TRUE CRIME

Konstantin (10) og Diana (6) omkom i flyulykken. Farens brutale hevn gjorde at han ble hyllet som en helt

To fly kolliderte i luften med totalt 71 personer om bord. En familiefar mistet både kone og barn i ulykken, og ville ha hevn.

Pluss ikon
<b>45 BARN DØDE:</b> Flygelederen fikk for sent med seg at to fly var på kollisjonskurs 11 000 meter over bakken. Sammenstøtet tok livet av 71 personer, deriblant 45 russiske barn på vei til ferie.
45 BARN DØDE: Flygelederen fikk for sent med seg at to fly var på kollisjonskurs 11 000 meter over bakken. Sammenstøtet tok livet av 71 personer, deriblant 45 russiske barn på vei til ferie. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

Flygeleder Peter Nielsen hadde ikke vært på jobb siden nattevakten 1. juli 2002. Da hadde dansken hatt ansvaret for flytrafikken over Sveits og deler av Sør-Tyskland.

Flygelederen i Skyguide på Zürichs hovedflyplass Kloten var vant til å takle hektiske vakter etter flere års erfaring som flygeleder. Men denne natten skulle likevel bli mer krevende enn vanlig.

Teknikere skulle utføre vedlikehold på systemene, noe som medførte at ulike funksjoner ble koblet av og på. I tillegg medførte vedlikeholdet at telefonen i perioder ble koblet ut.

<b>FLYGELEDER:</b> Peter Nielsen, far til tre barn og ivrig idrettsmann, var på vakt den skjebnesvangre kvelden ulykken inntraff. To år senere skulle han måtte bøte for dette.
FLYGELEDER: Peter Nielsen, far til tre barn og ivrig idrettsmann, var på vakt den skjebnesvangre kvelden ulykken inntraff. To år senere skulle han måtte bøte for dette. Foto: Preben B. Søborg / Ritzau Scanpix / NTB

For flygeleder Peter og hans kollega var det tidvis utfordrende å følge med på trafikken i sanntid.

De to opplevde likevel ikke avvikene fra rutinen som større enn at Peters kollega tok seg en lengre pause, noe som senere kom frem var kutyme blant flygelederne på nattevakt hos Skyguide.

Summen av disse omstendighetene, skulle få katastrofale følger.

Gjennom luftrommet Peter Nielsen hadde ansvaret for var det uventet stor trafikk denne natten.

Ett av flyene var et passasjerfly fra Bashkirian Airlines, på tur fra Moskva til Barcelona. Her satt 60 feriesultne russere, blant dem 45 barn og 9 besetningsmedlemmer om bord.

<b>PASSASJERFLY:</b> 69 mennesker, blant dem 45 barn var ombord i Tupolev-flyet som kolliderte i luften.
PASSASJERFLY: 69 mennesker, blant dem 45 barn var ombord i Tupolev-flyet som kolliderte i luften. Foto: Shuttlefly/wikimedia commons

Et annet av flyene var et DHL-transportfly på vei til Brussel.

DHL-flyet søkte Skyguide om å få gå opp i 11 000 meters høyde for å spare drivstoff. Dette ble klarert av Peter klokken 23:20. Flyet nådde ønsket høyde klokken 23:30.

Problemet var at det russiske flyet befant seg på akkurat denne høyden. Og nå var de to flyene på stø kurs mot hverandre.

Les også: (+) Viggo (22) dro til den norske bygda og opprettet sitt eget lille, private politidistrikt

Full forvirring

En flygeleder ved en tysk kontrollsentral oppdaget hva som var i ferd med å skje. Han forsøkte å ringe og varsle, men telefonlinjene hos Skyguide var jo nede.

Regelverket tilsa at flygelederen ved den andre sentralen ikke hadde lov til å kontakte de aktuelle flyene direkte.

<b>TRANSPORTFLY:</b> Boeing 757-flyet fra DHL var på vei til Brussel med last da ulykken inntraff over Sveits.
TRANSPORTFLY: Boeing 757-flyet fra DHL var på vei til Brussel med last da ulykken inntraff over Sveits. Foto: Koen Gladines/Wikimedia Commons

Da Peter omsider fikk varsel på sin skjerm om at flyene var på kollisjonskurs, var flyene bare 44 sekunder unna kollisjon.

Peter ga umiddelbart de russiske pilotene beskjed om å gå ned til lavere høyde. Da de russiske pilotene begynte nedstigningen, fikk de imidlertid beskjed fra flyets antikollisjonssystem TCAS om å gå opp.

De neste sekundene fikk de russiske pilotene gjentatte beskjeder fra Peter om at de måtte gå ned.

