Anmeldelse: «Portal 2»
«Portal 2» serverer underholdende og krevende tredimensjonal hjernetrim.
«Portal» var en av 2007s største overraskelser. Spillet var egentlig ment som lillebror i utviklerstudioet Valves fantastiske «The Orange Box», men endte i følge mange med å overgå både «Half-Life 2», utvidelsene og «Team Fortress 2».
Litt likt
Du tar kontroll over en relativt anonym hovedperson som er fanget i laboratoriet til det skumle selskapet Aperture Science, og figuren din får kjapt tak i et av de kuleste våpnene noensinne. Våpenet lar deg plassere portaler på bestemte underlag og målet er at du, ved hjelp av portalene og det du finner i omgivelsene, skal rømme ved å jobbe deg gjennom ulike rom.
Nå, etter over tre år, er oppfølgeren endelig her. «Portal 2» er satt til en del år etter originalen og de første timene er dessverre skuffende like. Med unntak av den glimrende dialogen, robotene og personene du møter kommer til å sørge for en rekke latterbrøl, løser du oppgaver som er skodd over samme lest som de i «Portal». Enkelte gir nesten inntrykk av å være hentet rett fra forgjengeren.
Overgår tidvis originalen
Heldigvis betyr ikke det at de er dårlige - «Portal» bød på noen av de mest kreative og godt designede oppgavene på mange år, og selv små variasjoner gjør så du må tenke helt nytt. Likevel, jeg satt lenge og lurte på om dette var alt, om Valve hadde brukt såpass lang tid på å pynte og flikke litt.
Svaret på det er nei, for når «Portal 2» først løsner så overgår det alt originalen hadde å by på. Nytt er at Valve har implementert tre typer slim som du kan spre rundt ved hjelp av portalene. Den ene gjør så underlaget fungerer som en trampoline, den andre så du får superfart og den siste lar deg lage en portal på et hvilket som helst underlag.
Fantastisk samarbeidsmodus
Slimet gir spillet en helt ny dimensjon og har gjort Valve i stand til å lage enda heftigere, morsommere, mer kreative, krevende og tilfredsstillende oppgaver enn før. Jeg har ikke planer om å avsløre noen, men hjernen kommer til å få kjørt seg og smilet strekke seg fra øre til øre.
I tillegg til slimet, er den store nyheten en utmerket samarbeidsmodus. Du og en annen skal samarbeide om å navigere omgivelsene og det fungerer kjempebra. Nye teknikker og taktikker må på plass når dere er to.
Glimrende humor
Hva gjelder det tekniske har det egentlig ikke skjedd stort, grafikken er tilnærmet lik den i «Portal». Lydbildet holder samme høye kvalitet og dialogen er, som allerede nevnt, utmerket. Humoren er mørk, full av ironi og sjefsroboten GLaDOS er like forstyrret som alltid.
«Portal 2» er et underholdende, kreativt og krevende spill, men som ikke helt lever opp til de riktignok enorme forventningene. Likevel, hvis du har lyst til å bryne de små grå, anbefales dette på varmeste.
4227