Glem Face og Snap. Nå er det Jodel som gjelder
Dette er appen som alle MÅ ha nå.

Har du barn eller ungdom i huset, så har du kanskje også hørt om Jodel? Jodel er trolig den sosiale medier appen som vokser raskest i Norge akkurat nå.
Jodel er som en anonym versjon av Twitter - og uten begrensningen på 140 tegn.
Den sosiale meldings-appen har vokst raskt i Norge i høst – spesielt blant barn og unge. Appen gjør at du kan sende og lese anonyme meldinger i en radius på cirka 10 kilometer fra der du befinner deg.
Det betyr at om du er i Tromsø, så får du ikke lest «jodler» fra Oslo og er du i Oslo ser du ikke «jodler» fra Tromsø.
Akkurat nå er Jodel på topp 20-listen over de meste populære appene på Apples App Store og Google Play – og vi har sett den helt opp på en andre plass på Apple App Store.
Det betyr også at den akkurat nå blir lasted ned hyppigere enn Snapchat.

Trusler og stengte skoler
Jodel har også vært gjenstand for misbruk. Ifølge Tønsbergs Blad, ble Grevskogen videregående skole stengt onsdag 18. november i år etter anonyme trusler på Jodel.
I Ulstein ble Jodel stengt for noen dager siden på grunn av krenkende kommentarer sendt via Jodel, skriver NRK.
Vi har selv fulgt med Jodel i Oslo-området en stund, men har til nå sett svært få stygge meldinger og vi har ikke sett noen bli uthengt med navn eller bilde. Det dukker opp noen seksualiserte meldinger av typen «hvor stor er din» og «hvor mange sexpartnere har du hatt», men langt de fleste meldingene vi har lest er uskyldige hverdagskommentarer – og en god del vitser og «onelinere».
Populært å være anonym?
– Det er vanskelig å si eksakt hva som gjør Jodel populært, men denne anonymiteten appen byr på kan nok være en forklaring, sier Tormod Sandstø. Han er informasjonssjef i Telenor og jobber blant annet med sosiale medier.
Han har ingen data på Jodel-brukerne, men tror mange befinner seg i «studentalder» - pluss/minus 20 år.
– Jodel har en aldersgrense på 17 år og appen selv omtaler seg som en «Campus Talk»-app, så den har nok i første omgang rettet seg mot et ungt publikum, som studenter, sier Sandstøl. Han peker også på at de unge ofte er tidlige brukere av ny teknologi, fanger raskt opp nye trender og tar raskt i bruk nye tjenester og produkter, sier han.
– Vi må likevel ikke glemme at selv om Facebook av en del unge omtales som «ukult», så er dette fortsatt den mest brukte sosiale plattformen, sier Sandstø.
I en e-post til Klikk Teknologi skriver Alexander Linewitsch i Jodel at hovedmålgruppen er studenter fra 18 til cirka 26 år og at brukerne primært er lokalisert i Tyskland, Sverige, Sveits, Østerrike, Danmark og Norge.
Han skriver også at siden tjenesten er anonym og de ikke krever innlogging, profilbilde eller kobler seg til Faceboook, samler de av den grunn inn lite data fra brukerne.
Reklamefinansiert?
I dag er Jodel gratis og uten noen form for synlige kommersielle budskap i form av annonser eller sponsede innlegg.
– Vi har jo tidligere sett noen eksempler på tjenester som er gratis og uten annonser i begynnelsen. Vi kan for eksempel trekke paralleller til Twitter og Instagram. Disse var først uten kommersielt innhold, men åpnet for annonser i henholdsvis 2013 og 2015, sier Sandstø.
Til Klikk Teknologi skriver Alexander Linewitsch at Jodel i dag er gratis og at de ønsker å fortsette med det, men at de har mange ideer til hvordan Jodel kan utvikle seg fremover.
- I øyeblikket fokuserer vi kun på produktet og hvordan vi kan forbedre det, skriver Linewitsch.