Problemet var at DHL-pilotene hadde fått beskjed fra antikollisjonssystemet TCAS om å gjøre det samme. Russerne valgte til slutt å følge flygelederens instrukser. De gikk ned − åpenbart uvitende om at DHL-pilotene gjorde det samme.

Klokken 23:35:32 traff flyene hverandre i luften. Det russiske flyet ble delt i to. Vrakdeler falt mot bakken og ble spredt utover et større område utenfor den tyske byen Überlingen ved Bodensjøen.

DHL-flyet klarte å holde seg i luften i to minutter, men også det var dødsdømt. Ingen av de 69 om bord i det russiske flyet, eller de to DHL-pilotene hadde noen sjanse til å overleve.

— Det var bare et under at ingen av flyene traff bebyggelse på bakken, sa Bernhard Weber hos Friedrichshafen-politiet til dokumentaren «Deadly Crossroads».

Men katastrofen skulle allikevel kreve ytterligere ett dødsoffer, nesten to år frem i tid.

Les også: (+) I 10 år levde Dolly et vanlig liv med ektemannen. Så oppdaget han hennes hemmelighet på loftet

Knust av sorg

<b>OMKOM:</b> Konstantin og Diana Kaloyev omkom i flyulykken.
OMKOM: Konstantin og Diana Kaloyev omkom i flyulykken. Foto: Privat/AFP

Til sammen 6.000 hjelpemannskaper brukte en uke på å gjennomsøke det enorme området der vrakdeler og levninger av passasjerer var spredt.

Én av mange pårørende som deltok, var den 46 år gamle arkitekten Vitaly Kaloyev. Hans kone Svetlana og parets to barn Konstantin (10) og Diana (4) hadde vært om bord det russiske passasjerflyet.

Vitaly Kaloyev fant selv liket av datteren Diana. Også levningene etter kona og sønnen ble etter hvert funnet.

Familiemedlemmer av Vitaly Kaloyev kunne fortelle om en sønderknust familiefar. Hjemme i Russland var han på kirkegården tidlig og sent for å sørge over familien.

På en markering ett år etter ulykken, reiste Vitaly Kaloyev tilbake til ulykkesstedet. Der oppsøkte han Skyguides direktør med spørsmål om å få møte flygelederen som var på jobb da ulykken inntraff.

Dette ble avslått.

Ingen dvelte mer ved forespørselen fra den sørgende familiefaren. Men inni Vitaly Kaloyev må en plan om hevn ha tatt form.

Menneskejakt

Flygelederens navn ble etter hvert kjent i mediene. Et voldsomt mediekjør fulgte mot allerede nedtrykte Peter, som ikke hadde vært tilbake i jobb etter katastrofen.

— Peter Nielsen ble i media anklaget for å være en morder, sa presseansvarlig hos Skyguide Patrick Herr til «Deadly Crossroads».

— Peter var helt knust etter det som hendte, istemte en kollega av Peter.

— Det var dypt urettferdig, den heksejakten Peter ble utsatt for.

Vitaly Kaloyev hadde nå navnet på mannen han mente var ansvarlig for tapet av hans kone og to barn.

Ved hjelp av en privatdetektiv sporet han opp Peter Nielsens hjemadresse i nærheten av Zürich lufthavn. 24. februar 2004, nesten to år etter ulykken, troppet Kaloyev opp hos familien Nielsen.

En vennlig nabo pekte ut huset den fremmede mannen lette etter. Men istedenfor å ringe på, satte Kaloyev seg ned utenfor huset.

<b>OPPSØKT HJEMME:</b> Den sørgende og rasende familiefaren Vitaly Kaloyev klarte å oppspore adressen til flygelederen som han mente var ansvarlig for flyulykken der hele hans familie ble utslettet.
OPPSØKT HJEMME: Den sørgende og rasende familiefaren Vitaly Kaloyev klarte å oppspore adressen til flygelederen som han mente var ansvarlig for flyulykken der hele hans familie ble utslettet.

Da Peter Nielsen oppdaget dette, gikk han ut for å høre hva den fremmede med den noe spesielle oppførselen ville.

— Det neste jeg hørte, var skrik, uttalte Peters kone senere.

Ingen vet akkurat hva som skjedde, men kort tid etter at Peter kom ut for å høre hva den fremmede mannen i hagen ville, ble han knivstukket flere ganger. Hans kone som kom stormende ut da hun hørte skrikene, fant Peter liggende i en blodpøl.

Livet til ektemannen og faren til deres tre barn sto ikke til å redde.

Les også: (+) De var lykkelige etter 11 års jordomseiling – men reisens siste dag ble et mareritt

Følte seg avvist

Vitaly Kaloyev flyktet fra åstedet, men ble pågrepet kort tid senere. Han innrømmet etter hvert at det var han som hadde tatt livet av Peter som hevn for hans egen families død.

