Hjelmtest anno 1912
Da flyveren møtte veggen
Hvis du noen gang har lurt på hvordan flypionerene testet hjelmer; her er svaret. Sjekk også video av britiske Royal Flying Corps Aircrafts, og pilothjelmer fra andre verdenskrig.
Det var ikke til å unngå at det ble litt menneskelig svinn blant de modige menn som dristet seg opp i sine skrøpelige maskiner i flyvningens barndom. Selv om flyene ikke alltid kom så høyt, ble det en del harde sammenstøt med bakken. Mange døde av hodeskader.
Så unødvendig! tenkte flypionerene. Den nærliggende løsningen var selvsagt hodebeskyttelse, og snart så pilothjelmen dagens lys. Det er bakgrunnen for dette bildet, som ble trykket i magasinet «Flight» i 1912, og viser en oppfinner som har skjønt viktigheten av en god demonstrasjon for å få solgt produktet sitt.
Kork og hestehår
Episoden ble heldigvis beskrevet i den medfølgende teksten. Derfor vet vi at mannen som kaster seg hodestups i veggen, heter W.T. Warren, og at han, i tillegg til å finne opp hjelmer, selv var elev ved flyskolen til William Ewen. Han er den midterste av de tre glisende mennene i bakgrunnen.
– Hjelmen burde vekke adskillig oppsikt, meldte skribenten i «Flight». Han trakk frem hestehår-polstringen, korken og den absorberende effekten i stålfjærene. Dessuten var hjelmen «ikke akkurat stygg å se på», med en fin overflate av lær, som var flyvernes foretrukne materiale. Lær var lett å tilpasse, beskyttet mot kulde og støy og vann og, til en viss grad; flammer.
Skribenten hadde bare godt å si om oppfinnerens iver etter å imponere. Ikke bare skallet han i hangarveggen.
– Jeg hadde også gleden av å slå ham i hodet med en planke. Han smilte fornøyd, fortalte magasinets mann, som for sikkerhets skyld la til:
– Naturligvis hadde han hjelmen på.
Reddet av hjelmen
Historien bak bildet endte ikke der.
Warren gjorde inntrykk på både veggen og investorene, og «Warrens sikkerhetshjelm» ble faktisk en suksess. Mot slutten av samme år, 1912, kunne magasinet melde at utsalgsstedet i London hadde så høy etterspørsel og økte arbeidsmengder at det var umulig å redusere prisen fra 45 til 40 shilling. Warren-hjelmen ble populær blant flyverne til det britiske Royal Flying Corps under 1. verdenskrig, og er i dag samlerobjekt.
Gladest av alle var kanskje flyskoleeier Ewen. Bare et par måneder etter at bildet ble tatt, ble nemlig flyet hans tatt av vinden og vippet rundt. Ewen ble kastet ut med hodet først og pådro seg kuttskader. Men han vinket til publikum da han ble båret vekk, og «Flight» slo fast at «skadene kunne vært verre uten Warren-hjelmen».
Om W.T. Warren vet vi at han tok sitt flysertifikat i 1913, «in good style», at han selv ble instruktør og at han hadde en sønn som klarte seg gjennom krigen som pilot. I 1920 kjøpte DeHavilland opp flyskolen hans, og Warren-hjelmene ble som vi nå vet, med årene erstattet av mer moderne saker med kommunikasjonsutstyr og oksygenmasker.
W.T. Warren forsvant med andre ord ut av historien, stille og rolig og ganske sikkert helt uten hodeskader.
Denne saken ble første gang publisert 09/10 2019, og sist oppdatert 10/10 2019.