Styrker forsvaret

Russlands 10 farligste kampfly og helikoptre

Nylig skal Russland ha brukt supersoniske strategiske bombefly i angrepet på Ukraina. Her er deres 10 farligste kampfly og angrepshelikoptre.

SUPERSONISK: Der supersoniske bombeflyet Tupolev TU-160 skal ha vært i aksjon i Ukraina
SUPERSONISK: Der supersoniske bombeflyet Tupolev TU-160 skal ha vært i aksjon i Ukraina Foto: Vadim Savitsky
Sist oppdatert

Russlands militære styrker har aldri vært mer slagkraftige enn nå, etter at Sovjetunionen kollapset i 1991. Riktignok hadde Sovjetunionen flere stridsvogner, soldater og fly, mens dagens styrker er langt bedre utrustet og trent.

Svakhet

På sitt mektigste hadde Sovjetunionen over 10 000 militærfly til disposisjon. Da kommunistunionen gikk i oppløsning, var antallet sunket til drøyt 7800. Og deretter ble flyvåpenet i likhet med de andre forsvarsgrenene satt på økonomisk sulteforing.

Blant annet den blodige krigen i Tsjetsjenia på 90-tallet, Kurskhavariet i år 2000 og femdagers krigen i Georgia i 2008, viste med all tydelighet svakhetene i russisk utrustning og trening.

Bruke makt

Ifølge den Londonbaserte tenketanken International Institute for Strategic Studies, var flere nær-fiaskoer i Georgia den direkte årsaken til det nye statlige våpenprogrammet som ble vedtatt i 2010.

Moderniseringen og opprustningen som fulgte skulle gi Vladimir Putin nok selvtillit til væpnet intervensjon både i Ukraina og Syria, og har vist at han i likhet med USA er villig til å bruke makt utenfor eget lands grenser.

Det russiske flyvåpenet er blant vinnerne på de russiske forsvarsbudsjettene. Med en total flåte på 4163 fly fordelt på flyvåpen, hær og marine, er den russiske kampflystyrken verdens nest største etter USA. Den samme gjelder for transportfly og helikoptre. USAs totale flystyrke er til gjengjeld over tre ganger så stor som Russlands.

Les også: (+) Den utrolige historien om da flygale Arne (21) stjal et jagerfly

Økt stridspotensial

For de norske beredskapsflyene i Bodø er strategiske bombefly utenfor kysten blitt en stadig mer vanlig syn. Etter moderniseringen har de vist at de er i stand til å fly komplekse tokt sørover til Biscaya, eller over Nordpolsbassenget mot Alaska, med lufttanking og jagerflyeskorte på deler av turen.

BOMBEFLY: Tupolev TU-22M3 skal ha blitt brukt til å bombe Mariupol
BOMBEFLY: Tupolev TU-22M3 skal ha blitt brukt til å bombe Mariupol Foto: Wikipedia

Noen av kampflyene, som Su-57 og Su-35 er nye, mens flere av de eldre flytypene har økt stridspotensialet vesentlig med nye avanserte langdistansemissiler.

Her er oversikten over de 10 mest slagkraftige russiske angrepsflyene og helikoptrene.

Les også: (+) USAs mystiske romfly: Nesten ingen vet hva det har drevet med oppe i verdensrommet

TUPOLEV TU-160

Det supersoniske strategiske bombeflyet blir kalt Blackjack av NATO, og Hvite Svane av russerne. Med sin rå styrke er det verdens tyngste og raskeste langdistanse bombefly med en toppfart på 2200 km/t og maks avgangsvekt på 275 tonn.

TU-160:: Flyet er godt synlig på radar, men toppfarten gjør det vanskelig å avskjære.
TU-160:: Flyet er godt synlig på radar, men toppfarten gjør det vanskelig å avskjære. Foto: Wikipedia

Rekkevidden er på 12 300 kilometer, og bombeflyet er blant gjengangerne som blir identifisert av den norske jagerflyberedskapen langs kysten vår.

Knapt 30 fly rakk å bli operative før Sovjetunionens sammenbrudd, men den oppgraderte M2-versjonen skal etter planen serieproduseres i minst 50 eksemplarer, i tillegg til oppgradering av eksisterende fly.

