Gmail blir ikke til å kjenne igjen

Snur opp-ned på alt du vet om e-post.

Først publisert

Google mer eller mindre revolusjonerte e-post da det dukket opp som en lukket tjeneste i 2004. Nær ubegrenset lagringsplass (sett opp mot konkurrentene) og trådvisning var uhørt.

Siden den gang har det skjedd mange mindre endringer, men grunnprinsippet har vært mer eller mindre det samme.

Men det kan nå endre seg.

En av Geek.coms skribenter har fått tilgang til en lukket testversjon av Gmail, som ifølge nettstedet kan eller ikke kan bli en fremtidig løsning - som virkelig snur opp-ned på alt vi kjenner som et normalt brukergresesnitt for e-post.

Kongstanken skal være å lage et brukergrensesnitt som fungerer uavhengig av skjermstørrelse - slik at du skal møte det samme enten du sitter på en liten smarttelefon eller en gigantisk TV i stua.

Det nye brukergrensesnittet virker i betydelig grad inspirert av sosiale medier, og Google+ i særdeleshet, der innboksen blir gjengitt som en «nyhetsfeed», fremfor innlegg i en strukturert oversikt.

Ifølge nettstedet er dette noe som er ganske uvant i starten, men fordi en får med så mye informasjon i feltene, blir det overraskende oversiktlig.

Dagens inndeling av e-post basert på om det er generell mail, markedsføring, fra sosiale medier eller andre ting ser også ut til å være historie. I tillegg vil menyen på venstre side bare dukke opp når du holder musepekeren over («fly in»).

Alt som handler om å skape noe nytt er flyttet ned i høyre hjørne - og ikke overraskende er «hang out»-funksjonen tettere integrert i systemet.

Ifølge Geek.com er det også hentet litt inspirasjon fra Pinterest, for dagens stjernemarkering av viktig mail er byttet ut med en pin-løsning.

Føler du deg fristet?