Bestselgeren VW Tiguan er et sikkert bruktbilkjøp

Sent, men godt. Det er oppsummeringen av VWs første kompakt-SUV.

VW var relativt trege med å følge opp interessen for kompakte-SUV-modeller. Toyota og Honda hadde fått lov til å holde på i en ti års tid, før VW lanserte sin Tiguan som 2008-modell på høsten 2007.

Men når VW først kom med sin kompakt-SUV, kom de godt. Da vi testet den første VW Tiguan mot alle de viktigste konkurrentene høsten 2007, stakk den like godt av med seieren.

Teknisk sett finner mye av VW Golf og Passat i Tiguan, og det borger for gode egenskaper. En VW-eier vil fort kjenne seg igjen i alt fra seter, instrumenter og til kjørefølelsen. Det betyr at VW Tiguan er harmonisk og behagelig, samt en smule mer polert enn mange samtidige SUV-modeller.

På veien imponerer den med god fjæringskomfort og relativt lavt støynivå. Den er ikke spesielt sportslig, men understyrer godmodig om du presser på i svingene.

VW Tiguan er ikke blant de aller største bilene i klassen for kompakte SUV-er. Innvendig holder den likevel mål for fire voksne på drøyt 180 cm, mens et litt kort bagasjerom gjør at lasten må stables mer i høyden.

På motorfronten var Tiguan den aller første VW-modellen som fikk de nye common rail-dieselmotorene. Dermed finner du ingen Tiguan med den eldre og mer støyende to-literen med pumpedyseteknikk.

Flest med 4x4

Det er i hovedsak 2,0 TDI med 140 hk som dominerer i det norske markedet og da i kombinasjon med 4WD-systemet 4Motion. Det betyr at Tiguan trekker på forhjulene under normal kjøring, men sender kraft til bakhjulene ved hjelp av en Haldex-kobling om elektronikken registrerer hjulspinn. Det fungerer som grei fremkommelighetshjelp.

Utenfor Norges grenser har VW Tiguan også vært levert med forhjulsdrift og bensinmotorer, men inntil nylig har ikke disse bilene vært importert til Norge og er derfor sjeldne som brukt.

VW Tiguan fikk en facelift for modellår 2011 med endringer både på eksteriør og interiør. En av de viktigste forbedringene var imidlertid på den tekniske siden, da det tradisjonelle automatgiret Tiptronic ble erstattet av den mer moderne og effektive DSG dobbeltclutch girkassen.

93,5 prosent uten feil

Tiguan har vært en stor salgssuksess for VW og på den bakgrunnen er det grunn til å tro at dette er et godt bruktbilkjøp.

Det et godt tegn at det stort sett er stille om problemer på denne modellen. Hos britiske kilder melder man i første rekke om små feil med det elektriske håndbrekket som ikke vil løse ut, problemer med at bakdørene ikke vil gå i løs og at en bryterfeil gjør at aircondition ikke skifter godt nok mellom kaldt og varmt.

Dessuten nevner man defekt svinghjul på biler med DSG girkasse som en svært sporadisk feilkilde.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra gjør VW Tiguan en svært god figur i intervallene 0-50 000 og 50-100 000 kilometer kjørelengde. For biler med under 50 000 kilometer går 93,5 prosent av modellene gjennom den tekniske kontrollen uten feil. Bare 1,5 prosent har større feil. Snittet for SUV-ene er 87,3 og 4,1 prosent.

VW Tiguan kjemper med de beste også når bilene har gått 50-100 000 kilometer. Her er 88,2 prosent av Tiguan uten feil, og 3,2 prosent har mer graverende mangler. Betydelig bedre enn gjennomsnittet på 74,9 og 8,6 prosent.

Det peker seg ikke ut spesielle problemområder i følge Dekra, som nesten virker litt skuffet over ikke å ha noe spesifikt å plukke på, og undrer seg på om Tiguan kan fortsette like feilfritt i årene som kommer.

Tester

Test: VW Tiguan 2,0 TDI T&F 2008 - Folkevogn på stylter

Test: Volkswagen Tiguan Sport & Style 2007 - Sjarmløs perfeksjon

Les også:

Her er spylervæskene som duger i kulda

Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander