Anti-Clickbait
Nå tukler Facebook med nyhetsfeeden din igjen - og du vil elske det
Har fått nok av ting du ikke vil tro og som vil lure deg.
Clickbait.
Luretitler.
Klikkhoreri.
Forhatt barn har mange navn, og nå har Facebook fått nok av titler av typen «Han puttet hvitløk i skoene sine før han gikk til sengs og hva som da skjer er ikke til å TRO!» og «Denne listen over 21 skitne triks er herlig - og nummer 5 er GENIAL!».
Universelt hatet
Ifølge Facebook har de fått masse tilbakemeldinger om at de ønsker færre av denne typen titler, og de har for lengst forsøkt å luke bort saker som de ser at folk klikker på og lukker raskt.
Les test: 4000 kroner for trådløse hodetelefoner. Er det verdt det?
Dette har derimot ikke vært nok, og nå har selskapet laget en egen funksjon som gjenkjenner typiske clickbait-overskrifter og nedprioriterer dem kraftig når nyhetsfeeden skal lages.
Ifølge Facebook er det spesielt to ting de ser etter og prøver å slå ned på:
- Titler som holder tilbake informasjon som er nødvendig for å forstå innholdet
- Titler som overdriver innholdet for å skape misvisende forventninger
Og ikke nok med at Facebook nå nedprioriterer enkeltinnlegg av denne typen: Nettsider som de ser har mye av denne typen innhold, vil bli nedprioritert på generell basis.
Voksenopplæring
Facebook er klare på at de påtar seg jobben med voksenopplæring her.
- Sider bør unngå overskrifter som tilbakeholder informasjon som er viktig for å forstå innhold i saker og overskrifter som er misvisende, skriver Facebook.
De melder at det neppe vil bli stor endring for de fleste som driver Facebook-sider, men at de sidene som baserer seg på dette i stor grad vil måtte regne med å få mye mindre trafikk.
De har laget en egen side med såkalt «best practice» som brukerne bør følge.
Så da gleder vi oss til å se saker i fremtiden som vi faktisk forstår hva handler om.
Les også: Folk som liker å sove lenge får endelig litt backing fra forskerne