Indonesias ekstrem-scootere
Vespa-freaks
Scooteren Vespa er et nasjonalsymbol i hjemlandet Italia. Men det er den også i Indonesia. Der har Vespa-fantastene latt fantasien få fritt spillerom og bygd scooterne om til kjøretøy som går Reodor Felgen en høy gang.
Den ikoniske italienske scooteren Vespa har erobret en spesiell plass i hjertene til indonesiske MC-kjørere. Allerede på 1960-tallet cruiset de første Vespaene rundt om på veiene i Indonesia. Grunnen til det var at da de indonesiske fredsstyrkene kom hjem fra tjeneste i Afrika fikk de hver sin Vespa i gave av myndighetene som takk for innsatsen. Scooterne ble en kjempehit. Alle skulle ha en.
Den dag i dag finnes det en rekke Vespa-klubber rundt i byene på dette enorme øyriket. Indonesia er verdens nest største Vespa-marked etter hjemlandet Italia.
Søppel-Vespa
Selv om de fleste Vespa-eierne forguder scooteren så er det noen som tar hengivenheten et skritt videre. De forvandler originalene til utgaver som den italienske fabrikken bak merket aldri kunne forestilt seg. Her ruller ombygde scootere rundt i bygatene som tatt ut av en Mad Max-film. Noen av scooterne er så fantasifullt forvandlet at de ser rare ut, ikke bare for deg og meg, men også for indonesiske Vespa-fantaster.
På folkemunne har de ombygde scooterne fått navnet Vespa Sampah, Søppel-Vespa på norsk. Men eierne av scooterne synes det klengenavnet er ufortjent. De kaller dem Vespa Extreme.
For dem er Vespaen mer enn et fremkomstmiddel. Den er en livsstil.
Følelse av frihet
Det var tidlig på 2000-tallet at ideen om å bygge om Vespaer skjøt fart. Hovedgrunnen var at diktatoren Suharto, som var president i Indonesia fra 1967 til 1998, ble styrtet. Med nytt og mer demokratisk styresett fikk folk en mye større følelse av frihet enn før. Frihet til blant annet å leke med utseendet og utformingen av Vespaene sine.
Men en del av scooteren tukler ingen med: Motoren. De fleste scooterne på veiene i Indonesia i dag, ombygd eller ei, har originale Vespa-motorer fra sent på 1980- og tidlig 1990-tallet.
Skrot som dekorasjon
Motorene som ble bygd i den perioden var nemlig kraftigere enn tidligere utgaver. Men bortsett fra motoren er det bare fantasien som setter grenser. Du kan til og med oppleve å se en Vespa på 20 hjul cruise på landeveien.
Mottoet er: En Vespa, en million brødre og søstre.
Noen skrog er bygd av tønner av metall med motoren ett eller annet sted inne i virvaret, andre av trær. I tillegg pyntes doningene med alt fra bøffel-skjeletter, bambus til plastflasker.
Ligger det noe skrot i veikanten stopper en Vespa-kjører gjerne, plukker det opp og bruker det som dekorasjon på scooteren.
Trafikkfarlige
Det er nok mange som ser de Reodor Felgen-lignende Vespaene og antar at de er laget for opptog og annen form for underholdning. Men det er feil. Scooterne er skrudd sammen for å brukes til daglig.
De største Vespa-fantastene tar til og med langturer på flere hundre kilometer med dem. Men blir de stoppet av politiet kan scooterne bli konfiskerte om de blir ansett som trafikkfarlige. Derfor kjører mange om nettene og ligger i ro på dagtid.
Million brødre og søstre
Indonesias Vespa-miljø består av lokale entusiaster som er spredt utover hele landet. Sammenkomster, stevner og forskjellige andre typer treff blir organisert gjennom sosiale medier.
Vespa
Ordet «vespa» er italiensk og betyr «vepser». Selskapet Piaggio & Co startet produksjon av Vespa-scootere i 1946 i Firenze og driver fremdeles på.
I dag ligger hovedkvarteret i Pontedera i regionen Toscana. Vespa er ett av tidenes mest solgte scooter-merker og var et nyttig fremkomstmiddel i tiden etter 2. verdenskrig og før massebilismens store gjennombrudd. Det finnes flere Vespa-klubber i Norge. Noen eksempler er Vespa Club Norge, Vespa Club Old Boys og Vespa Club Drammen.
Når Vespa-kjørerne ruller inn i en by eller landsby blir de varmt mottatt av Vespa-miljøet og behandlet som familiemedlemmer.
Da samles de, røyker sigaretter, drikker billig alkohol og forteller røverhistorier fra landeveien. Mottoet til Indonesias Vespa-fantaster er: En Vespa, en million brødre og søstre.
Denne saken ble første gang publisert 26/11 2020, og sist oppdatert 01/12 2020.