Test: Star Wars Jedi Challenges - Lenovo AR
Utrolig moro. Men ikke lenge.

Jeg husker fortsatt at jeg testet VR-spill for første gang for mange år siden på Tusenfryd. Den gangen man gikk inn i en fysisk ring, fikk på seg store VR-briller og kunne styre seg rundt i en virtuell verden.
Så ble det stille en stund, før VR nå forsøksvis har stått opp igjen med både Oculus Rift, HTC Vive, PS VR og diverse former for holdere av mobiltelefoner.
Google og Microsoft har på sin side forsøkt å lansere ulike former for AR-løsninger - altså Agumented Reality, ikke Virtual Reality.

Se på det som en avansert form for Head-up display (HUD), som du finner i mange nye biler.
Prøver å kombinere ideene
Lenovo har nå kommet med en løsning som henter inspirasjon fra alle de andre. Star Wars Jedi Challenge er et AR-spill der du monterer din egen mobiltelefon inn i en spesiallaget brille som ser ut som det du får fra Oculus eller Vive.


Men i stedet for at du ser rett inn i skjermen, reflekteres innholdet i skjermen inn i synsfeltet ditt.

Dermed kan en legge tekst og grafikk rett inn i synsfeltet ditt. Og ved hjelp av en ekstern sensor, holder den kontroll på dine bevegelser. Dermed kan du se deg rundt i en virtuell verden.
I tillegg har de gitt deg et tilbehør, som ganske enkelt er en lyssabel fra Star Wars-universet. Ideen er at du ved hjelp av disse brillene skal bli en Jedi og utkjempe forskjellige kamper i universet.

Det er derimot litt vanskelig å se hvorfor Lenovo har satset på AR fremfor VR, for de aktivt anbefaler å gjøre dette i et mørkt rom for å få en bedre opplevelse. I et mørkt rom ser du bare innholdet fra mobilen uansett.
Fungerer - ish
Vi opplevde noe tilkoblingsproblemer da vi først satt opp løsningen, men da dette plutselig bare begynte å fungere, er systemet veldig intuitivt. Du har en trådløs sensor som du setter på bakken, mobilen monteres i AR-brillene - og du skrur på lyssabelen.

Da kommer du inn i en verden med svært sparsom grafikk i noe som kan minne om et Tron-univers - men der du møter (prequal)-karakterer fra Star Wars-universet.

Du blir ganske fort kastet inn i en opplæringsmodus der det første gangen er ganske spennende å se at lyssabelen du holder i hånda plutselig strekker seg ut på ekte Star Wars-vis. Så skal du kjempe mot horder av motstandere.

Den umiddelbare wow-følelsen drukner derimot fort i at hodetrackingen ikke er god nok, noe som gjør innholdet tidvis er litt vanskelig å følge. Også trackingen av lyssverdet er ganske så dårlig: Under kamper må du nesten sammenhengende trykke på en kalibreringsknapp på sverdet for å forsøke å synkronisere AR-innholdet med virkeligheten.
Det hjelper ikke på at innholdet er rammet inn i et svært snever del av synsfeltet ditt. Det føles litt som å bevege seg rundt i en verden med to doruller foran øynene.
Vi har latt en rekke personer i redaksjonen teste den nye løsningen, og det samme skjer hver gang: Umiddelbar wow-følelse, noen minutter med moro - etterfulgt av likegyldighet. Ingen spørsmål om å prøve igjen.
One trick pony
Og den store utfordringen er at det er ikke noe mer. Det er ingen andre spill du kan bruke systemet på. Det er ikke engang planlagt noe - selv om det ikke utelukkes at det kan komme mer.

Da hjelper det ikke på at spillet i seg selv tar veldig mye plass på mobilen. 1,2 GB går med. I en verden der mange har kjøpt mobiler med 8, 16 eller 32 GB lagringskapasitet, og mesteparten allerede er brukt til operativsystem, bilder og andre apper, kan det for mange være utfordrende å frigjøre så mye plass.
Om opplevelsen virkelig hadde vært god, hadde det vært verdt det. Men for å være brutalt ærlig: Det er moro i noen minutter. Det er faktisk veldig moro i noen minutter, særlig etter at du kommer forbi de innledende rundene.
Men etter det, er ikke spillet verdt verken 2800 kroner eller plassen på en trang mobil.