3DTV
Hvor ble det av alle 3D-sendingene på TV?
For noen år siden snakket alle om hvor fantastisk det er - nå er det dødt.

Vi ble latterliggjort, vi som ikke var overbevist om at 3D på TV var fremtiden. Vi som påpekte at de fleste ble slitne i øynene etter 5-10 minutter med aktive 3D-briller på nesa.
Hadde vi allerede blitt så gamle at vi ikke forsto hva fremtiden var og tviholdt på fortiden? Hvordan i alle dager kunne vi si at 3DTV ikke kom til å bli noen suksess?!
Å være skeptisk til 3D på TV ble av mange sammenlignet med den famøse uttalelsen om at "Internett er en flopp!".
Nesten alle produsentene hadde det som hovedfokus. Avatar hadde sparket igang en 3D-revolusjon. ESPEN hadde startet egen 3D-kanal, som viste at 3D var perfekt for sport. Folk elsket jo 3D på TV!

Ble skrytt opp i skyene
En nærmest samlet norsk TV-bransje mente at 3D ville revolusjonere fotballkamper på TV. TV 2-eide OB Team kjøpte inn 3D-buss, og en norsk landskamp ble sendt på TV til øredøvende jubel fra kritikere i 2011.
Teknisk Ukeblad var ikke tilbakeholdne med lovordene:
«Skal vi bedømme fremtiden til 3D ut fra den første norske direktesendte fotballkampen mellom Norge og Kypros, så kommer dette til å bli en suksess.»
Canal Digital og Viasat skulle ha egne 3D-kanaler. BBC satset hardt på 3D under sommer-OL i 2012.
Og så ble det dønn stille.
Pioneren ESPN la ned sin 3D-kanal i USA. Elkjøp skriker ikke lenger om 3D-egenskaper i TV-ene. Nå handler det om 4K. I 2D.
3D på TV er erklært "død".
En lang rekke ulemper
Bjørnar Nordal, sjef for OB Team, som blant annet produserte den første norske fotballkampen i 3D, har sine klare meninger om hvorfor det ble slik.
- Det er nok flere grunner til at 3D ikke har slått an, og sånn sett er helt dødt nå, sier han og ramser opp problemsaker:
- Det å distribuere 3D (hvis man skal ha HD-kvalitet) koster det dobbelte av 2D-distribusjon
- Det å produsere 3D kompliserer produksjonen og gjør også denne mer kostbar
- 3D-produksjoner er på kanten komplisert til å gjennomføre på live-produksjoner
- Kompatibiliteten med 2D-produksjonen var ikke optimal
- Seeren må benytte briller
- I de aller fleste tilfeller ble det benyttet aktive briller, som måtte være oppladet når man skulle benytte dem

På kino kan 3D fungere ganske godt, men forskjellen til en TV-skjerm er veldig stor:
- På kino brukes passive, polariserende 3D-briller som ikke gjør deg sliten i øynene på samme måten som aktive 3D-briller på TV. Passive 3D-briller på TV var ingen suksess.
- Synsfeltet dekkes i mye større grad av skjermen, noe som gjør 3D-effekten mer virkningsfull på kino.
- Mens du med 3D på kino har høy oppløsning på bildet, får du med 3D på TV kun halvparten av HD-oppløsning, noe som rett og slett gjør at bildet blir dårligere med 3D.
- På TV må en gjøre kompromiss på båndbredde, noe en ikke trenger på kino.

Brillene er hovedproblemet
Nordahl tror uansett at hovedproblemet med 3D i stua er brillene.

- De som ikke vanligvis bruker briller, føler det «fremmed» å ta på seg briller. De som vanligvis bruker briller, har problemer med å sette 3D-briller utenpå, sier Nordahl.
- Jeg tror uansett ikke at 3D ville ha dominert TV-kvelden, men at enkelte produksjoner er flotte å se i 3D, er det ingen tvil om.
Et annet problem er at for å få særlig god nytte av 3D til sportssendinger, må en i større grad bruke vinkler som ikke seere vil ha.
- De bildene som passer best til 3D, for eksempel nede på sidelinja eller ganske lavt slik at du får både forgrunn og bakgrunn, er ikke de bildene man helst vil ha på fotball, da disse bildene gir dårlige «taktikkbilder». Disse vil man gjerne se høyt ovenfra, med så mye som mulig av banen i bildet. Dette er det jeg mener med at «kompatibiliteten» med 2D-produksjonen ikke er så god.

Kan 3D gjenoppstå med 4K?
Nordahl avviser derimot ikke at 3D potensielt kan få en ny fremtid etter hvert som 4K-oppløsning i fremtiden kan bli vanlig.
I praksis kan 4K sørge for at 3D-sendinger kan oppleves som HD.
- Jeg tror allikevel at det å få folk til å sette på seg briller og sørge for at de er oppladet er en for stor terskel for at dette skal ta av, konkluderer OB Team-sjefen.
Og ingen er vel egentlig lei seg for det.