Indonesias ekstrem-scootere 

Vespa-freaks

Scooteren Vespa er et nasjonalsymbol i hjemlandet Italia. Men det er den også i Indonesia. Der har Vespa-fantastene latt fantasien få fritt spillerom og bygd scooterne om til kjøretøy som går Reodor Felgen en høy gang.

<b>PÅ LANGTUR:</b> Med denne Vespa-doningen kjørte far, sønn og en av sønnens kompiser i flere hundre kilometer for å være med på et Vespa-stevne.
PÅ LANGTUR: Med denne Vespa-doningen kjørte far, sønn og en av sønnens kompiser i flere hundre kilometer for å være med på et Vespa-stevne. Foto: Muhammad Fadli
Sist oppdatert

Den ikoniske italienske scooteren Vespa har erobret en spesiell plass i hjertene til indonesiske MC-kjørere. Allerede på 1960-tallet cruiset de første Vespaene rundt om på veiene i Indonesia. Grunnen til det var at da de indonesiske fredsstyrkene kom hjem fra tjeneste i Afrika fikk de hver sin ­Vespa i gave av myndighetene som takk for innsatsen. Scooterne ble en kjempehit. Alle skulle ha en.

Den dag i dag finnes det en rekke Vespa-klubber rundt i byene på dette enorme ­øyriket. Indonesia er verdens nest største Vespa-marked etter hjemlandet Italia.

<b>ÅRLIG STEVNE:</b> Vespa-fantaster fra hele Indonesia samles til det årlige stevnet Java Scooter Rendezvous på øya med samme navn. 
ÅRLIG STEVNE: Vespa-fantaster fra hele Indonesia samles til det årlige stevnet Java Scooter Rendezvous på øya med samme navn.  Foto: Muhammad Fadli

Søppel-Vespa

Selv om de fleste Vespa-eierne forguder scooteren så er det noen som tar hengivenheten et skritt videre. De forvandler originalene til utgaver som den italienske fabrikken bak merket aldri kunne forestilt seg. Her ruller ombygde scootere rundt i bygatene som tatt ut av en Mad Max-film. Noen av scooterne er så fantasifullt forvandlet at de ser rare ut, ikke bare for deg og meg, men også for indonesiske Vespa-­fantaster.

På folkemunne har de ombygde scooterne fått navnet Vespa Sampah, Søppel-Vespa på norsk. Men eierne av scooterne synes det klengenavnet er ufortjent. De kaller dem Vespa Extreme.

For dem er Vespaen mer enn et fremkomstmiddel. Den er en livsstil.

<b>MILITÆRT PREG:</b> Sugik bor på Sumatra og er Vespa-mekaniker med eget verksted. Han er også formann i en klubb som fokuserer på å gi Vespaer et militært preg. Klubben kalles PJKA Army. 
MILITÆRT PREG: Sugik bor på Sumatra og er Vespa-mekaniker med eget verksted. Han er også formann i en klubb som fokuserer på å gi Vespaer et militært preg. Klubben kalles PJKA Army.  Foto: Muhammad Fadli
<b>INSTAGRAM-HIT:</b> Neo er en Vespa-fantast og bor på øya Java. Hans selvkomponerte Tre-Vespa er blitt en hit på sosiale medier med  mange tusen følgere på blant annet Instagram. I 2016 reiste han på en drøyt 5000 kilometer lang ferietur med denne doningen.  
INSTAGRAM-HIT: Neo er en Vespa-fantast og bor på øya Java. Hans selvkomponerte Tre-Vespa er blitt en hit på sosiale medier med  mange tusen følgere på blant annet Instagram. I 2016 reiste han på en drøyt 5000 kilometer lang ferietur med denne doningen.   Foto: Muhammad Fadli

Følelse av frihet

Det var tidlig på 2000-tallet at ideen om å bygge om Vespaer skjøt fart. Hovedgrunnen var at diktatoren Suharto, som var president i Indonesia fra 1967 til 1998, ble styrtet. Med nytt og mer demokratisk styresett fikk folk en mye større følelse av frihet enn før. Frihet til blant annet å leke med utseendet og utformingen av Vespaene sine.

Men en del av scooteren tukler ingen med: Motoren. De fleste scoot­erne på veiene i Indonesia i dag, ombygd eller ei, har originale Vespa-motorer fra sent på 1980- og tidlig 1990-tallet.

