Test Tesla Model S 100D

Blir bare bedre og bedre

Fortsatt viser Tesla Model S de nye konkurrentene hvor elbil-skapet skal stå og snart kommer oppgraderte Standard og Long Range-versjoner av Model S.

Pluss ikon
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>FINE LINJER:</b></strong></span> Nye Tesla Model S 100D viser at Tesla har jobbet aktivt med å heve kvalitet og finish på Model S.
FINE LINJER: Nye Tesla Model S 100D viser at Tesla har jobbet aktivt med å heve kvalitet og finish på Model S. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Selv om det nå er gått nesten 10 år siden Tesla viste prototypen av Model S på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2009, holder S-modellen koken forbløffende bra.

Nedslående for konkurrentene

Med tester av mange nye Tesla-konkurrenter den siste tiden, syntes vi det var greit å se hvordan stamfaren til dagens dyre elbiler klarer seg i forhold til nyhetene fra Audi, Jaguar og Mercedes-Benz. For de tre nevnte prestisjeprodusentene må svaret være nokså nedslående. For bestefar S klarer seg faktisk helt utmerket. Og på noen viktige områder setter den fortsatt standarden.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>TIDLØS:</b></strong></span> Det er nesten 10 år siden den første prototypen av Tesla Model S ble vist frem. Designet har vist seg å tåle tidens tann godt.
TIDLØS: Det er nesten 10 år siden den første prototypen av Tesla Model S ble vist frem. Designet har vist seg å tåle tidens tann godt. Foto: Terje Bjørnsen

Uferdig

Når jeg kjører Model S 100D i 2019-versjon, nesten på dagen seks år etter vi kjørte den første testen av Model S, er det ikke fritt for at den minner om en god vin. Tilbake i 2013 var det ikke vanskelig å merke at Model S hadde et stort potensial, men var en smule røff og uferdig i kantene.

LES OGSÅ: Test av Tesla Model S100D på langtur (2017)

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>OVERSIKT:</b></strong></span> Man blir raskt vant til den svære skjermen i Tesla Model S.
OVERSIKT: Man blir raskt vant til den svære skjermen i Tesla Model S. Foto: Terje Bjørnsen

Kvalitet og finish

Selv om Model S ikke har ligge stille i vinskapet i kjelleren, har den modnet og det virker nå som bilen har utviklet sitt fulle og hele potensial. Det merkes spesielt godt etter faceliften i 2017 og vår testbil har ingen av de kvalitets- eller finishmanglene vi opplevde på de første eksemplarene. At Tesla har hatt sine innkjøringsproblemer finnes det mange beretninger om, men de merker vi ikke noe til i dette testeksemplaret.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>FORBILLEDLIG:</b></strong></span> Ingen konkurrenter er like gode som Tesla når det kommer til å lage brukervennlige systemer.
FORBILLEDLIG: Ingen konkurrenter er like gode som Tesla når det kommer til å lage brukervennlige systemer. Foto: Terje Bjørnsen

Velkjørende elbil

Basisegenskapene har det aldri vært noen tvil om, og fortsatt er Tesla Model S den mest velkjørende av de dyre elbilene. Avansert hjuloppheng, lavt tyngdepunkt og fin vektfordeling bidrar til at du kan holde svært godt driv på svingete vei om du har lyst. At den veier noen hundre kilo mindre enn de tyngste konkurrentene gjør heller ingenting.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>GOD PLASS:</b></strong></span> De fleste Tesla-eiere har funnet ut at bagasjerommet på Model S tar unna en raus helgehandel uten problemer.
GOD PLASS: De fleste Tesla-eiere har funnet ut at bagasjerommet på Model S tar unna en raus helgehandel uten problemer. Foto: Terje Bjørnsen

Redusert støynivå

Fjæringskomforten er et godt kompromiss mellom kjørbarhet og smidighet, det passer humpete norske veier perfekt. Dessuten har Tesla fått kontroll på støynivået. Vår bil har det riktige dekkvalget i så måte, med 19-tommers hjul. At støynivået er redusert med 5 dBA i 100 km/t siden vi kjørte den første Model S (riktig nok på 21-tommers hjul) i 2013, sier mye om den evolusjonen Model S har vært gjennom.

