Ananas-brus har satt sinnene i kok på Facebook
Ønsker at forbrukermakten tas i bruk.

(SIDE2): Et innlegg på Facebook har fått mye oppmerksomhet siden det ble postet for et døgn siden.
Arne Rusten Syltevig skriver nemlig om en opplevelse han hadde på en bensinstasjon – og ber flere være flinkere forbrukere.
«Inne på en lokal bensinstasjon kom det en yrkessjåfør som ville kjøpe seg en halvliter ananasbrus. Til betjeningen sier han såpass høyt at alle får det med seg: Har dere ikke ananasbrus - og ikke noe Syltebrus i det hele tatt? De hadde riktignok et par liters-flasker som så mer ut til å være et restlager. I mangel av andre åpne salgssteder, så det ut for at han valgte den store flasken med ananas.»
Forbrukermakt
Slik begynner Rusten Syltevig sitt innlegg, før han deretter fortsetter med hvilke tanker han etter dette har gjort seg om forbrukermakt og hvordan enkelte produsenter ser ut til å ha monopol i forskjellige restauranter og butikker.
Han er redd resultatet er at enkelte produkter vil forsvinne, dersom man som forbruker ikke krever å få det som finnes, ikke bare det som tilbys.
- Benytter vi oss av denne (forbruker)makten og hvordan kan vi eventuelt gjøre det?
Han oppforderer de som ønsker et bredt utvalg, til å gjøre som yrkessjåføren – å handle steder der man kan velge i et bredt utvalg.
- Som frivillig gjennom flere tiår og gjennom eget arbeid har jeg også opplevd hva det betyr å ha lokale aktører som bidrar til de ulike fotballcupene, til skirennene, til orienteringsløpene og til ungdomsbedriftene, for å nevne noe. Det er også noe som kan være verdt å ta vare på, er det ikke?
Støtte
Så langt er innlegget delt over 900 ganger, og støtten er stor. De aller fleste er enige med Rusten Syltevig.
- Enig. Støtt det lokale næringsliv. Vi må ikke sage av greinen vi sitter på!
- En reflektert og god Facebook status Arne. Vi bør få oss alle som har satt pris på gode lokale produkter av alle slag, til å tenke lokal kvalitet neste gang vi står foran et dagligdags innkjøpsvalg 🤔
Produsenten av de ettertraktede ananas- og pærebruse er selvsagt glad for støtten.
- Det betyr mye å få støtte i det som er den tøffeste tiden i bedriftens historie. Helt siden oppstarten i 1929 har det gått én vei, til glede for både bedriften, ansatte, byen og regionen. Nå er vi inne i en ny og ukjent situasjon, hvor vi er nødt til å halvere antall ansatte. Det at Arne Rusten Syltevig engasjerer seg og reflekterer rundt hva som faktisk kan skje, er bare å applaudere, sier Oskar Dag Sylte sr til Rbnett.