Aktuelt
- Gratulerer med et fantastisk valg
Anima jubler over Burberrys avgjørelse.

Den britiske luksusmerkevaren Burberry har en lang tradisjon med å benytte pels i sine kolleksjoner.
Det er det nå slutt på, melder den internasjonale dyrevernorganisasjonen Anima.
Burberry kaster nå pelsen som en av de siste i rekken av de store motehusene. Det britiske luksusmerket som er kjent for trenchcoats og rutemønster, føyer seg dermed inn i den lange rekken av brands som sier nei til dyrepels.
De kommer virkelig inn i godt selskap. Tidligere har blant annet Gucci, Armani, Hugo Boss, Calvin Klein og Versace sagt nei til bruk av dyrepels i sine kolleksjoner.
Og dyrevernerne jubler.
– Vi gratulerer Burberry med et fantastisk valg om å ikke bruke pels. Dette vil redde tusenvis av dyr fra et grusomt liv i et lite nettingbur, sier leder i Anima - Stopp dyremishandling, Hilde Valbjørn Hagelin.
Foreningen har tidligere drevet kampanjevirksomhet for at Burberry skal droppe pelsbruken. I tidligere kolleksjoner har firmaet brukt pels fra rev, mink, kanin og vaskebjørn, men dette blir det nå slutt på med en 100% pelsfri policy.