Unik på tre områder

Der hvor Model S fortsatt er unik i forhold til konkurrentene er på tre områder: Forbruk/rekkevidde, ytelser og den enkle elbilopplevelsen. Det er nemlig ingen av de nye konkurrentene som tilsynelatende kan nærme seg Model S på dette området. Sammenligning av elbilforbruk er vanskelig på grunn av at temperatur og kjøreforhold spiller en stor rolle. Det var bedre forhold da vi kjørte Model S gjennom vår faste 20 mils forbrukstest, men det forklarer ikke hele forskjellen til Audi e-tron og Jaguar I-PACE.

Forbruk Model S 100D

Der Model S 100D klarte seg med 1,84 kWh/mil, brukte Audi og Jaguar henholdsvis 2,33 og 2,2 kWh/mil. Det lave forbruket gir en umiddelbar effekt på rekkevidden: Maksimalt 480 km for Model S, 370 km for e-tron og 350 for I-PACE. Game, set and match.

TESTDATA:
Tesla Model S 100D

0-100 km/t, sek: 4,3
60-100 km/t, kickdown: 1,9 80-120 km/t, kickdown: 2,5 Støy 50 km/t, dBA: 58
Støy 80 km/t, dBA: 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 66 Testforbruk, kWh/mil: 1,84 Rekkevidde i test, 200 km: 480

Viser konkurrentene ryggen

Nå er de aller fleste elbiler i denne klassen mer enn raske nok, men også på ytelser viser Model S 100D de to konkurrentene konsekvent ryggen: 0-100 km/t måler vi til 4,3 sekunder, mens Jaguar og Audi bruker 4,8 og 5,7 sekunder. Viktigere i praksis er forbikjøringsakselerasjonen. 60-100 km/t går på 1,9 med Model S, 2,4 sekunder hos Jaguar og 2,7 sekunder i Audi.

Forbilledlig brukervennlighet

Der Tesla har den mest suverene ledelsen på andre elbiler i samme klasse er enkel bruk. Vi skal ikke dypdykke i alle detaljene, men måten betjenings- og informasjonssystemer gjør elbilkjøring til en brukervennlig opplevelse er forbilledlig.

Sømløs lading

Det samme gjelder hurtiglading. Det kan bli hektisk på Teslas hurtigladere også, men tilgjengeligheten, ladehastigheten og informasjonsflyten mellom ladestasjoner og bil er en langt mer sømløs affære enn tilfellet for de andre. Der er 50 kW hurtigladere i tospann standarden. Selv om det dukker opp raske Ionity-ladere, er Tesla foreløpig overlegne på dette området.

TEKNISKE DATA: Tesla Model S Long Range

Motor, cm³: To elmotorer
Effekt, hk/kW: 524/386
Dreiemoment, Nm: 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2365
Lengde/bredde/høyde, cm: 498/196/144
Bagasjerom, liter: 895-1795
Batterikapasitet, kWh: 87
Rekkevidde, WLTP km: 610
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,89
0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 825 720

LES OGSÅ: Tesla Model 3: Dette er det du trenger å vite om pris, rekkevide og plass i bagasjerommet

Rekkevidden øker

Og bedre – eller sett med konkurrentenes øynes – verre skal det bli. For de nye Standard og Long Range-modellene har fått mer effektiv drivlinje og dermed lavere forbruk og lenger rekkevidde. Standard Range har WLTP-rekkevidde på 450 km, mens tallet for Long Range er imponerende 610 km. Prisene starter på 739 000 og 826 000 kroner. Luftfjæringen er blitt adaptiv og tilpasser seg kjøreforholdene automatisk.

Raskere lading

Dessuten utvikler og bygger Tesla ut Supercharger-nettverket: De nye modellene kan ta ut opptil 145 kW av de eksisterende laderne og opptil 200 kW på de nye V3-Superchargere. Ingen skal beskylde Musk & co for å gi fra seg elbilhegemoniet uten kamp.