Netthandel
Nå skal netthandel bli mye enklere
MasterCard og norske banker går i strupen på PayPal.
Verdens nettbutikker har gjort det veldig enkelt å plukke ut de varene du ønsker, men med en gang du kommer til "kassen", så starter ofte et virtuelt helvete.
Betaling er noe herk
Statistikk fra Klarna tyder på at 7 av 10 netthandlere bare forlater nettbutikken etter å ha møtt på de ineffektive, unødvendig kompliserte og ulogiske løsningene som gjerne møter deg når du skal betale.
På mobil er det enda verre: 97 prosent dropper å gjennomføre kjøpet sitt - i all hovedsak fordi betalingsprosessen er for komplisert.
PayPal er uglesett av mange
Det eneste lyspunktet for dem som handler på nett, har vært PayPal. Fra et forbrukerperspektiv er det genialt: Ved hjelp av et brukernavn og passord sørger de for at betalingen gjennomføres og ikke minst fyller ut ting som leveringsadresse.
En av mange fordeler er at du ikke engang trenger å registrere deg på nettsidene du handler på.
Problemet er bare at mange nettbutikker hater PayPal, fordi de tar seg solid betalt for å gjennomføre betalingsprosessen. Derfor har de fleste norske nettbutikker valgt å holde seg til de tradisjonelle, brukerfiendtlige utsjekkingsprosessene - som gjerne tar mange ganger så lang tid som selve handlingen.
Nå kommer den enkle løsningen
Men nå ser det endelig ut til å være lys i tunnelen.
DNB og Sparebank 1 annonserer nå at de omfavner MasterCards nye "digitale lommebok"-løsning MasterPass.
Dette er en tjeneste som for for netthandlere ligner på PayPal - men som for nettbutikkene medfører betydelig lavere gebyrer.
MasterPass blir en del av nettbanken din, og banken sørger for at kortinformasjonen, adresse og lignende alltid er oppdatert. Du kan selv legge til andre typer kredittkort om du vil.
Når du i nær fremtid kommer til handlevognen i en nettbutikk, trykker du bare på "MasterPass"-knappen, logger på med Bank ID på mobilen, og vips får nettbutikken all informasjon de trenger om deg for å gjennomføre kjøpet.
Du trenger altså ikke fylle ut all mulig personlig informasjon manuelt, slikt at utsjekkingen i nettbutikken går betydelig mer smertefritt.
Ifølge bankene fører dette til at antall tastetrykk reduseres fra rundt 140 for å gjennomføre en betaling, til rundt 20. Og det hele fungerer likt på mobil som på en datamaskin.
Lanseres over nyttår
MasterPass er allerede lansert i en rekke land, men nøyaktig når løsningen åpnes i Norge er ikke spikret. Bankene sier at planen er at det skal skje i løpet av første kvartal - og at det reelle målet er i løpet av januar.
I tillegg til DNB og Sparebank 1, er det ventet at Nordea også vil lansere løsningen i Norge.
Ifølge Maxbo, som er en av de første norske nettbutikkene som vil ta ibruk tjenesten så snart den lanseres i Norge, er det relativt små endringer som må gjøres på nettsidene for å kunne MasterPass.
Siden tjenesten allerede er i ferd med å rulles ut i en rekke andre land, ligger alt an til at den nye tjenesten vil bli en de facto-standard for netthandel i løpet av kort tid.
Les også: Netthandel skulle bli billigere - nå har prisen skutt i været