Flyet er godt synlig på radar, men toppfarten gjør det vanskelig å avskjære. I tillegg kan det frakte 40 tonn våpenlast i de to bomberommene.

Standardvåpenet er langdistanse-kryssermissilene KH-101 og KH-102. De har stealth-egenskaper og kan fly opptil 3000 kilometer på egen hånd med treffsikkerhet på 10–20 meter. KH-102 er utstyrt med atom­stridshode.

SUKHOI SU-57

SUKHOI SU-57
SUKHOI SU-57 Foto: Wikipedia

Fem år forsinket ble de første kampflyene erklært operative på slutten av 2020. Under testperioden ble Su-57 også evaluert under kampoppdrag i Syria.

Det er det første russiske 5.-generasjons jagerflyet som hevdes å ha tilsvarende eller bedre egenskaper enn amerikanske F-22 og F-35. Selv om manøvreringsegenskapene er i særklasse på grunn av de vridbare jetmotordysene, stilles det spørsmål i Vesten om flyet er like lite synlig på radar som sine vestlige motparter.

Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen

Uansett har kampflyet, som har en marsjfart på Mach 1,6 (tilsvarende toppfarten til F-35) allerede formidable ytelser som vil bli økt med enda sterkere motorer i produksjonsmodellene. Sukhoi skal levere 76 Su-57 frem til 2028.

KAMOV KA-52 ALLIGATOR

KAMOV KA-52 ALLIGATOR
KAMOV KA-52 ALLIGATOR Foto: NTB Scanpix

Angrepshelikopteret er en videreutviklet toseters utgave av Ka-50. Det er verdens eneste av sitt slag med setene montert side om side, foruten å benytte to kontra­roterende rotorer. Et sinnrikt system gjør det mulig for pilotene å skyte seg ut i nødssituasjoner ved at rotorbladene først blir skutt av ved hjelp av sprengladninger.

Helikopteret har en toppfart på 300 km/t, er utrustet med en 30mm antitank-­kanon, og kan frakte bomber eller opptil 12 antitank-missiler. En avansert radar gir allværskapasitet. Helikopteret er brukt i kampoperasjoner i Syria.

Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

MIL MI-28 N

MIL MI-28 N
MIL MI-28 N

N-versjonen er en videreutvikling av det robuste kamphelikopteret Mi-28 som har skuddsikker cockpit. I likhet med amerikanske AH-64 Aapache har Mi-28 radaren montert over rotormasten, men det russiske helikopteret er både raskere og tyngre.

Siden 2008 har en 5.-generasjons NM-versjon vært under utvikling. Ifølge russiske medier skal den denne helikoptergenerasjonen ha lav radarsignatur, avansert våpenkontrollsystem, evnen til å også bekjempe jagerfly og ha toppfart opp mot 600 km/t.

TUPOLEV TU-95

TUPOLEV TU-95
TUPOLEV TU-95

«Bjørnen» har sine røtter helt tilbake fra Den kalde krigen på 1950-tallet, og har æren av å være verdens raskeste propellfly med toppfart på 925 km/t. I 1961 ble verdens kraftigste atombombe, tsar Bomba, sluppet fra en Tu-95 over Novaja Semlja. Bombeflyet har siden den gang vært et traust innslag langs norskekysten. De senere årene er Tu-95 modernisert fra bombefly til såkalt missilbærer, og kan i likhet med Tu-160 frakte KH-101 og KH-102 missiler under vingene.

Tu-95 er et av verdens mest langtrekkende bombefly og dukker stadig opp i nye versjoner, den siste i fjor. Fortsatt er over 50 Tu-95 operative i det russiske flyvåpenet.

Les også: (+) Det luksuriøse fiaskoflyet

MIG-31K

MIG-31K
MIG-31K

MiG-31 Foxhound ble ansett som det mest «badass» jagerflyet allerede på 1980-tallet. Med en toppfart på Mach 2,8 var det konstruert for å holde det amerikanske overvåkingsflyet SR-71 utenfor Sovjetisk territorium.

