Test: Audi R8 V10 Plus (2017)

Det er ganske enkelt ikke til å tro hvor fantastisk denne bilen føles.

MÅ OPPLEVES: Om du noen gang får mulighet til å kjøre en Audi R8 V10, må du benytte deg av muligheten umiddelbart.
Publisert

Når sant skal sies så har vi testet R8 V10 Plus tidligere, men ved forrige korsvei ble det en litt amputert opplevelse: Vinteren dukket opp litt tidligere enn ventet, bilen sto på sommerdekk, alle veiene vi liker å kjøre var dekket av is. Dagen vi skulle levere den tilbake var det til og med snøkaos i Oslo.

Så da Audi-importøren lurte på om vi ville teste den igjen på skikkelig sommerføre, lot vi oss ikke be to ganger - selv om ferien egentlig hadde startet.

En Lamborghini i lett forkledning

For Audi R8 V10 Plus er en vaskeekte superbil. Dette er for alle formål en Lamborghini Huracan med lette kosmetiske modifikasjoner.

Audi har tonet ned Lamborghinis viltre designlinjer utenpå, og implementert sin engen teknologi innvendig.

Men motoren er den samme. Drivlinjen er den samme. Effekten er den samme.

Det betyr en 5,6-liters ellevill selvpustende V10-motor på 610 hestekrefter montert rett bak de to setene. Avgassene sendes gjennom et tilpasningsdyktig eksosanlegg som både kan gjøre bilen forholdsvis stillegående - eller tilby en øredøvende lydopplevelse som skremmer vettet av enhver som befinner seg i samme tunnel som deg.

Eller samme samme bydel.

Det er virkelig ikke mye som kan sammenlignes med brutaliteten av en skikkelig V10-er som smeller lyden nærmest ukontrollert mellom boligblokkene.

Må med deg den herlige lyden i videoen under!

Prikken over i-en

Da vi nylig testet Audi RS6, påpekte vi at den V8-eren hadde praktisk talt like mye effekt som som R8. Men det er en vesensforskjell: På RS6 oppnås kreftene ved hjelp av turboer som tvangsmater motoren med luft. Dette fungerer veldig godt, men gir en liten forsinkelse fra du hamrer gasspedalen i bunn og til helvete bryter løs.

På R8 finnes ikke den forsinkelsen. Er du i riktig gir, så eksploderer det umiddelbart når du tråkker på gassen. Dette gir en helt annen følelse med kreftene - og skaper en langt mer engasjerende kjøreopplevelse.

Det er noe i påstanden om at turboer kun er en innrømmelse av at du ikke har mange og store nok sylindre.

En helt fantastisk kjøreopplevelse

Det er ikke til å stikke under en stol at R8 er en bil som handler om én ting, og én ting alene, nemlig kjøreopplevelsen. Det er ikke en spesielt praktisk bil med et lite bagasjerom, null bakseter og marginal bakkeklaring.

Du har et bagasjerom, men stort kan det neppe kalles.

Og selv om designet og lyden er heftig, finnes det råere biler for den som ønsker å posere.

Men Audi har klart å dra iland nærmest et mirakel når det kommer til kjøreegenskaper. I bymiljø og til rolig kjøring, er bilen overraskende komfortabel - og på grensen til stillegående. Kø er aldri gøy, men R8 er ikke den verste bilen å bli sittende fast i.

Det er overraskende hvor lettkjørt bilen er når du bare skal kjøre helt vanlig. Det kunne like gjerne vært en A3 eller TT.

Begynner du derimot å fikle med bilens kjøremodusalternativer, kan du vekke til live et hemnignsløst dyr. En villmann. Noe ekstraordinært. Spesielt om du trykker på racingflagget på rattet som setter bilen til sitt aller skarpeste.

Når 610 ville hestekrefter får fri utfoldelse, og fordeles med høy presisjon gjennom en svært velfungerende firehjulsdriftssystem, en lynrask girkasse og en presis styrefølelse, får man følelsen av å få et innblikk inn i bilhimmelen!

Bilen gjør nøyaktig som du ber den om - og det er vanskelig å si om den er best i svinger eller i den brutale akselerasjonen!

Noen vil helt sikkert hevde at en Tesla Model S P100D unnagjør 0-100 på omtrent det samme, eller kanskje enda raskere enn en R8, men å legge for mye vekt på det, er å misforstå poenget.

Tesla er usedvanlig rask i et klassisk dragrace, men faller totalt gjennom når det kommer en sving. Og når du legger på soundtracket fra V10-motoren, så blir det klart for enhver som har opplevd begge deler at dette blir en sammenligning mellom epler og elefanter.

Bilen gir deg ganske enkelt en helt berusende totalopplevelse - før du igjen kan sette alt tilbake i komfortmodus, og trille rolig hjem igjen.

Audi har fått på plass Apple CarPlay i sitt heldigitale instrumentpanel.

En herlig opplevelse

Audi R8 V10 Plus er på mange måter den perfekte bilopplevelsen. Den gir deg litt i pose og sekk - i alle fall når det kommer til kjøreopplevelse. Både brutal og komfortabel. Den er fin å se på, og praktisk på vinteren er den også med sin firehjulsdrift.

Prisen er hinsides all fornuft, men sammenlignet med tvillingbroren Lamborghini Huracan er dette likevel et røverkjøp.

Uoverkommelig for de fleste, men en drøm for dem som er glad i bil.

Audi R8 V10 Plus

Motor: V10 bensin uten turbo
Volum: 5,2/5204 ccm
Effekt: 610 HK v/ 8250 RPM
Dreiemoment: 560 Nm v/6500 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbel-clutch S tronic
Drift: Alle / Quattro
Størrelse: 4426/1940/1240 mm
Egenvekt: 1555 kg
Bagasjeplass: 112 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 3,2 sekunder
Toppfart: 330 km/t
Forbruk: 1,23 l/mil
CO2: 287 g/km

Pris:
Bilmodell:
2.323.700 kroner (2017)
Testbil: 2.540.650 kroner

Utstyr inkluderer: Laserlys, sportseksos, adaptivt understell, elektriske seter, 20'' alufelger, Bang & Olufsen lydanlegg, ryggekamera mm.

Det gode

  • En fenomenal kjøreopplevelse
  • Usedvanlig turtallsvillig og responsiv motor
  • Svært god styrerespons
  • Lynrask og komfortabel girkasse
  • Klarer å plante kreftene i bakken
  • Et helt herlig lydbilde
  • Minimalistisk, men velfungerende interiør

Det dårlige

  • Ikke spesielt praktisk
  • Høyt forbruk
  • En anelse høyt støynivå
  • Designet er kanskje ikke så dramatisk som man kunne ønske fra en superbil

Det grusomme

  • Prisen