i det som tidligere hadde vært et sterkt trafikkert lysregulert kryss.

Les også: Denne er laget for å få folk til å kjøre omveier

Hele hensikten med det nye krysset var å gjøre det mindre attraktivt for bilister å ferdes der, gjennom å lage en løsning som hadde en antatt kapasitetsreduksjon på 40 prosent. Dette skjedde uten å lage alternative løsninger for biltrafikken - annet enn planer om en mulig tunnel et drøyt tiår fram i tid.

Prosjektet fikk en totalkostnad på over 280 millioner kroner, etter sterke forsinkelser.

Foto: Per-Thomas Ørjavik (Statens Vegvesen/Sweco)

Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) omtalte hele krysset som en av de største feilinvesteringene som var gjort på trafikksiden i Oslo noen gang

- Flere hundre tusen mennesker blir forsinket hver uke, fordi man har laget et kryss som er beregnet å gjøre det bedre for én trikkerute. Sannsynligvis må man gjøre om hele krysset, og det er veldig synd for dem som bor i området, for da blir det på nytt et anleggsområdet. Det er en så dårlig kryssløsning at vi ikke kan ha det slik, sa Kallmyr til Nettavisen sommeren 2010.

Han var spesielt kritisk til fremkommeligheten for leddbussene i den firkantede rundkjøringen.

Les også: - Et kjempestort skandalekryss

Har nå blitt evaluert

Etter åpningen av krysset etterspurte Nettavisen faglige vurderinger av hvordan resultatet av kryssendringen påvirket trafikken. Nye tellinger ble gjennomført på vårparten i år, og resultatene nylig ble sendt til byrådet.

Konklusjonen er klar: Trafikken i krysset er redusert med 35-40 prosent i snitt, mens trafikken i Finnmarksgata - der Rv.4 og Ring 2 ledes på samme vei en strekning - har fått redusert kapasiteten i rushtiden med hele 57 prosent.

Samtidig som bilistene står i kø inn til rundkjøringen fra alle retninger i rushtiden, har det med få unntak samtidig blitt registrert en nedgang i trafikken i de omkringliggende gatene.

Foto: (Oslo Kommune)

- Ombyggingen av Carl Berners plass har ført til en stor avvisning av trafikk uten at dette har ført til økt trafikk på omkringliggende boligveier. Det er uklart hvor det er blitt av den avviste trafikken. Økt bomavgift og bedret kollektivtilbud kan ha ført til redusert bilbruk, skriver Bymiljøetaten ved avdelingsdirektør Odd Bratteberg i et brev til Byrådet.

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)

Rushtidsmålingene avsluttes klokken 17, og det er dermed uklart om rushtiden dermed nå strekker seg lenger enn tidligere.

Ønsker ingen endringer

Den nye samferdselsbyråden i Oslo, Ola Elvestuen (V), sier til Nettavisen at endringer som Kallmyr så for seg da krysset ble åpnet ikke er noe som vurderes.

- Det var en del oppstyr rundt krysse da det kom, men jeg opplever at det har roet seg, sier Elvestuen, og sier at det ikke er noe politisk engasjement rundt krysset.