— Hadde han invitert meg inn i sitt hjem og gitt meg en forklaring, kunne dette kanskje vært unngått, hevdet Vitaly Kaloyev og mente seg avvist av både Peter og Skyguide.

Kaloyev ble i 2005 dømt til åtte års fengsel av en sveitsisk domstol for forsettlig drap. Dommen ble senere redusert til fem år.

I november 2007 slapp imidlertid Vitaly Kaloyev fri, to år etter at dommen falt. Han reiste hjem til Russland, der han av mange ble ansett som en helt.

<b>STØTTEAKSJON:</b> Pårørende av barna som ble drept i flyulykken møtte opp for å støtte Vitaly Kaloyev da han møtte for retten i Sveits, tiltalt for drap på flygelederen som var på vakt da ulykken skjedde.
STØTTEAKSJON: Pårørende av barna som ble drept i flyulykken møtte opp for å støtte Vitaly Kaloyev da han møtte for retten i Sveits, tiltalt for drap på flygelederen som var på vakt da ulykken skjedde. Foto: STRINGER/AFP PHOTO

— Jeg bryr meg ikke om folk kaller meg en morder. Han (Peter Nielsen, red.anm.) gjorde en feil og måtte betale for den med sitt liv. Jeg har gjenopprettet mine barns ære, sa Vitaly Kaloyev selv i en uttalelse gjengitt av Los Angeles Times.

Men ikke alle var enige i at Vitaly Kaloyev hadde gjort det rette:

— Dårlig ledelse og rutiner hos Skyguide var årsak til ulykken, uttalte Paul Duffy, flysikkerhetsrådgiver for russiske myndigheter, til «Deadly Crossroads».

<b>HJEM SOM HELT:</b> Vitaly Kaloyev ble dømt for drap i Sveits etter å ha stukket ned flygelederen. Da han kom hjem til Russland, ble han tatt imot som en helt.
HJEM SOM HELT: Vitaly Kaloyev ble dømt for drap i Sveits etter å ha stukket ned flygelederen. Da han kom hjem til Russland, ble han tatt imot som en helt. Foto: SERGEI KARPUKHIN / REUTERS / NTB

I 2007 ble fire mellomledere hos Skyguide stilt for retten. Påtalemyndigheten tegnet et bilde av en ukultur og lemfeldig omgang med sikkerhetsrutiner hos Skyguide.

Retten dømte tre av de fire tiltalte til ett års betinget fengsel. Den fjerde fikk en bot på 11.800 amerikanske dollar.

Les også: (+) Thomas var bare tre år da han så moren bli drept. 12 år senere rammet en ny tragedie

Sprikende praksis

I 2001, året før Überlingen-ulykken, var to fly fra Japan Airlines bare meter fra å kollidere i luften i nærheten av Tokyo.

Kapteinen på den ene flyet fulgte flygelederens instrukser om å klatre, mens flyets antikollisjonssystem TCAS fortalte ham at han skulle gå ned.

— Mens vestlige piloter har fulgt TCAS, har piloter fra andre deler av verden gjerne vært mer tilbøyelige til å følge flygelederens instrukser, uttalte sikkerhetsrådgiver for russiske luftfartsmyndigheter Paul Duffy til «Deadly Crossroads.

Håvard Vikheim, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Luftfartstilsynet, sier til Vi Menn at regelen, også før Überlingen-katastrofen i 2002, var at pilotene skulle forholde seg til instruksene fra flyets antikollisjonssystem TCAS dersom to fly var på kollisjonskurs.

— Dette er fordi TCAS ser hva det andre flyet gjør i sanntid og gir instrukser deretter.

Han forklarer videre at flygelederens radar bare gir oppdatering et par ganger i minuttet, og da med altfor lav oppløsning til at det kan brukes i et tilfelle der to fly er i ferd med å kollidere.

— I etterkant av Überlingen-ulykken ble det innskjerpet at alle fly måtte følge instruksene fra TCAS hvis det var konflikt mellom det flygeleder og TCAS sa, sier han.

Med henblikk på Überlingen-ulykken, legger Håvard Vikheim til at Luftfartstilsynet ikke kjenner til tilsvarende ulykker eller nestenulykker i Norge.

Et SAS-fly på vei til Oslo og et Finnair-fly på vei til Helsingfors, var 2. juli 2010 bare 300 meter fra å kollidere med hverandre i 11.000 meters høyde over Östersund. SAS-flyet, en Boeing 737, og et Finnair Boeing 757 holdt samme kurs og høyde. En potensiell katastrofe ble unngått med liten margin.

Kilder: «Deadly Crossroads», The Guardian, Associated Press, Wikipedia, National Geographic - «Seconds From Disaster», Los Angeles Times