Flyet er digert, og egner seg best for å fly rett frem i enorm hastighet på stor høyde. I dag er det nye missiler som gjør det 40 år gamle utdaterte flyet til en formidabel trussel. Det er allerede kjent at det kan frakte Kh-47 Kinzjal (dolk) missilet som har en rekkevidde på 2000 kilometer. Med en hastighet på 10 ganger lydens kan det også gjøre unnvikende manøvre underveis og frakte kjernefysiske stridshoder.

Det er også hevdet fra amerikansk hold at MiG-31 kan bære et nytt missil som har rekkevidde nok til å skyte ned sattelitter i verdensrommet fra 20 kilometers høyde over bakken.

Det supersoniske angrepsflyet ble utviklet allerede på 1960-tallet, og fortsatt er over 60 eksemplarer operative. I likhet med flere aldrende russere er det kombinasjonen av robust design og oppdateringer som gjør Tu-22 aktuell som missilbærer. Fra neste år skal M3-versjonen kunne frakte supersoniske missiler beregnet på å slå ut viktige mål som kommandobunkere, broer, skip og flyplasser, med høy presisjon.

Les også: Den en gang norske giganten seiler fortsatt - mot alle odds

SUKHOI SU-35S

SUKHOI SU-35S
SUKHOI SU-35S

Kampflyet med kallenavn Flanker-E er en videreutvikling av Su-27, ment som mellomløsning i påvente av Su-57. Su-35 er et av verdens mest potente 4.-generasjons jagerfly.

Med vridbare jetmotordyser som gir ekstrem manøvrerbarhet er det en favoritt på flyshow, men det har også opparbeidet kamperfaring med å holde luftherredømme over Syria. Ved flere anledninger har det avskåret og jaget tyrkiske og israelske F-16 ut av syrisk luftrom.

MIL MI-8MTPR-1

Mi-8 er en gammel sovjetisk arbeidshest som her hjemme er best kjent fra TV-serien «Tsjernobyl». Det digre transporthelikopteret ser ikke spesielt truende ut, men skinnet bedrar.

MIL MI-8MTPR-1
MIL MI-8MTPR-1

Det kompliserte navnet Mi-8MTPR-1 refererer til det elektroniske jammesystemet Rutsjag-AV som helikopteret frakter med seg med to flate, utvendige paneler. Det er kjent som en av verdens kraftigste jammere som kan «blende» fiendtlige fly og missilsystemer i opptil 400 kilometers radius og dessuten sette bakkebasert luftvern ut av spill.

Les også: Verdens første romfarer fikk ordre om å ta med seg en hemmelighet i graven

Avisen Rossijskaja Gazeta siterer russiske militære kilder som hevder at jammesystemet bidro sterkt til å redusere treffsikkerheten til et amerikansk kryssermissilangrep mot flybasen Ash Sha´irat i Syria i april 2017. Angivelig skal bare 23 Tomahawk-missiler ha truffet målene mens de resterende 36 bommet.

ILJUSJIN IL-80 MAXDOME

ILJUSJIN IL-80 MAXDOME
ILJUSJIN IL-80 MAXDOME Foto: Wikipedia

Det uskyldig utseende flyet er et passasjerfly ombygd til kommandosentral for hele Russlands strategiske atomvåpenarsenal.

Dersom det utenkelige skulle skje, kan ordren gis herfra om å starte et utslettende atomangrep mot Vesten, selv etter at kommandosentralene på bakken er utslått.

USA er verdens mektigste flynasjon

1. USA: 13264 fly. Blant dem 2800 jager- og angrepsfly og 967 angrepshelikoptre.

2. Russland: 4163 fly. Blant dem 1615 jager- og angrepsfly og 531 angrepshelikoptre

59. NORGE: 150 fly. Blant dem 74 jager- og angrepsfly og ingen angrepshelikoptre.

(2020-tall. Kilde: globalfirepower.com)

US Air Force har et tilsvarende konsept med ombygde Boeing 707 kalt E-4B. I sannhet kan de fire russiske, sammen med de amerikanske, kalles for verdens farligste fly.

Denne saken ble første gang publisert 15/04 2022, og sist oppdatert 15/04 2022.

Les også