Anmeldelser: HD-samlinger

«Jak & Daxter», «Silent Hill» og «Devil May Cry»-seriene har blitt oppdatert.

Publisert

Spilloppdateringer er en het potet for tiden. På den ene siden av gjerdet sitter de som mener at det hadde vært bedre å bruke tiden på å lage noe nytt, mens på den andre er de som liker å mimre. Gjerne med bedre grafikk, heftigere lyd og uten å måte hente frem en gammel og støvete konsoll fra loftet.

En del spilloppdateringer har vært skikkelig venstrehåndsarbeid og servert opplevelser langt under par, men i det siste har kvaliteten tatt seg opp. HD-versjonene av «Metal Gear Solid»- og «ICO»-spillene er bare to eksempler på det. I denne saken skal vi ta en titt på tre nylig ankomne oppdateringer.

Jak & Daxter Trilogy (PS3)

Sonys PS2-klassiker «Jak & Daxter» var blant de teknologisk mest avanserte spillene da det kom. Animasjonene var silkemyke, omgivelsene detaljerte og takket være at utviklerne begynte å mestre maskinvaren, kunne du se så langt inn i horisonten du ville. Det hjalp selvfølgelig at spillet var kjempemorsomt, sympatiske Jak og rappkjefta Daxter hadde hovedrollene i et plattformeventyr av Nintendo-kvalitet.

De to neste titlene var mer inspirert av «Grand Theft Auto 3» og hadde en mer åpen struktur. Du kunne reise tilnærmet hvor du ville i store spillverdener og hadde alltid et par oppdrag i bakhånd. Spillopplevelsene var av like høy kvalitet som originalen og de mange mulighetene man hadde gjorde spillene mer varierte. I tillegg bød de på mye mer innhold, der hvor eneren var over på et par kvelder både varte og rakk oppfølgerne.

Utviklerne bak oppdateringene har gjort en glimrende jobb. Spillene ser skikkelig lekre ut i høy oppløsning, kontrollen er supertight og alt fungerer like bra som før. Hvis du har savnet et skikkelig plattformspill til PS3, er det bare å løpe til butikken. Det samme gjelder hvis du er glad i gode opplevelser.

Silent Hill HD Collection (PS3 og Xbox 360)

«Silent Hill 2 & 3» er to av de skumleste spillene jeg vet om. Hver gang jeg slo på konsollen med nyutgavene i, strittet både underbevisstheten og fornuften i mot. Spillene skremmer livet av deg, selv om du spiller i en godt opplyst stue midt på dagen. Spesielt toeren er en garantist for mareritt, det skjer så mye gufne greier at jeg egentlig ikke vil tenke på det.

Oppdateringene vitner om en utvikler som bryr seg, både grafikken og lyden har blitt betraktelig bedre. Det nå gammeldagse, men likevel sjarmerende kontrollsystemet er fortsatt på plass og historiene huker tak i deg fra første sekund. Hvis du har lyst til å bli skremt i sommer, anbefales denne pakken.

Devil May Cry HD Collection (PS3 og Xbox 360)

«Devil May Cry» var det første skikkelige over-the-top actionspillet, endelig fikk vi selv gjøre ting som tidligere var forbeholdt mellomsekvenser. Kontrollen var intuitiv, fiendene varierte, slagsmålene spektakulære, antall angrepsmuligheter skyhøyt, vanskelighetsgraden høyere og mestringsfølelsen enorm. Toeren og treeren bygde videre på den bunnsolide grunnmuren og bød på enda heftigere actionopplevelser.

Spillene har tålt tidens tann, selv om de ikke er like heftige lenger. Vi har rett og slett blitt bortskjemte med moderne actionspill. Likevel, «Devil May Cry» er fortsatt morsomt og det er artig å se hvordan mange av ideene og mekanikkene vi tar for gitt i dag, var i sin opprinnelige form. Som de to andre samlingene er også disse oppdateringene skikkelig håndverk. Samlepakken anbefales de som er interesserte i actionspillsjangeren, eller de som vil lade opp til den nært forestående fireren.

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2012.