<b>STUDENT &AMP; VESPA-FANTAST:</b> Fajar Bajal Purboyo fra hovedstaden Jakarta poserer med sin selvkomponerte Vespa. Når han ikke leser på universitetet er han som regel på landeveien på vei til et Vespa-treff. 
STUDENT & VESPA-FANTAST: Fajar Bajal Purboyo fra hovedstaden Jakarta poserer med sin selvkomponerte Vespa. Når han ikke leser på universitetet er han som regel på landeveien på vei til et Vespa-treff.  Foto: Muhammad Fadli
<b>LAAANGTUR:</b> Blake Sharon tilhører den harde kjernen av Vespa-kjørere på den indonesiske øya Sumatra. Han har droppet studiene for å leve ut sin store drøm: Kjøre Indonesia rundt med sin Vespa. Han beregner å bruke fire år på rundturen. Han vil da ha tilbakelagt over 30 000 kilometer på Vespa-setet. Til sammenligning er kjørelengden tur-retur Oslo - Hammerfest 3742 kilometer. 
LAAANGTUR: Blake Sharon tilhører den harde kjernen av Vespa-kjørere på den indonesiske øya Sumatra. Han har droppet studiene for å leve ut sin store drøm: Kjøre Indonesia rundt med sin Vespa. Han beregner å bruke fire år på rundturen. Han vil da ha tilbakelagt over 30 000 kilometer på Vespa-setet. Til sammenligning er kjørelengden tur-retur Oslo - Hammerfest 3742 kilometer.  Foto: Muhammad Fadli

Skrot som dekorasjon

Motorene som ble bygd i den perioden var nemlig kraftigere enn tidligere utgaver. Men bortsett fra motoren er det bare fantasien som setter grenser. Du kan til og med oppleve å se en Vespa på 20 hjul ­cruise på landeveien.

Mottoet er: En Vespa, en million brødre og søstre.

Noen skrog er bygd av tønner av metall med motoren ett eller annet sted inne i virvaret, andre av trær. I tillegg ­pyntes doningene med alt fra bøffel-skjeletter, bambus til plastflasker.

Ligger det noe skrot i veikanten stopper en Vespa-kjører gjerne, ­plukker det opp og bruker det som dekorasjon på scooteren.

<b>KJEMPESTEVNE:</b> Dette bildet er fra ett av Indonesias største årlige Vespa-stevner på øya Sumatra. Det kalles «Kumpul Bareng Scooter Sumatra» og trekker titusenvis av Vespa-fans. 
KJEMPESTEVNE: Dette bildet er fra ett av Indonesias største årlige Vespa-stevner på øya Sumatra. Det kalles «Kumpul Bareng Scooter Sumatra» og trekker titusenvis av Vespa-fans.  Foto: Muhammad Fadli
<b>TYPISK SØPPEL-VESPA:</b> Mange Vespa-kjørere plukker opp resirkulerbart søppel langs veien og henger det som pynt på scooteren. 
TYPISK SØPPEL-VESPA: Mange Vespa-kjørere plukker opp resirkulerbart søppel langs veien og henger det som pynt på scooteren.  Foto: Muhammad Fadli

Trafikkfarlige

Det er nok mange som ser de Reodor Felgen-lignende Vespaene og antar at de er laget for opptog og annen form for underholdning. Men det er feil. Scooterne er skrudd sammen for å brukes til daglig.

De største Vespa-fantastene tar til og med langturer på flere hundre kilometer med dem. Men blir de stoppet av politiet kan scooterne bli ­konfiskerte om de blir ansett som trafikkfarlige. Derfor kjører mange om nettene og ligger i ro på dagtid.

<b>TRE FANTASTER:</b> I midten sitter Adul, Bango t.v. og Ajis t-h. De tre ungdommene fra hovedstaden Jakarta har en ting til felles: De er gale etter Vespa. 
TRE FANTASTER: I midten sitter Adul, Bango t.v. og Ajis t-h. De tre ungdommene fra hovedstaden Jakarta har en ting til felles: De er gale etter Vespa.  Foto: Muhammad Fadli
<b>KAROSSERI AV OLJEFAT:</b> Fauzi Januar fra Bandung i Indonesia fikk en ide da han kom over et tomt oljefat. Bruke det som en del av karosseriet på Vespaen sin. 
KAROSSERI AV OLJEFAT: Fauzi Januar fra Bandung i Indonesia fikk en ide da han kom over et tomt oljefat. Bruke det som en del av karosseriet på Vespaen sin.  Foto: Muhammad Fadli

Million brødre og søstre

Indonesias Vespa-miljø består av lokale entusiaster som er spredt utover hele landet. Sammenkomster, stevner og forskjellige andre typer treff blir organisert gjennom sosiale medier.

Vespa

Ordet «vespa» er italiensk og betyr «vepser». Selskapet Piaggio & Co ­startet produksjon av Vespa-scootere i 1946 i Firenze og driver fremdeles på.

I dag ligger hovedkvarteret i Pontedera i regionen Toscana. Vespa er ett av tidenes mest solgte scooter-merker og var et nyttig fremkomstmiddel i tiden etter 2. verdenskrig og før massebilismens store gjennombrudd. Det finnes flere Vespa-klubber i Norge. Noen eksempler er Vespa Club Norge, Vespa Club Old Boys og Vespa Club Drammen. 

Når Vespa-kjørerne ruller inn i en by eller landsby blir de varmt mottatt av Vespa-miljøet og behandlet som familiemedlemmer.

Da samles de, røyker sigaretter, drikker billig alkohol og forteller røverhistorier fra landeveien. ­Mottoet til Indonesias Vespa-fantaster er: En Vespa, en million brødre og søstre.

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2020, og sist oppdatert 01/12 2020.

Les også