10 av de 10 dyreste appene er «gratis»

Senest denne uken spilte en gutt for 21.000 kroner på én dag på farens mobil i «gratis» spill!

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Først publisert

Er du en av de som synes det er greit å la barna få lov til å leke med mobilen din, og foretrekker gratis spill?

Da bør du være klar over at det som nå kalles gratis, kan være noe av det dyreste som finnes.

Av de ti applikasjonene på Apples AppStore som tjener mest penger, er samtlige noe som markedsføres som gratis.

Faktisk er det slik at de 12 applikasjonene som omsetter for mest penger i Norge i Apples nettbutikk, er «gratis».

Får enorme regninger

Vi har hørt om Kenneth som fikk regning på 3000 kroner, og Ståle som fikk regning på 4500 kroner.

En fersk oversikt Side3 har fått fra Forbrukerrådet, viser at seneste denne uken fikk de henvendelse fra en frustrert far fra Oslo der 8-åringen i huset hadde spilt for 21.000 kroner på ett døgn!

I et annet eksempel fra Gjøvik denne måneden hadde den mindreårige svidd av 5000 kroner på digitalt inneholdt i et spill på farens iPad.

Problemet oppstår ofte som følge av at barna enten kan passordet til AppStore/Google Play-kontoen, eller at en ikke trenger å oppgi passordet på nytt ved kjøp i en app i løpet av et kvarter.

Se i bunn av saken hvordan du kan gjøre noe med dette!

Får deg hektet, tyner deg for penger

Konseptet med kjøp av innhold i spill kalles av spillutviklere «Free-to-play», men konseptet er bedre kjent som «Free to play, pay to win». Årsaken er at du som oftest kan spille gratis, men at du må betale for å gjøre det bra.

Tanken er å få brukere hektet på et konsept, for så å få de til å betale små beløp mange ganger, for å få ekstra fordeler. Det kan være snakk om virtuell valuta som gjør at man kan «kjøpe» ting i spillet, eller fordeler som at ting går raskere eller tilgang til ekstra funksjoner.

Etter å ha hatt stor suksess i mobilbransjen, er nå konseptet også på full vei inn i de vanlige spillene du kan spille på Playstation, Xbox og PC. Tanken er at det er en høy terskel for folk å betale for et spill de ikke vet noe om, men det er en lav terskel for å få fordeler i et spill de allerede spiller.

Pengene går fort

Derfor kan du i spill som er skreddersydd mot mindreårige, som mobilspillet Hay Day, kjøpe «hauger med mynter» til 7 kroner - eller «bagasjerom med diamanter» til 700 kroner for å få bedre fremdrift i gratisspillet.

Spillnettstedet IGN kunne nylig fortelle om utviklingen i Asia, der en har kommet lengst på å utnytte fenomenet. Spillutvikleren Psigoda innrømmet gjerne at enkelte brukere kunne bruke 100.000 dollar (!) på et spill gjennom mange småkjøp for å komme på toppen av rangeringslistene. Alt handler om å gi de rette insentivene og få brukere hektet.

Da ryktene hadde begynt å gå, satte Tonje (19) seg ned og skrev et brev til...
Pluss ikon
Da ryktene hadde begynt å gå, satte Tonje (19) seg ned og skrev et brev til foreldrene. Svaret kom umiddelbart

Når en lager spillene spesielt rettet mot barn, som spiller på foreldres mobiler og nettbrett, er håpet i tillegg at barna uforvarende kjøper ting de ikke helt forstår.

Og dette fungerer. 4 av 5 av de applikasjonene på AppStore med mest omsetning, er åpenbart rettet mot barn.

Et økende problem

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos har ikke Forbrukerrådet noen egen statistikk på saker av denne typen, fordi klager på mobilapper går i kategorien «innholdstjenester» i deres statistikk. Denne kategorien har opplevd en voldsom økning i antall klager de siste årene. I 2010 var det 726 klager, mens det i fjor var 1745 klager. Så langt i år har de fått inn 477 klager.

Foto: CF-Wesenberg (Kolonihaven.no)

- Det er nok langt fra alle som kontakter oss om denne typen saker, men det er jo ofte veldig mye penger for dem det gjelder, sier Skag Halsos til Side3.

Den største økningen var ifølge Halsos fra 2010 til 2011, da en så en dobling i antall henvendelser. Forbrukerrådet startet da informasjonskampanjer om fenomenet. Likevel har problemet bare fortsatt å øke.

Du har rettighetene på din side

Jussen rundt kjøp av innhold i apper er litt gråsonepreget, men i utgangspunktet har du retten på din side om poden kjøper innhold med ditt kredittkort. Årsaken er at barn ikke har lov til å bruke kredittkort.

Les også: Hvilke rettigheter har du når du kjøper apper?

- Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Det har ikke lykkes Nettavisen å få en generell kommentar på problemstillingen fra Apple, men Side3 får opplyst at denne typen saker ofte blir løst i minnelighet om en kontakter kundeservice.

Slik går du fram for å stoppe kjøp i applikasjoner

Det er mulig å hindre, eller vanskeliggjøre, kjøp av innhold i spill på mobiler. Apple har strammet inn sin funksjon de siste årene, og du kan kreve passord ved hvert kjøp, eller du kan deaktivere muligheten totalt. På Androidenheter har du mulighet til å sette et eget passord for kjøp av denne typen.

iPod, iPhone eller iPad

  1. Trykk Innstillinger (Settings)
  2. Trykk Generelt (General)
  3. Trykk Restriksjoner (Restrictions)
  4. Tast inn din sikkerhetskode. Hvis du ikke tidligere har vært inne på Restriksjoner, vil du få opp valget Aktiver restriksjoner. Trykk på Aktiver restriksjoner og fyll deretter inn en selvvalgt kode to ganger (Forslag: Velg den samme koden som pinkoden, så blir den lettere å huske)
  5. Rull ned til Kjøp i program (In-App Purchases)
  6. Deaktiver muligheten ved å fjerne det blå 1-tallet

Alternativt kan du endre valget under, slik at passord må skrives inn hver eneste gang.

Androidenheter

Hvis har Android Market 3.1 eller nyere, kan du angi en personlig kode for å forhindre utilsiktede kjøp. (Hvis du ikke er sikker på hvilken versjon du kjører, finner du informasjon under Oppdatering av Google Play).

Slik angir du en personlig kode for kjøp:

  1. Åpne Google Play
  2. Trykk på Meny og deretter på Innstillinger
  3. Trykk på Angi eller endre personlig kode
  4. Skriv inn en personlig kode
  5. Skriv inn den personlige koden på nytt for å bekrefte
  6. Merk av i ruten for Bruk personlig kode for kjøp.