Selger færre TV-er i år enn i fjor:
Fortsatt prisfall for flate TV-er
Økt konkurranse og billigere produksjon vil fortsette å presse ned prisene på flate TV-er.
TV-apparater i 10.000 kroners-klassen får du for 8.000 kroner til våren, om prognosene fra elektronikkbransjen holder stikk.
Omsetningen av elektronikk har økt jevnt og trutt de siste 12 årene. Men nå spås nedgang i markedet.
Nye prognoser fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser sviktende salgstall. Prisene på flat-TV har falt 15-20 prosent bare så langt i år. Det kraftige fallet i prisene for flat-TV skyldes primært sterk konkurranse mellom de store kjedene og lavere produksjonspriser på verdensmarkedet.
Markedet svikter
Omsetningen i en rekke rekke produkter synker. Totalomsetningen i 2007 kan falle med hele 10 prosent, tror Elektronikkbransjen. En ventet nedgang i omsetningen, og fortsatt prisfall, kan føre til at omsetningsverdien av TV-apparater i år blir rundt 1,4 milliarder lavere enn i fjor.
LES OGSÅ: Philips tilbakekaller flatskjerm-TV
I 2007 var omsetningen i forbrukerelektronikk 31,1 milliarder kroner (etter pris ut fra butikk). Omsetningen økte med 9,5 prosent fra 2006 til 2007, og med 12,3 prosent fra 2005 til 2006.
I 2007 ble det solgt 650.00 TV-er til en samlet verdi på 6,15 milliarder kroner, som svarer til over halvparten av den totale omsetningen i lyd- og bildeprodukter i Norge.
I januar estimerte Elektronikkbransjen at salget av flat-tv-er ville lande på hele 675.000 enheter.
- Det er nå justert ned til 625.000, sier Synnøve Bjerke, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, til Klikk.no.
Mer binding?
Men salget av TV-er er fortsatt høyt, understreker Bjerke.
- Prisene har falt som en stein, men vi kjøper like mange TV-er. Stadig flere ønsker seg større skjermer. Vi har ikke sett noen effekt av finanskrisen ennå, det er litt for tidlig å si. Det kan hende at det vil kommer flere pakkeløsninger, slik Canal Digital gikk ut med nylig. Altså at man får billigere TV mot å binde seg som kunde.
LES OGSÅ: Lekkert lite lommekontor
Bjerke er usikker på hvordan eller hvorvidt finanskrisen vil påvirke omsetningen av tv-er.
- Folk er gjerne mer hjemme i dårligere tider, så det kan godt hende at tv-er er noe man vil fortsette å prioritere.
Tror på prisfall
Den eneste produktgruppen som i år er i klar vekst blant lyd- og bildeproduktene, er digitale mottakere, som henger nært sammen med utbyggingen av det digitale bakkenettet.
Bakkenettet har trolig motivert mye av utskiftingen i folks stuer i år. Hos Elkjøp er det ikke registrert noen merkbar finanskrise-effekt ennå.
- I september solgte vi 26 prosent flere TV-er enn i fjor. Vi ser at etterpørselen er solid, og lavere priser gjør at nye store TV-er blir tilgjengelige for flere. Det er 42 tommer som er den nye folke-TV-en, sier Åshild Indresøvde, informasjonsdirektør i Elkjøp.
SJEKK VÅR PRISGUIDE FOR TV HER
Elkjøp regner med at prisene på TV-er vil fortsettte å falle i samme tempo.
- Vi tror den prisutviklingen som vi har sett det siste året vil fortsette, men noe dramatisk fall utover dette får vi neppe, sier Indresøvde.
Dropper kjøkken
Om ikke finanskrisen rammer folks TV-kjøp, er effekten av et stagnert boligmarked allerede merkbar. Bremsingen av byggeprosjekter samt stagnasjon i hytteutbyggingen og boligmarkedet får helt tydelig konsekvenser.
- Det går mest utover hvitevarer. Og folk som skal pusse opp, nøyer seg kanskje med å skifte ut kjøleskapet som ikke virker, i stedet for å bytte ut hele kjøkkenet bare fordi det skal være i samme stil, sier Bjerke.
Denne saken ble første gang publisert 20/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.