Anmeldelse: Super Mario 3D Land
Nintendo viser hvem som er kongen av 3DS.

Jeg skal være ærlig å innrømme at 3DS ikke er den maskinen som har vært mest i bruk hjemme hos meg. Med et par hederlige unntak («Ocarina of Time» og «Starfox 64 3D»), har Nintendos håndholdte flaggskip stort sett ligget i ro.
Flotte 3D-effekter
I det siste har situasjonen derimot vært en helt annen, 3DSen har fått kjørt seg og den største grunnen er «Super Mario 3D Land». Den italienske rørleggeren er tilbake i ett av Nintendos første originale og aller, aller beste spill til maskinen. I tillegg til å levere en strålende opplevelse, utnytter spillet mulighetene som ligger i 3DS.
Spesielt 3D-effekten er imponerende. Der hvor andre spill har en tendens til å bruke 3D bare fordi det er kult, viser Nintendo hvilket potensiale funksjonen har. Du må for eksempel hanskes med optiske illusjoner og bevege deg foran og bak ting, fritt fall-sekvensene blir mer engaasjerende takket være at ting kommer flygende mot deg, og en rekke oppgaver og utfordringer krever at du bruker rommet. Heldigvis er spillet morsomt og fullt spillbart også for oss med lite 3D-kompatible øyne.
Nydelige baner
«Super Mario 3D Land» er et klassisk tredimensjonalt Mario-eventyr hvor Nintendo har plukket litt fra hist og her. For eksempel er vaskebjørndrakten fra «Super Mario Bros 3» tilbake, flaggstangen fra de første spillene er med og enkelte elementer fra «Super Mario World» dukker opp. Spillet er ikke like originalt eller eksperimentelt som for eksempel de to «Galaxy»-titlene, men det spiller liten rolle når det er så koselig, moro og vellaget.
De mange banene er kreative, utmerket designet og byr på underholdende miljønavigering. Du skal unngå store spøkelser, må hanske med plattformer som forsvinner når du hopper, bekjempe dragen Bowser flere ganger og får et gjensyn med en annen klassisk Nintendo-serie, bare for å nevne noe. Jeg satt hele tiden og smilte fra øre til øre der jeg førte Mario fra den ene plattformen til den andre. Kontrollsystemet er for øvrig både presist og intuitivt.
Strålende grafikk
Vanskelighetsgraden er lagt opp slik at spillet passer for alle. Den første delen er tilpasset de som ikke er flasket opp på Mario, mens andre del er for mer erfarne spillere. Når du etter noen timer redder prinsessen og klarer spillet for første gang, låses en hel haug og ofte djevelsk vanskelige baner eller versjoner av kjente baner opp. I tillegg huser samtlige baner tre spesialmynter som ofte kan være vriene å få tak i.
Teknisk er «Super Mario 3D Land» det flotteste 3DS-spillet jeg har sett og grafikken flyter attpåtil som en drøm. Musikken er deilig Nintendo og etser seg fast i hukommelsen, mens lydeffektene er like trivelige som alltid.
Blant de beste
Jeg skulle ønske Nintendo hadde tatt den helt ut og servert oss et like nyskapende «Mario»-spill som de to «Galaxy»-spillene til Wii, av og til føles selve spillet litt kjent. Heldigvis varer følelsen aldri lenge og «Super Mario 3D Land» er, alt i alt, kjempebra og et verdig medlem av «Mario»-serien. Vi snakker høstens og julens beste håndholdt- og 3DS-spill, og en varm, varm anbefaling.